کد خبر : 51916

توضیح رسمی وزارت صنعت درباره سود ۱۰۰ میلیونی که یک شبه نصیب افراد می‌شود

توضیح رسمی وزارت صنعت درباره سود ۱۰۰ میلیونی که یک شبه نصیب افراد می‌شود

معاون وزیر صمت با بیان اینکه قیمت‌های دولتی رانت‌ ایجاد کرده تا یک شبه صد میلیون سود نصیب افراد شود، گفت: در اقتصاد تولیدمحور، سود بادآورده وجود ندارد و اگر باشد مالیات هنگفتی اعمال می شود.

به گزارش خودروتک به نقل از خبرآنلاین، سعید زرندی درباره گرانی عجیب و بی‌ثباتی قیمت خودرو، اظهار داشت: بالاخره حوزه خودرو مثل هر کالای دیگری قیمت تمام شده‌ای دارد و برای محاسبه آن باید اجزای مختلف را بررسی کنیم.

در بررسی مشخص می‌شود در عمده محصولاتی که منجر به تشکیل خودرو می‌شود افزایش قیمت رخ داده است هر چند این همه ماجرا نیست. خیلی از قطعات خودرو متأثر از قیمت جهانی است.

وی درباره اینکه چرا می‌گوئیم خودرو تولید داخل است اما قیمت آن متأثر از قیمت ارز است، افزود: خودرویی که فرضا ۶ الی ۱۰ هزار دلار وابستگی ارزی دارد و خودروهای پر تیراژ بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار وابستگی دارند می‌شود این را تا ۲۲۰۰ دلار وابستگی هم رساند اما صرفه اقتصادی مهم است. الان در ۶ ماهه نخست سال ۱۹ درصد نسبت مدت مشابه سال گدشته تولید خودرو رشد داشته است. البته غیر از این خودروهایی که در پارگینگ هستند و واردات قطعاتشان با مشکل مواجه شده است. هر چند باید بدانیم که به نفع کارخانه است زودتر خودرو کامل شود و بتواند پولش را بگیرد.

فضای تقاضا عجیب است

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: فضای تقاضا عجیب است خبر دارم روز گذشته در قرعه‌کشی یکی از خودروسازان نزدیک به دو میلیون و نهصد هزار نفر شرکت کردند، همین نشان می‌دهد که نقدینگی که در اختیار مردم است عدد بالایی است. هر چند قیمت‌های دولتی رانت‌هایی را ایجاد کرده و جذابیت ایجاد کرده تا یک شبه صد میلیون سود نصیب افراد شود که همین موجب می‌شود همه بخواهند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. در اقتصاد تولیدمحور هیچ وقت سود بادآورده وجود نخواهد داشت و اگر باشد مالیات هنگفتی برای آن اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: در ادبیات دنیا بررسی کنید تا ببینید مالیات خاص برای سودهای یک شبه وجود دارد زیرا باید با زحمت، پول درآورد. اگر امروز سود خریدتان چند برابر شد باید مالیات بدهید و همین باعث می‌شود که هر کسی وارد این بازارها نشود. یکی از ضعف‌هایی که در کشور وجود دارد حرکت به سمت بازارهای موازی تولید است. عمده کشورهایی که توانستند به سمت رشد اقتصاد بروند به این دلیل بود که به تولید توجه کردند. نمی‌شود پول را در تولید بیاورید و ۵۰ دستگاه بازخواست‌تان کنند اما اگر ببرید در بازارهای موازی تولید اینطوری نشود و سود بدون ریسک ببرید و انتظار داشته باشید سرمایه‌دارها تولید کنند و به سمت بازار ارز و طلا جذب نشوند.

علت جلوگیری از واردات خودرو

زرندی درباره راهکار دبیر انجمن واردکنندگان خودرو برای مهار قیمت خودرو با واردات آزاد، خاطرنشان کرد: در شرایط ایده‌آل در هر بازاری اگر تقاضا و تولید متناسب نبود یکی از راه‌ها واردات است اما وقتی در کشور مشکل ارز دارید نمی‌شود. کشوری که سخت‌ترین تحریم‌ها را دارد ارز را برای خودرو صرف نمی‌کند هر چند در بحث واردات هنور جمع‌بندی مشخصی صورت نگرفته است. نگاه ما این است ارزی که داریم را هزینه برای ساخت داخل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه خودرو ۵ میلیارد دلار قطعات منفصله واردات داریم که در سال‌های مختلف کم شده و این رقم در اوایل سال ۹۸ به ۳۲۸۰ دلار رسید. بنابراین هدف‌گذاری کردیم تا مابقی را در جای ضروری دیگری هزینه کنیم. در واقع هر کاری که منجر به ارزآوری و یا خروج ارز کمتری از کشور شود را حمایت می‌کنیم.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها