کد خبر : 51911

معمای قیمت پایه خودرو / سالی یک خودرو سهمیه هر نفر

معمای قیمت پایه خودرو / سالی یک خودرو سهمیه هر نفر

طرح عرضه خودرو در بورس در حالی گام به گام تکمیل شده و به پیش می رود که برای مصرف کننده و تولید کننده، احتمالا مهمترین دغدغه، قیمت خودرو پس از عرضه در بورس است. قیمتی که قرار است برمبنای یک قیمت پایه تعیین شود. همین قیمت پایه خودرو در بورس اکنون یکی از مسائلی است که نظر کارشناسان را به خود جلب کرده است.

به گزارش خودروتک، براساس طرح مجلس هر فرد می تواند سالانه یک خودرو از بورس کالا خرید داشته باشد. آن هم برمبنای قیمت پایه. البته تا دو سال هم حق فروش آن خودرو را نخواهد داشت.

 اما برخی کارشناسان بر این عقیده اند که وجود یک قیمت پایه ثابت برای خودرو در زمان عرضه در بورس، عملا ساز و کار تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا را که ساز و کار حاکم بر معاملات بورس است، نقض می کند.

در این حالت هر روز قیمت خودرو براساس قیمت پایه و میزان تقاضا شروع به رشد در بورس می کند و فردا در آغاز معاملات باز به قیمت پایه باز می گردد. در حالی که اگر قیمت هر روز قیمت پایانی یا حاشیه قیمت پایانی روز قبل باشد، ممکن است در برخی روزها قیمت خودرو در معاملات بورس با رشد چندانی مواجه نشود. به خصوص در زمانی که کم کم عرضه خودرو از سوی خودروسازان بیشتر شده و دلالان با مکانیسم های شفاف بورس از چرخه معاملات کنار گذاشته می شوند.

از سوی دیگر گفته می شود که مرجع تعیین قیمت پایه خودرو نیز در حال تغییر است. در حالی که در طرح مجلس شورای اسلامی، شورای رقابت وظیفه تعیین قیمت پایه را دارد، روزنامه دنیای اقتصاد خبر داده که رایزنی هایی صورت گرفته تا سازمان حمایت به عنوان مرجع تعیین قیمت پایه اعلام شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها