کد خبر : 51829

مسئول تعیین قیمت پایه خودرو / آینده پیش فروش خودرو پس از عرضه در بورس

مسئول تعیین قیمت پایه خودرو / آینده پیش فروش خودرو پس از عرضه در بورس

حال که عرضه خودرو در بورس در حال جدی شدن است، برخی سوالات هم در این خصوص مطرح و رفته رفته پاسخ آنها از میان توضیحات دست اندر کاران این طرح پیدا می شود. هر چند نحوه اجرای این طرح پس از تبدیل شدن به قانون نقش بسزایی در اثرگذاری آن خواهد داشت. یکی از سوالات مهم آینده پیش فروش خودرو خواهد بود.

به گزارش خودروتک، قیمت خودرو به اعداد عجیب و غریبی رسیده است و عرضه حرف تقاضا نمی شود، از سوی دیگر خودروسازان نیز از غیرواقعی بودن قیمت کارخانه خودرو در مقایسه با واقعیت های هزینه تولید گلایه دارند. در این میان هم دلالان و سفته بازان ما به التفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه را به جیب می زنند.

در این شرایط به نظر می رسد تنها راه باقیمانده عرضه خودرو در بورس است تا از این طریق قیمت خودرو واقعی شده و دست دلالان نیز کوتاه شود. عرضه ای که با توجه به تغییر بنیادی نحوه فروش خودرو در کشور، اهمیت زیادی برای عموم مصرف کنندگان دارد.

عرضه کل تولید خودرو در بورس

براساس طرح مجلس قرار است کل تولید خودرو کشور از طریق بورس عرضه شود. براین اساس خودروهایی که خارج از مکانیسم بورس عرضه شوند پلاک نخواهند شد.

در این حالت این سوال پیش می آید که تکلیف فروش فوق العاده و پیش فروش خودرو چه خواهد داشت. به نظر می رسد با عرضه خودرو در بورس، فروش فوق العاده دیگر موضوعیت نداشته باشد و می ماند پیش فروش خودرو. علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس این مساله را تایید می کند که حالت‌های مختلف فروش خودرو از جمله نقدی و پیش‌فروش از طریق بورس در این طرح پیش‌بینی شده است و بورس باید این حالت های فروش را اجرا کند.

مسئول تعیین قیمت پایه خودرو

قیمت خودرو در بورس براساس عرضه و تقاضا مشخص می شود اما یک قیمت پایه برای شروع حراج بورس نیز وجود دارد که بر سر اینکه چه کسی قیمت پایه را تعیین کند بحث است. در حال حاضر قیمت کارخانه خودرو توسط شورای رقابت تعیین می شود. اما خودروسازان بیشتر تمایل دارند تا قیمت پایه خودرو برای عرضه در بورس توسط سازمان حمایت مشخص شود.

اما آنگونه که علی جدی در گفتگو با خبرگزاری مهر عنوان داشته، مسئول تعیین قیمت پایه خودرو در طرح مجلس کماکان شورای رقابت خواهد بود و حرفی از شورای رقابت نیست. تنها تغییر براساس طرح مجلس این است که شورای رقابت بر اساس ضابطه سازمان حمایت تعیین شود.

این نماینده مجلس به مهر گفته است: قبلاً فرمول خاصی برای محاسبه قیمت خودرو وجود نداشت. ما در مجلس گفتیم در حال حاضر تنها ضابطه‌ای که در کشور برای تعیین نرخ کالاهای داخلی وجود دارد، آئین‌نامه هیأت تعیین قیمت‌هاست که چند وزیر تهیه کرده‌اند و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر اساس همان آئین‌نامه نرخ کالاهای تولید داخل را تعیین می‌کند.

جدی گفت: ما گفتیم که معیار محاسبه قیمت خودروی داخلی در شورای رقابت، آن فرمول باشد که البته تغییراتی در آن خواهیم داد. حرف ما این نبوده که سازمان حمایت قیمت را تعیین کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها