کد خبر : 51778

هجوم تقاضا به «رانت شانسی» قیمت خودرو

هجوم تقاضا به «رانت شانسی» قیمت خودرو

امروز ایران خودرو 8 هزار دستگاه خودرو فروش فوق العاده خود را قرعه کشی می کند. اما سوال این است که کار خودرو چگونه به قرعه کشی رسید؟ آن هم در شرایطی که تا همین چند وقت پیش نیازی به قرعه کشی برای فروش خودرو نبود. بخشی از این مساله به کاهش عرضه ناشی از تحریم صنعت خودرو باز می گردد اما اصل ماجرا در طرف تقاضا است.

به گزارش خودروتک، قرعه کشی خودرو در حالی فعلا به عنوان تنها راه عرضه خودرو به بازار در حال اجرا است که تا همین یکی دو سال قبل کل بازار خودرو ایران با عرضه حدود یک میلیون دستگاه خودرو و حتی کمتر مدیریت می شد و قیمت خودرو نیز افزایش هیجانی و عجیب و غریب نداشت.

اما اکنون شاهد آن هستیم که در موعد ثبت نام گاه برای یک مدل خودرو ثبت نام میلیونی اتفاق می افتد و انواع شروطی که برای محدود کردن ثبت نام وضع می شود نیز در نهایت نمی تواند فشار تقاضا روی خودروهای ثبت نامی را کم کند.

تفاوت آن تقاضای قبل و این تقاضای کنونی قطعا نه در نیاز مردم به خودرو برای تردد که در رانت خوابیده در قیمت کارخانه خودرو نهفته است. رانتی که تنها با واقعی سازی قیمت خودرو در کارخانه از بین رفته و خودرو جذابیت خود را به عنوان یک کالای سرمایه از دست می دهد.

تنها یک نمونه خودرو دنا پلاس توربو اتومات را برای نمونه در نظر بگیرید. قیمت عرضه این خودرو از سوی کارخانه کمی بیش از 300 میلیون تومان است در حالی که قیمت این خودرو بازار تا 670 میلیون نیز گفته می شود. این اختلاف بیش از 450 میلیون تومانی هر کسی را که نقدینگی در دست دارد وسوسه می کند تا با پیدا کردن راهی برای عبور از شروط ثبت نام، شانس خود را در پیش فروش ها آزمایش کند.

به این ترتیب است که می توان گفت تقاضای کنونی نه تقاضای «خودرو» بلکه تقاضای رانت قیمت خودرو» است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها