کد خبر : 51537

3 سناریوی آینده قیمت گذاری خودرو

3 سناریوی آینده قیمت گذاری خودرو

به نظر می رسد قیمت گذاری خودرو و اثرات آن بر تولید و بازار خودرو، با روش فعلی به بن بست رسیده و سیاستگذار به دنبال راه جدیدی برای برون رفت از این شرایط قیمت خودرو است. قیمت گذاری خودرو با روش کنونی نه تولید کننده را راضی نگه داشته و نه مصرف کننده را.

به گزارش خودروتک، قیمت کارخانه خودروهای پرتیراژ در حال حاضر توسط شورای رقابت تعیین می شود. نتیجه آن نیز تاکنون رشد مداوم فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه بوده است. با قیمت های کنونی پولی که از جیب خریدار خارج می شود بجای ورود به چرخه تولید خودرو ، به جیب دلالان و سفته بازان می رود.

با جدی شدن طرح مجلس برای ساماندهی بازار و صنعت خودرو که مهمترین بخش آن برای مصرف کننده خودرو، تعیین قیمت خودرو در بورس کالا است، به نظر می رسد قیمت گذاری خودرو نیز با تغییراتی همراه باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد برای آینده قیمت گذاری خودرو 3 سناریو را تشریح کرده است. سناریوی نخست می‌تواند تداوم حضور شورای رقابت در تعیین قیمت خودروهای داخلی باشد، موضوعی که چندان خوشایند خودروسازان و احتمالا وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست. نقطه قوت این سناریو اما جایگاهی است که قانون برای شورای رقابت در نظر گرفته است.

اما طبق سناریوی دوم، شورای رقابت همچنان در حوزه قیمت‌گذاری خودرو باقی خواهد ماند، منتها با اختیارات و تمرکز کمتر. این سناریو را به نوعی می‌توان در طرح اخیر مجلس شورای اسلامی با نام «تحول صنعت و بازار خودرو» مشاهده کرد. در این طرح که محور اصلی آن، عرضه خودرو در بورس کالا است، شورای رقابت به نوعی عهده دار تعیین قیمت پایه خودروها قبل از عرضه به بورس کالا خواهد بود، اما قیمت نهایی برای خرید و فروش را عرضه و تقاضا در بورس تعیین خواهد کرد.

می‌رسیم به سناریوی سوم که بر حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو تاکید می‌کند. این سناریو البته یک بار در نیمه سال ۹۷ اجرا شد، با این حال مسوولان وقت وزارت صنعت،معدن و تجارت جسارت لازم را برای استفاده از فرصتی که غیبت این شورا برای حل چالش قیمت‌گذاری خودروهای داخلی ایجاد کرده بود، نداشتند.

به نوعی تعلل وزارت صمت سبب شد شورای رقابت پس از حدود ۲۰ ماه غیبت باز هم به پروسه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی برگردد، حال آنکه مسوولان این وزارتخانه می‌توانستند در این مدت یکبار برای همیشه مساله قیمت‌گذاری را حل کنند که نکردند. در حال حاضر نیز حذف دوباره شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، به‌عنوان یک سناریو محتمل اما نه چندان قوی (حداقل در کوتاه مدت) مطرح است. هرچند جایگاه قانونی شورای رقابت از یکسو و تداوم حضور خودرو در لیست کالاهای انحصاری از سوی دیگر، احتمال حذف همیشگی و بدون بازگشت این شورا از پروسه قیمت‌گذاری را ضعیف کرده، با این حال اگر فرض کنیم قانون به نحوی تغییر کند یا شورای رقابت کلا حذف شود یا دیگر اختیارات خودرویی نداشته باشد، آنگاه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی احتمالا متحول خواهد شد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها