کد خبر : 5099

صنعت خودرو ایران غیر قابل تحریم می شد اگر ...

صنعت خودرو ایران غیر قابل تحریم می شد اگر ...

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: عمر محصولات صفر کیلومتر تولیدی در صنعت خودروی ایران بیش از سی سال است.

به گزارش خودروتک، فربد زاوه با اعلام این مطلب افزود: تکنولوژی صنعت خودرو در خط تولید، تکنولوزی به روز و قابل دفاعی است اما متاسفانه در حوزه محصول تولیدی ایران با مشکلات متعددی روبروست .

 وی با انتقاد از تداوم نیافتن سیاست های اجرایی در دهه هشتاد در صنعت خودروی ایران گفت: اگر سیاست های مذکور تداوم می‌یافت، ایران امروز با موقعیت متفاوتی روبرو بود وصنعت خودرو قابل تحریم نبود اما متاسفانه برخوردهای سیاسی و نگرش های غیر اقتصادی در کنار مدیریت نادرست صنعت خودروسازی سبب شد این صنعت بار دیگر با اولین فشار بین المللی با بحرانی جدی روبرو شود .

 وی گفت: دولت برای حمایت از صنعت خوردوسازی واردات خودرو را مشمول تعرفه های سنگین کرده است در حالی که آزادسازی واردات خودرو اصلا زمینه کاهش فروش خودروهایی نظیر پراید و پژو ۴۰۵ و ... را فراهم نمی کند بلکه پای خودروی استاندارد را به ایران باز خواهد کرد .

 وی با اشاره به اینکه صنعتی که در جهان مصرف کننده داشته باشد، صنعت قابل تحریمی نیست، گفت: چرا نفت و صنایع پتروشیمی ایران قابل تحریم نیست؟ تحریم ها ، در این حوزه با معافیت روبرو می شود چرا که مصرف کننده با مشکل روبرو می شود و در نتیجه تحریم کننده مجبور می شود معافیت بدهد. از این رو اگر روال دهه هشتاد تداوم می یافت و صنعت خودروی ایران صادرات داشت، امروز تحریم پذیر نبود .

وی با تاکید بر اینکه مهمترین بحران صنعت خودروی ایران پارادایم مدیریتی و بازار دستوری است، ادامه داد: در این حوزه می بینیم که هم مصرف کننده ناراضی است ، هم تولید کننده.

وی با تاکید بر اینکه برخورد تعزیراتی در ایران نمی تواند توفیقی یابد، گفت: سالیان طولانی است که از طریق برخوردهای تعزیراتی مقامات ایران در صدد کنترل قیمت ها هستند در حالی که ریشه تورم نه در بازار بلکه در سیاست های بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه است.

 به گفته وی عمر پراید به عنوان پرتیراژترین محصول تولیدی ایران نزدیک ۴۰ سال است و عمر پژو ۴۰۵ نیز از سی سال فراتر رفته ، این در حالی است که قرار بود با خداحافظی پیکان از خط تولید این صنعت تغییری چشمگیر را تجربه کند .

 وی گفت: امکانات لجستیکی این صنعت امکاناتی مناسب است و با تصمیم گیری درست می شد شرایط را برای بهبود وضعیت این صنعت مهیا کرد .

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها