کد خبر : 50851

روش تعیین قیمت خودرو در بورس / تکلیف خودروهای چینی چه می شود؟

روش تعیین قیمت خودرو در بورس / تکلیف خودروهای چینی چه می شود؟

عرضه و فروش گسترده خودرو از طریق بورس کالا مهمترین اتفاقی است که در چند سال اخیر در عرصه اقتصاد صنعت خودرو کشور خواهد افتاد. مجلس این طرح را به طور جدی در دستورکار خود دارد و در صورت تصویب و تایید شورای نگهبان تبدیل به قانون شده و باید اجرایی شود.

به گزارش خودروتک، جزئیات این طرح به مرور در حال طرح در رسانه ها است و زوایای مختلف آن آشکار می شود. یکی از مهمترین سوالات در این خصوص این است که چه خودروهایی در بورس به فروش خواهند رسید. جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا در این زمینه گفت: در قالب این طرح قرار است خودرو های داخلی یا خارجی که در تیراژ بالایی تولید می شوند در بستر بورس کالا مورد معامله قرار گیرند.

قید خودروهای داخلی و خارجی نشان می دهد که ظاهرا خودروهای چینی که در ایران تولید یا مونتاژ می شوند هم باید از طریق بورس کشف قیمت شده و عرضه شوند. اما از آن سو بخش بعدی جمله فلاح عنوان می کند که «تیراژ بالایی» داشته باشند. برای آنکه مشخص شود خودروهای چینی نیز باید در بورس عرضه شوند یا خیر باید عدد این تیراژ مشخص شود.

البته بعید است که خودروسازان چه داخلی سازان و چه خارجی سازان مخالفتی با فروش از طریق بورس داشته باشند. چرا که کشف قیمت خودرو در بورس ممکن است به سود بیشتر برای آنها منجر شود.

نحوه تعیین قیمت خودرو در بورس کالا

سوال دیگر که احتمالا برای بسیاری پیش بیاید این است که نحوه تعیین قیمت خودرو در بورس کالا که به آن کشف قیمت می گویند چگونه است.

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا در این زمینه به باشگاه خبرنگاران گفت: فرمول قیمت گذاری (قیمت پایه) خودرو در بورس قرار است توسط شورای رقابت طرح شود و بعد خودرو بر اساس آن در بورس مورد معامله قرار گیرد.

فلاح تاکید کرد: بعد از قرارگیری قیمت در تابلو بورس کالا معامله گران به رقابت خواهند پرداخت و در انتها مطابق ابلاغیه مجلس قرار است تفاوت قیمتی که در تابلو کشف می شود با قیمت پایه محاسبه شود و بعد از آن اختلاف بدست آمده حاصل از آن  بین سه گروه اعم از سامانه حمل و نقل عمومی، تولیدکنندگان خودرو و تولید کنندگانی که بتوانند تولید خود را افزایش دهند، تقسیم خواهد شد.

چه کسانی می توانند از بورس خودرو بخرند؟

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا در پاسخ به این سوال که شرایط حضور افراد برای مشارکت در این معامله به چه نحوی است؟ گفت: نخست تمام افرادی که در این معامله حضور دارند باید گواهی نامه داشته باشند و دوم معامله گرن فقط یکبار از یک مدل می توانند در طول سال  خریداری کنند.

حفاظت بورس از منافع خریدار خودرو در برابر تاخیر در تحویل

یکی از چالش هایی که خریداران خودرو با آن رو به رو هستند تاخیر در تحویل خودرو است. با عرضه خودرو در بورس دیگر خودروسازان نمی توانند به راحتی تحویل خودرو را ماه ها به عقب اندازند.

فلاح در پاسخ به این سوال که آیا بورس کالا در خصوص زمان تحویل خودرو توسط شرکت خودرو ساز به مشتری نیز قانونی در نظر گرفته است یا خیر؟ تاکید کرد: بورس کالا به شدت در این خصوص حساسیت به خرج خواهد داد، به گونه که اگر زمان تحویل خودرو به مشتری طول کشد قطع به یقین با آنها برخورد  و خسارت های وارده به مشتری از خودرو ساز اخذ خواهد شد.

منبع گفتگو: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها