کد خبر : 50492

خودرو ارزان می‌شود؟

خودرو ارزان می‌شود؟

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه طرح خودکفایی در صنعت خودرو نتیجه‌ای جز تورم ندارد و این تورم، علاوه بر صنعت خودرو در همه عرصه‌های زندگی نمایان خواهد شد، گفت: شرایط حاضر نتیجه سیاست‌های غلط دولت است و تا زمانی که این سیاست‌ها تغییر نکند، همین روال ادامه خواهد داشت و قیمت خودرو کاهش پیدا نمی‌کند.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصاد آنلاین ، افزایش قیمت نجومی خودروهای داخلی و خارجی اتفاقی است که در سال‌های اخیر مکررا اتفاق افتاده و گاها با سیاست‌های دولت کنترل شده است‌؛ اما مجددا از قبل هم بالاتر رفت. در ادامه قصد داریم در گفت‌وگو با یک کارشناس صنعت خودرو به دلایل آشفتگی این بازار و همچنین ناکارآمدی سیاست‌های دولت بپردازیم .

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در خصوص علت اصلی افزایش قیمت خودرو و ناکارآمدی طرح‌های دولت برای کنترل قیمت گفت: برای پاسخ به این سوال دو پرسش مطرح است. اول اینکه علت تورم سنگین در کشور چیست؟ زیرا این مسئله افزایش قیمت فقط مربوط به خودرو نیست و در سایر عرصه‌ها هم وجود دارد و این مبین یک بیماری در اقتصاد کلان ایران است که نیازمند تعقل در مدیریت کشور است‌؛ اما متاسفانه دولت نمی‌خواهد این بیماری در اقتصاد کلان را بپذیرد. 

وی افزود: تنها سالی که در تاریخ معاصر چنین فشار اقتصادی را تجربه‌ کردیم، سال ٢٧بود و به نظر می‌رسد پس از ایجاد سیاست‌های پولی در کشور و معنی گرفتن تورم ، چنین دوره‌ای در کشور مشاهده نشده است. تا زمانی که سیاست‌گذار پولی و اقتصادی کشور، یعنی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، حاضر نباشند که بپذیرند وضعیت مدیریت‌شان فشار سنگینی به معیشت مردم ایران وارد کرده است، این روال ادامه خواهد داشت. دولت از اردیبهشت ٩٧ همراه با بحران ارزی و تحریم مجدد، دچار تمارض شده  و فشار معیشتی و... حاصل آن است.

این کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه همگام با اولین نوسان در بازار سهام، افزایش ناگهانی قیمت خودرو مشاهده شد، اظهار کرد: کارشناسان بورس از ابتدای سال هشدار دادند که این حجم از سرمایه‌گذاری دولت روی بورس، پیامدهای خود را در بازار مسکن و خودرو نشان خواهد داد ولی عکس‌العملی مشاهده نشد.

فروش خودرو در بورس کالا قیمت را کاهش می‌دهد؟

زاوه در پاسخ به این سوال که چرا خودرو را در بورس کالا عرضه نکنیم؟ تصریح کرد: بازار سهام با سایر بازارها تفاوتی جز اینکه فروشنده را نمی‌بینیم ندارد. وارد کردن خودرو به بورس کالا کمک‌کننده نیست و صرفا لجاجت در نپذیرفتن قیمت است. 

وی درخصوص اینکه چرا برای قیمت خودرو سقفی تعیین نمی‌شود توضیح داد: این کار با مالکیت خصوصی افراد در تضاد است و طبق قانون اساسی، هر فرد مالک دارایی‌های خود است و در ارزش‌گذاری آن آزاد است. در بازی تورم هیچ ایرانی‌ای برنده نیست جز کسی که به شبکه بانکی بدهکار است. هیچ صنفی از گرانی سود نمی‌کند زیرا کاهش در فروش خواهد داشت. همه از تورم متضرر می‌شوند و فقط ضرر برخی کمتر است.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان پاسخ به اینکه آیا در این شرایط واردات خودرو امکان پذیر است؟ گفت: درآمدهای ارزی ما از ١٠٠میلیارد دلار به زیر ١٠میلیارد دلار رسیده است، در شرایط حاضر عاقلانه نیست که خودرو وارد کنیم در واقع واردات خودرو به اندازه تولید یک میلیون و دویست هزار دستگاه خودرو اشتباه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که سیاست‌های کشور تغییر نکند و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تغییر رویه ندهند، تصوری از ثبات قیمت‌ها نداریم. امیدواریم مدیران اجرایی تغییر رویه دهند تا بتوانیم غول تورم را بخوابانیم و نیازهای اساسی مردم را رفع کنیم.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها