کد خبر : 50346

روشی که می تواند قیمت خودرو را در بازار متعادل کند

عضو کمیسیون صنایع با بیان اینکه عرضه خودرو در بازار سرمایه بهترین راهکار ایجاد تعادل در بازار خودرو است، گفت: ۲۰ درصداز اختلاف قیمت تمام شده و بورس برای توسعه حمل و نقل عمومی استفاده می‌شود.

به گزارش خودروتک به نقل از مهر، روز گذشته نشست بررسی طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک در اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر برگزار شد و روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عنوان طراح طرح در کنار کارشناسان صنعت خودرو به بیان نظرات خود پرداختند.

در این نشست ایزدخواه در خصوص ریشه مشکلات و نابسامانی‌های بازار خودرو گفت: در حال حاضر کشور از نظر ظرفیت تولید خودرو مشکلی ندارد اما به دلیل سازوکار غیر شفاف توزیع خودرو، بازار خودرو دچار نابسامانی شده است.

وی افزود: خودرو هم مانند زمین وقتی از حالت کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌شود، نابسامانی‌هایی را ایجاد کرده و باعث نارضایتی مصرف کننده واقعی می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطر نشان کرد: بر همین اساس در اولین جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره بازار خودرو بحث شد و این موضوع به عنوان اولویت کمیسیون مطرح شد و در نهایت با همکاری اندیشکده‌ها و منتقدین، طرحی تحت عنوان طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک آماده و به مجلس ارائه شد.

ایزدخواه ادامه داد: این طرح بعد از اعلام وصول در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال بررسی است تا بعد از انجام کار کارشناسی به صحن علنی فرستاده شود.

اصلاح سازوکار توزیع خودرو با طرح جدید مجلس

وی خاطر نشان کرد: مبنای طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک اصلاح توزیع خودرو با عرضه خودرو در بورس کالا است و تلاش شده است تا با استفاده از سازوکار بورس از فروش خودرو از درب پشتی خودروسازها جلوگیری شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: در کشور قیمت گذاری دستوری همانند قیمت گذاری آزاد جوابگو نبوده است اما با عرضه خودرو در بورس و تنظیم گری دولت امید می‌رود که خودرو با قیمت منطقی به دست مصرف کننده واقعی برسد.

ایزدخواه با دفاع از شفافیت بورس گفت: بر اساس طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک به هر کد ملی فقط یک مدل خودرو در سال تعلق می‌گیرد تا دلال‌ها نتوانند با خرید تعداد زیادی خودرو بازار را به هم بریزند.

وی ادامه داد: البته یک پیشنهادی هم اخیراً مطرح شده است مبنی بر اینکه خودرو صفر تا دو سال پس از تولید مشمول مالیات بر فروش شود که اگر این نکته هم به طرح اضافه شود، تقاضا سرمایه‌ای به حداقل می‌رسد.

بورس خودرو دست دلالان را از بازار کوتاه می‌کند

این نماینده مجلس در خصوص کشف قیمت تعادلی خودرو در بازار بورس گفت: اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس بالاتر از قیمت تمام شده باشد از اختلاف قیمت بین قیمت بورس و قیمت تمام شده، مالیات گرفته می‌شود تا رانت موجود به جای اینکه به جیب دلالان یا خودروساز برود در اختیار دولت قرار گرفته و صرف افزایش تولید خودرو شود تا به این ترتیب قیمت خودرو هم پایین بیاید.

ایزدخواه ادامه داد: در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک، پیشنهاد شده است تا از مالیات اخذ شده از بورس خودرو، ۲۰ درصد به خزانه رفته و صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شود و ۷۰ درصد هم به خودروسازها وام کوتاه مدت داده شود تا تولید خود را افزایش دهند. در این میان فقط ۱۰ درصد برای پاداش به خودرو سازان در نظر گرفته شده است تا اگر عرضه خودرو آن‌ها بالا بود به تشخیص شورای رقابت به خودرو سازان تعلق گیرد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها