کد خبر : 50288

رتبه ایرانی‌ها در قدرت خرید خودرو!

رتبه ایرانی‌ها در قدرت خرید خودرو!

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد قدرت خرید خودرو در ایران بین 131 کشور، رتبه‌ای بهتر از 104 را نداشته و پایین‌تر از همه کشورهای منطقه و هم‌ردیف کشورهای آفریقایی است.

به گزارش خودروتک به نقل از فرهیختگان ، در گزارش پیش‌ رو با استفاده از داده‌های قیمت چهار خودروی ارزان‌قیمت در بازارهای جهانی و داده‌های میانگین درآمد سالانه خانوارها، وضعیت قدرت خرید خودرو در ایران را با 131 کشور مقایسه کرده‌ایم.

نتایج نشان می‌دهد قدرت خرید خودرو در ایران برای چهار خودروی مورداشاره در این گزارش، بین 131 کشور، رتبه‌ای بهتر از 104 را نداشته و پایین‌تر از همه کشورهای منطقه و هم‌ردیف کشورهای آفریقایی است.

5 خودروی ارزان در بازارهای جهانی

برای اینکه بتوانیم یک مقایسه نسبتا متعارف بین قدرت خرید خودرو در ایران و دیگر کشورها انجام دهیم، در اینجا ابتدا به معرفی پنج خودروی ارزان‌قیمت در بازارهای جهانی می‌پردازیم.

براساس قیمت‌هایی که در وب‌سایت‌های the things، noticiasautomotivas و Autocar India و Deloitte درج شده، خودروی رنو کوئید (Renault Kwid) ارزان‌قیمت‌ترین خودروی پرفروش در بازارهای جهانی و منطقه‌ای است که درحال حاضر به قیمت 6 هزار و 625 دلار عرضه می‌شود. این خودرو در نمایشگاه بین‌المللی خودروی دهلی در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. رنو کوئید مانند دیگر خودروهای مفهومی رنو مانند رنو R-Space، رنو DeZir، رنو کپچر مفهومی، رنو سیمبیوز، رنو ترزور، رنو ایزی-گو، رنو ایزی-پرو و رنو ایزی-اولتیمو نشان‌دهنده خط‌مشی رنو درباره آینده صنعت خودروی این کمپانی است. رنو کوئید در ابتدا برای بازار هندوستان با قیمت و به‌تبع آن با امکانات پایین و قابل دسترسی برای عموم مردم عرضه شد؛ اما از اهداف دیگر این خودرو، پر کردن جای خودروی سوزوکی آلتو در بازار هند بود. این خودرو هم‌اکنون در کشور برزیل مونتاژ و نیز به‌صورت صادراتی از هند به اندونزی فرستاده می‌شود.

دومین خودروی ارزان‌قیمت در بازارهای جهانی طی سال 2020، لیفان530 است. این خودروی چینی که تولید آن از سال 2005 آغاز شده، 102 اسب بخار قدرت دارد. درحال حاضر قیمت این خودرو در بازارهای جهانی 7 هزار و 690 دلار است.

فیات موبی (Fiat MOBI) سومین خودروی ارزان‌قیمت در بازارهای جهانی است. این خودرو که تولید آن ابتدا از برزیل آغاز شده، در رده‌ خودروهای کوچک مانند رنو کوئید جا می‌گیرد، از چهره ظاهری خیلی خوبی برخوردار بوده و در 6 تیپ Easy، Easy On، Like، Like On، Way و Way On عرضه می‌شود. درحال حاضر قیمت مدل Easy1 آن حدود 7700 دلار است.

سوزوکی سلریو از محصولات شرکت خودروسازی ژاپنی و چندملیتی است که از سال 2014 در هند، تایلند و پاکستان تولید می‌شود. این خودرو از انواع سوپرمینی محسوب می‌شود و از ابعاد کوچکی هم برخوردار است. تولید این خودرو از آوریل ۲۰۱۴ آغاز شده و در سال 2015 اولین محصولات آن به بازار عرضه شد. کمپانی ماروتی هند و شرکتی در تایلند، دو تولیدکننده اصلی این محصول است. درحال حاضر در بازارهای جهانی این خودرو به قیمت 7 هزار و 835 دلار عرضه می‌شود.

هیوندایHB20 عمدتا در برزیل تولید می‌شود و به یکی از پرفروش‌ترین وسایل نقلیه در آن کشور تبدیل شده است. برای اولین بار هم در نمایشگاه خودروی سائوپائولو 2012 معرفی شده و پس از آن هم خط تولید آن در این کشور کلید خورده است. در سال‌های 2015 و 2019 تغییراتی در این خودرو انجام شده است. HB20 نسبت به قیمتش، طراحی بسیار زیبایی دارد و مهم‌تر از همه، این خودرو براساس استانداردهای جهانی و در در تست تصادف LatinNCAP، از 5 ستاره، 4 ستاره دریافت کرده است که نسبت به بسیاری از خودروهای داخلی یک سروگردن بالاتر است. هیوندای HB20 درحال حاضر به قیمت 7 هزار و 865 دلار در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

ایرانی‌ها در میان 131 کشور؛ کم‌درآمدتر از 103 کشور

براساس آمارهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (oecd) و همچنین داده‌های ارائه‌شده در وب‌سایت worldpopulationreview، میانگین درآمد خانوارهای ایرانی در سال‌جاری را با 130 کشور مقایسه کرده‌ایم. این نکته قابل‌ذکر است که مقایسه وضعیت کشورها با میانگین درآمد سالانه ازنظر منطقی و فنی شاید چندان مقیاس مناسبی نباشد، چراکه بسیاری از شاخص‌های اقتصادی در این داده‌های آماری قابل‌مشاهده و برآورد نبوده و در اینجا صرفا برای برآورد قدرت خرید خانوار در بخش خرید خودرو به این داده‌ها استناد کرده‌ایم و برای مقایسه شاخص‌های دیگر نیاز به مواردی همچون سرانه تولید ناخالص داخلی برمبنای برابری قدرت خرید یا همان ارزش برابری قدرت خرید (PPP) است.

 اما نتایج بررسی میانگین درآمد سالانه خانوارها در 131 کشور نشان می‌دهد در سال 2020 خانوارهای لوکزامبورگی با میانگین درآمد سالانه 52 هزار و 493 دلاری در بین 131 کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند. نروژی‌ها با 51 هزار و 489 دلار در رتبه دوم و سوئدی‌ها با 50 هزار و 514 دلار در رتبه سوم قرار دارند. در این رده‌بندی با درنظر گرفتن میانگین درآمد سالانه 54 میلیون و 100 هزار تومانی سال گذشته خانوارهای ایرانی و لحاظ کردن رشد 21 درصدی دستمزد پایه در سال‌جاری، میانگین درآمد سالانه خانوارهای شهری ایرانی در سال 1399 حدود 65 میلیون و 461 هزار تومان برآورد می‌شود که با درنظر گرفتن نرخ دلار 22 هزار و 746 تومانی روز چهارشنبه، ارزش دلاری درآمد سالانه خانوار ایرانی به حدود 2878 دلار می‌رسد. با این حساب با لحاظ میانگین درآمد سالانه 2878 دلاری، خانوارهای ایرانی در بین 131 کشور رتبه‌ای بهتر از 104 را نخواهند داشت.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها