کد خبر : 49023

تلاش برای واقعی سازی قیمت خودرو با مجوز افزایش سه ماهه

تلاش برای واقعی سازی قیمت خودرو با مجوز افزایش سه ماهه

امسال یک تغییر بزرگ در قیمت گذاری خودرو ایجاد شده و آن بازنگری قیمت کارخانه خودرو در بازه های سه ماهه است. در این زمینه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تغییرات قیمت نهاده‌های تولید هر 3 ماه یک بار و با اثربخشی تورم بخشی بانک مرکزی بررسی شده و اجازه تعیین قیمت‌های جدید به خودروسازان داده شده است.

به گزارش خودروتک، فاصله بسیار زیاد میان قیمت کارخانه و قیمت خودرو در بازار نشانه ای است که بیان می کند عرضه خودرو به بازار کافی نیست. از سوی دیگر خودروسازان نیز از قیمت گذاری دستوری خودرو راضی نبوده و آن را متناسب با واقعیت های تولید نمی دانند.

در این شرایط است که به نظر می رسد تنها از مسیر آزادسازی قیمت خودرو و عرضه خودرو با قیمت حاشیه بازار است که می توان از خودروسازان انتظار داشت تا بتوانند متناسب با میزان تقاضا در بازار خودرو تولید و عرضه کنند.

این مساله ای است که متولی صنعت و قیمت خودرو باید برای آن تصمیمی سرنوشت ساز بگیرد. معاون وزیر صنعت موضوع واقعی سازی قیمت خودرو و نه آزادسازی را مطرح کرده است. 

مهدی صادقی‌ نیارکی در خصوص قیمت کارخانه خودرو گفت: واقعی‌سازی قیمت خودرو یکی از مهمترین مسائل در این صنعت است و وزارت صنعت با رهاسازی و آزادسازی قیمت‌ها مخالف است.

به گفته وی، قیمت خودروها باید بر اساس افزایش قیمت نهاده‌های تولید اصلاح شود تا خودروسازان دچار زیان عملیاتی نشوند.

وی ادامه‌داد: تداوم زیان عملیاتی در ادامه تبدیل به زیان انباشته شده که به مطالبات قطعه‌سازان منتقل شده یا ورشکستگی خودروسازان را به دنبال دارد.

صادقی‌نیارکی افزود: اکنون عمده ورودی‌های این صنعت شامل مواد و محصولات پتروشیمی، پلیمری و فلزات در بورس یا به قیمت های جهانی تعیین می‌شود و به همین دلیل باید خودرو به گونه‌ای قیمت‌گذاری شود که این صنعت پیشران که لوکوموتیو تعداد بسیار دیگری از صنایع است، همچنین زنجیره تامین مرتبط با آن دچار زیان نشوند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان‌کرد: به همین دلیل تغییرات قیمت نهاده‌های تولید هر سه ماه یک بار و با اثربخشی تورم بخشی بانک مرکزی بررسی شده و اجازه تعیین قیمت‌های جدید به خودروسازان داده شده است.

صادقی‌نیارکی خاطرنشان‌کرد: خودروسازان نیز باید با افزایش بهره‌وری و واگذاری دارایی‌های مازادشان، بر روی پروژه‌ها و پلتفرم‌های جدید و ارتقای داخلی‌سازی محصولات فکر کنند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت بیان‌داشت: امروز که مشارکت شرکت‌های خارجی به حداقل رسیده، شاهد خوداتکایی بالایی در خودروسازی کشور هستیم.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها