کد خبر : 48865

تولید خودروی ارزان تر از پراید و تیبا ممکن است؟


تولید خودروی ارزان تر از پراید و تیبا ممکن است؟

مدیرعامل پیشین سایپا اظهار کرد:شرایط تولید خودروی ارزان قیمت ویژه است و کوچک بودن و کمبود آپشن دلیل بر این نمی‌شود که قیمت تمام شده آن ارزان باشد. یکی از مسائلی که در تولید خودروی ارزان قیمت باید در نظر گرفت به تیراژ مربوط می‌شود.

به گزارش خودروتک به نقل از گسترش نیوز ، این روزها درباره خودروی ارزان قیمت صحبت‌های زیادی می‌شود. این در حالی است که قیمت خودرو در بازار طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته و پراید نیز به عنوان یکی از ارزان‌ترین خودروها دیگر تولید نمی‌شود. حال تیبا ارزان‌ترین خودرویی است که می‌توان خریداری کرد. اما آیا امکان ساخت خودرویی ارزان تر از تیبا و یا حتی پراید وجود دارد؟ برای بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با سعید مدنی، مدیرعامل پیشین خودروسازی سایپا نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

مدنی ابتدا در این خصوص اظهار کرد: قبلا هم پروژه هایی در زمینه تولید خودروی ارزان قیمت وجود داشت. خودروی تندر ۹۰ قرار بود تحت عنوان یک محصول ارزان تولید و به‌دست مردم برسد. شرایط تولید خودروی ارزان قیمت ویژه است و کوچک بودن و کمبود آپشن دلیل بر این نمی‌شود که قیمت تمام شده آن ارزان باشد. یکی از مسائلی که در تولید خودروی ارزان قیمت باید در نظر گرفت به تیراژ مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: آن زمان هم که قرار بود خودروی رنو ال ۹۰ در دنیا تولید شود پروژه‌ای بود که در بسیاری از کشورها بر اساس تیراژ مورد نیاز برای آن برنامه‌ریزی شد و کار مهندسی سنگینی هم روی آن صورت گرفت تا هم خودرویی با استانداردهای جهانی تولید شود و هم قیمت آن کاهش پیدا کند. به نظر من ساخت خودروی ارزان قیمت پروژه خوبی است و اگر قرار باشد روی آن کار شود نیاز به بررسی وضعیت بازار دارد. این تیراژ تا حدی در ایران وجود دارد اما به شرطی که برنامه‌های صادراتی نیز در این خصوص در نظر گرفته شود.

چرا پراید ناگهانی حذف شد؟

مدیرعامل پیشین سایپا در خصوص حذف پراید از چرخه تولید گفت: خودروها معمولا به ترتیب فیس لیفت می‌شوند و استانداردهای روز برای آنها در نظر گرفته می‌شود. همه این موارد باعث می‌شود که خودرو به صورت یک دفعه از خط تولید خارج نشود. در صنعت خودروسازی ایران آنقدر تولید یک محصول را ادامه می‌دهیم که مجبور می‌شویم به صورت ناگهانی بر اساس الزامات قانونی آن را از رده خارج کنیم. این در صورتی است که در دنیا مدل‌های مختلف یک خودرو را می‌بینیم که طی سال‌های مختلف تولید شود اما مشخصات و ظاهر آنها به روز شده است. یکی از علل این که پیکان و پراید با شکل و شمایل ثابت از خط تولید خارج شد این بود که روند تکامل آنها کند بود.

وی افزود: پراید به خاطر تیراژ و مدت زمان طولانی که در ایران تولید شد قیمت تمام شده به نسبت پایینی داشت. این که ما بخواهیم یک خودروی ارزان قیمت تعریف کنیم کار ساده‌ای نیست و حتما احتیاج به تیراژ بسیار بالایی دارد. این تیراژ عملا قیمت تمام شده را پایین می‌آورد. تجربه نشان داده به نظر نمی‌آید که با پایین آوردن امکانات نمی‌توان تجربه موفقی داشت. در این زمینه پروژه تولید خودروی نانو نیز در هند انجام شد و بسیاری از آپشن‌ها در سطح پایین بود ولی آن چه که مسلم است امروزه در دنیا به این سمت حرکت کردیم که می‌توان تقریبا بیشتر آپشن‌ها را داشت اما در مقابل قیمت هم پایین باشد. نمی‌توان مواردی مانند کولر را حذف کرد یا خودرو فاقد امکانات ایمنی باشد چرا که جزو الزامات تولید یک خودرو است. یکی از عوامل اصلی تیراژ است و در کنار آن انجام کار مهندسی سنگین نیز برای تولید یک خودرو باید صورت گیرد. در نتیجه صاحب خودرویی ارزان با وجود امکانات مختلف خواهیم بود. این نکته را نیز باید گفت با توجه به این که دنیا در حال حرکت به سمت خودروهای برقی است در نتیجه باید در زمینه تولید خودروهای ارزان و سرمایه‌گذاری دقت لازم را به خرج داد.

کاهش قیمت تیبا امکان‌پذیر نیست

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان تیبا را به قیمت ارزان تر تولید کرد؟ به گسترش‌ نیوز گفت: به طور کلی برای ساخت یک خودروی ارزان قیمت باید از صفر تا صد برنامه‌ریزی انجام داد تا یک محصول جدید تولید شود. به عنوان مثال قیمت خودرویی مثل تیبا که درحال‌حاضر ارزان‌ترین خودرو محسوب می‌شود را دیگر نمی‌توان پایین تر از حد فعلی آورد و چنین چیزی امکانپذیر نیست. نهایتا شاید بتوانیم یک سری از امکانات این خودرو را حذف کنیم.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها