کد خبر : 48751

راهکارهای خروج از بحران قیمت خودرو در کشور

راهکارهای خروج از بحران قیمت خودرو در کشور

بازار خودرو مانند هر بازار مصرفی دیگری باید برای مصرف کنندگان باشد ولی متاسفانه در حال این بازار تحت تاثیر سیاست های نادرست و نا به جا تاثیر دلال بازی های بسیاری قرار گرفته است و به چشم یک بازار برای سرمایه گذاری به آن نگاه می شود.

به نظر جناب آقای علی خسروانی یکی از کهنه کارها و خوشنام های این بازار نباید بازار خودرو ، یک بازار سرمایه ای باشد و مردم باید به دید کالای مصرفی به خودرو نگاه کنند. اگر می خواهید نظرات این کارشناس درباره بازار خودرو را مطالع کنید اکانت توئیتر وی را دنبال کنید:

https://twitter.com/alikhosravani7?lang=ar

به دلیل نوسانات زیاد و سود سرشاری که در این بازار وجود دارد، عده ای علاقه ای به سر و سامان گرفتن این بازار ندارند و از آب گل آلود ماهی که هیچ... نهنگ شکار میکنند!

در ادامه به تعداد از راهکارهایی که جناب اقای علی خسروانی به عنوان مدیر مجموعه معتبر اتوخسروانی - بزرگ ترین مجموعه معتبر و رسمی فروش انواع برند ها و خودروهای وارداتی در ایران – ارائه داده میردازیم.

علی خسروانی

 بازار خودرو همانند هر بازار دیگری قوانین خاصی دارد ولی به طور کلی یک قاعده در اقتصاد و همه بازارهای دنیا به نام عرضه و تقاضا وجود دارد. با این اصل ساده، به راحتی می توانید هر بازاری را تحلیل کنید و تبعات و نتایج تصمیمات خود را ببینید. عرضه و تقاضا را مانند دو کفه ترازو در نظر بگیرید. وقتی عرضه کم شود، طبیعتا نسبت عرضه و تقاضا به هم خورده و قیمت ها افزایش می یابد و زمانی که عرضه نسبت به تقاضا زیاد شود، قیمت ها کاهش می یابد. بازار خودرو هم اکنون درگیر کاهش عرضه و افزایش تقاضا شده است و با ممنوعیت واردات خودرو این موضوع دوچندان خودش را نشان می دهد.

در وضعیت کنونی حتی اگر دلار نوسان نداشته و ثبات قیمت داشته باشد، دلالان از این وضعیت استفاده کرده و خریدار واقعی در بازار خودرو کم است که سبب می شود افراد با نیت سرمایه گذاری برای خرید خودرو مراجعه کنند و به این نا به سامانی دامن بزنند. این تمایل افراد جامعه برای خرید خودرو جهت سرمایه گذاری و حفظ ارزش اموال خود، بازار خرید و فروش خودرو را ملتهب تر خواهد کرد.

علی خسروانی

باید شرایطی ایجاد شود که افرادی که در این چند ماه اخیر خودروهایی با هدف سرمایه گذاری خریداری کرده اند، شروع به فروش محصولات خریداری شده کنند تا به تعدیل قیمت خودرو کمک کند.

 به نظر من تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار، اتفاق درست و خوبی بود که به شکل نادرستی اجرا شد. تعیین قیمت حاشیه بازار در سراسر دنیا انجام می شود. این که با قیمت گذاری دستوری وسفارشی، بتوان بازار را کنترل کرد، منسوخ شده است. زیرا باعث ایجاد رانت، تمرکز و تجمیع ثروت در جای نامناسب و… خواهد شد و عملا این قیمت گذاری دستوری، سبب ضربه و لطمه به مصرف کننده نهایی می شود.

درباره تعیین قیمت حاشیه بازار باید گفت که این موضوع در حال حاضر امکان پذیر نیست، زیرا در بازار خودرو انحصار وجود دارد. همزمان با اجرای این سیاست باید واردات با تعرفه ۵ درصد آزاد شود تا مدل های مختلف خودرو موجود باشند و خریداران حق انتخاب داشته باشند. در این صورت است که می توانیم اجازه دهیم قیمت خودرو را از طریق حاشیه بازار تعیین کنیم.

اگر به بازارنگاهی بیندازید متوجه می شوید، همه ناراضی اند و در حال حاضر این بازار هیچ برنده ای نخواهد داشت به جز تعداد خیلی معدودی از افراد که از رانت های ایجاد شده استفاده می کنند و یا راه های نادرستی مانند خرید کارت ملی برای ثبت نام بیشتر خودرو را پیش میگیرند. انواع و اقسام طرح های خرید خودرو اجرا می شود ولی التهاب موجود، شیرینی خرید خودرو را به کام خریداران تلخ می کند.

در این میان ما از مردم می خواهیم خریدهای خود را از مبادی رسمی و مجوزدار انجام دهند و به طرح های فروش پر زرق و برق شک کنند. برخی از این التهاب سوء استفاده می کنند و سبب از بین رفتن سرمایه های مردم می شوند. با خرید از مجموعه های مجوزدار و رسمی، خرید مطمئن و حس خوی در خرید خود داشته باشند و از اتفاقات ناخوشایند احتمالی در آینده جلوگیری کنند. 

بدون امید هیچ مسئله ای حل نمی شود و تحمل دوران های سخت، سخت تر می شود. به نظر من این مسئله قطعا حل خواهد شد. عقبه تجربی ما به ما این نوید را می دهد که این مسائل نیز حل خواهد شد.

اتو خسروانی

امید داریم با حضور افراد متخصص و کارشناسان باسابقه بازار خودرو در حوزه تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها، از ظرفیت موجود در بازار کشور و استعدادهای فوق العاده ایرانی، برای رشد و بالندگی صنعت خودرو کشور استفاده کرد و روزی را شاهد باشیم که همه ایرانیان خودروی با کیفیت داخلی، هم طراز با کلاس های جهانی سوار شوند. برای ارتباط با مجموعه اتوخسروانی و دریافت آخرین نظرات ایشان با قسمت " تماس با اتوخسروانی " با این مجموعه در ارتباط باشید.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها