کد خبر : 48655

بررسی تغییرات قیمت خودرو طی ۱۰ سال اخیر

بررسی تغییرات قیمت خودرو طی ۱۰ سال اخیر

اکنون که قیمت خودرو در بازار ایران به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است، قصد داریم وضعیت بازار خودرو در سال ۱۳۸۸ را با ۱۳۹۹ مقایسه کنیم.

به گزارش خودروتک به نقل از گجت نیوز ، طی سه سال گذشته خودرو برای بسیاری از مالکان به یک کالا سرمایه‌ای تبدیل شد و نقش کالای مصرفی خود را از دست داده است. بدون شک وضعیت اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید مردم در تغییر ماهیت خودرو از مصرفی به سرمایه‌ای نقش اساسی داشته است.

برای مثال هنگامی که وضعیت اقتصادی کشور با فراز و نشیب همراه می‌شود، به موازات آن میزان تقاضا برای خرید خودرو کاهش و افزایش پیدا می‌کند.

از سال ۹۷ به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و افزایش نرخ ارز شاهد کاهش تولید محصول و افزایش بی‌سابقه قیمت خودرو بوده‌ایم و با وجود چنین مشکلاتی بسیاری از افشار جامعه نمی‌توانند بودجه مناسب برای خودروهای مورد نظر خود را تامین کنند. از این رو یا باید برای تامین بودجه خود منتظر بمانند یا به ناچار می‌بایست به گزینه‌های پایین‌تری روی آورند. در شرایطی که وضعیت صنعت خودرو همچنان در شرایط بدی قرار دارد، قصد داریم در این مقاله تغییرات قیمت خودرو طی ۱۰ سال اخیر را بررسی کنیم.

نگاهی به قیمت خودرو در سال ۸۸

با انجام یک بررسی ساده متوجه خواهیم شد که حدود ۱۰ سال قبل (در سال ۱۳۸۸) خودرو پژو روآ با قیمت ۸ میلیون و ۵۰ هزار تومان به عنوان ارزان‌ترین محصول ایران خودرو محسوب می‌شد. گران‌ترین محصول ایران خودرو نیز سوزوکی گرند ویتارا با قیمت ۴۲ میلیون تومان بود. محصولات پرتیراژ این گروه خودروسازی نیز مانند پژو ۲۰۶، پرشیا و پژو ۲۰۶ در آن زمان با قیمت ۱۲ تا ۱۷ میلیون تومان به فروش می‌رسیدند.

در میان محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز ارزان‌ترین خودرو حدود ۸ میلیون تومان قیمت داشت و گران‌ترین آن نیز از سوی پارس خودرو (زیرمجموعه سایپا) با قیمت ۲۷ میلیون تومان روانه بازار می‌شد. از این رو حداقل و حداکثر قیمت خودرو در سال ۸۸ حدود ۸ میلیون تومان تا ۴۲ میلیون تومان بود. البته در آن زمان تنوع محصولات خودروسازان نیز در وضعیت خوبی قرار داشت و مشتریان می‌توانستند محصولات مختلفی را انتخاب کنند.

قیمت خودرو در سال ۹۹ 

اگر بخواهیم قیمت خودروها را در سال ۹۹ بررسی کنیم، افزایش قیمت‌ها بسیار چشمگیر خواهد بود. در این سال خودرو از حالت مصرفی به یک خودرو سرمایه‌ای برای مالکان آنها تبدیل شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اکنون قیمت تمام محصولات پرتیراژ خودروسازان بالای ۱۰۰ میلیون تومان است و دیگر خودروسازان محصولی با قیمت زیر ۶۰ میلیون تومان به بازار عرضه نمی‌کنند.

در شرایط فعلی قیمت خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۹۱ میلیون تومان است و تیپ ۵ پژو ۲۰۶ نیز حدود ۱۰۳ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت پژو ۴۰۵ جی ال ایکس نیز از ۱۳ میلیون تومان سال ۸۸ به ۹۱ میلیون تومان و ۶۰۰ هزار تومان در سال ۹۹ رسیده است. قیمت پژو پارس نیز به ۱۰۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

محصولات سایپا نیز اکنون بالای ۶۰ میلیون تومان قیمت دارند و پس از این که خودرو پراید از سبد محصولات سایپا خارج شد، دیگر خودرو ارزان قیمت برای مشتریان وجود ندارد. در واقع با حذف پراید و پژو ۴۰۵ از سبد سایپا و ایران خودرو، سبد محصولات این خودروسازان کوچک‌تر شده و مشتریان با انتخاب‌های محدودی متناسب با بودجه خود مواجه‌اند. در شرایطی که انتخاب مشتریان به دلیل نبود تنوع قیمتی و تنوع محصولات محدود شده است، خودروسازان باید دیدگاه‌های خود را تغییر دهند تا این شرایط نابسامان بهبود پیدا کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها