کد خبر : 4759

نگرانی از وضعیت تولید خودرو پس از انتشار جدیدترین آمار سایپا

نگرانی از وضعیت تولید خودرو پس از انتشار جدیدترین آمار سایپا

شرکت خودروسازی سایپا عملکرد آبان‌ماه را در سامانه کدال منتشر کرد. وضعیت تولیدی این شرکت مناسب نیست و ادامه روند نزولی تولید خودرو را شاهد هستیم. سایپا در آبان حدود 21 هزار خودرو تولید کرده است که نسبت به ماه مشابه سال گذشته افت بیش از 50 درصدی را نشان می‌دهد. علاوه بر این سایپا نسبت به شهریور با افت 28 درصدی تولید مواجه شده است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای بورس، نگرانی از افت شدید تولید خودرو کشور اثرات خود را در عملکرد آبان سایپا منعکس کرده است. سایپا به عنوان یکی از دو قطب بزرگ خودروسازی کشور با افت محسوس تولید در آبان مواجه شده است.

شاید مهم‌ترین سیگنال این موضوع به سیاست‌گذار باشد که با قوانین غیرمنطقی قیمت فروش درب کارخانه، خودروسازان را در ماه‌های گذشته در حالی‌ متحمل زیان سنگین کرد که قیمت بازار با این نرخ اختلاف قابل توجهی داشت و در این میان دلالان از این موقعیت نهایت استفاده را بردند.

کارشناسان بارها به لزوم اصلاح قیمت‌ها خودرو و اجتناب از سیاست‌های اشتباه گذشته تاکید کرده بودند. هشدار به ضربه جبران‌ناپذیر به صنعت خودرو از ماه‌ها قبل در حالی داده شد که همچنان اما و اگرهایی در خصوص اصلاح قیمت‌‌ مطرح می‌شود. به نظر می‌رسد سیاست‌گذار به هیچ عنوان با عمق فاجعه‌ای که به دنبال صدمه به صنعت خودرو به کشور وارد می‌شود آگاه نیست.

در این خصوص اگر بنا باشد خودروسازان با زیان به کار خود ادامه دهند ریسک عدم پرداخت دستمزد نیز به مشکلات این صنعت اضافه می‌شود؛ آن‌چه سیاست‌گذار را در ماه‌های گذشته به تحرک واداشته است (اعتراضات کارگری در سراسر کشور).

پایان همکاری و خروج شرکای اروپایی نیز در کاهش تولید خودرو اثرگذار بوده است و مشکلات تحریمی نیز بار سنگینی بر صنعت خودرو است. نمودار زیر رویه تولید خودرو سایپا را نشان می‌دهد. این موضوع نیز باید توجه داشت که در سال گذشته تولید خودرو در نیمه دوم سال اوج گرفته بود و افت مقدار تولید در آبان بر میزان نگرانی‌ها بیش از پیش افزوده است. میزان تولید خودرو حتی از شهریور نیز پایین‌تر است، این در حالی است که خودروسازان از 3 شهریور یک هفته تعطیلات تابستانی را پشت سرگذرانده بودند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها