کد خبر : 46994

راهکار پایان دادن به اختلاف زیاد قیمت خودرو در کارخانه و بازار

راهکار پایان دادن به اختلاف زیاد قیمت خودرو در کارخانه و بازار

قیمت گذاری خودرو همواره با نقد خودروسازان و اقتصاددانان همراه بوده و این روزها به دلیل افزایش اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار، بیشتر از گذشته نیز مورد نقد قرار می گیرد. ما به التفاوت این دو قیمت خودرو تنها به جیب سفته بازان و دلالان خودرو می رود، به جای آنکه به چرخه تولید تزریق شود.

به گزارش خودروتک، در این شرایط یا سیاست گذار قیمت خودرو باید مسئولیت افزایش قیمت کارخانه در حاشیه بازار را قبول کرده و اقدام به قیمت گذاری بر این مبنا کند یا به ابزاری متوسل شود که علم اقتصاد نیز آن را موثرترین روش در شرایط کنونی تیراژ تولید خودرو می داند.

این ابزار بورس کالا است. عرضه خودرو در بورس کالا می تواند زمینه کشف قیمت خودرو در بازار را فراهم کرده و با توجه به ابزارهای موجود در بورس برای شفافیت خریدار و فروشنده، راه را بر گسترش دلالی و سفته بازی در بازار خودرو ببندد.

در شرایطی که قیمت گذاری پایین خودرو در مقایسه با واقعیت های اقتصادی ایجاد کرده، به نظر می رسد خودروسازان نیز آمادگی عرضه تولید خود در بورس دارند.

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، در خصوص وضیعت بورسی خودروسازان و قیمت گذاری خودرو در بورس، گفت: پیشنهاد ما این است که خودرو در بورس ارائه شود چرا که مکانیزم بورس شفاف است و اینگونه قیمت خودرو شفاف خواهد شد.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران تشریح کرد: هم اکنون قیمت بسیاری از نهاده‌های تولیدی خودرو مانند فولاد، مس و ... در بورس ارائه می‌شود و اینگونه کشف قیمت شده اند. برای اینکه قیمت خودرو در بورس عرضه باید پیشنهاد داده ایم که ۱۰ درصد از محصولات ایران خودرو و سایپا در بورس عرضه شود تا به قیمت واقعی آن برسیم.

بیگلو با بیان اینکه تقاضای واقعی در بورس مشخص خواهد شد، گفت: قرعه کشی یکی از راهکار‌ها برای کاهش دست دلالان و کاهش قیمت خودرو بود، اما اینگونه حاشیه سود افزایش یافته و هم چنان متقاضیان واقعی مشخص نمی‌شوند. معتقدم باید راهی را برویم که قیمت خودرو تک نرخی شود چرا که هر کالای دو نرخی منشاء رانت و فساد در بازار است.

بهنیا سخنگوی انجمن قطعه سازان ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: قیمت مواد اولیه خودرو که معمولاً شامل فولاد، پتروشیمی، مس و آلومینیوم بوده کاملاً آزاد گذاشته شده یعنی شورای رقابت هیچ‌گونه سقف قیمتی برای تولید کنندگان داخلی آن در نظر نگرفته است.

او با بیان اینکه قیمت مواد اولیه را با ارز آزاد به همراه ۱۰ تا ۱۵ درصد سود در بورس ارائه می‌کنند، گفت: سود را کسانی می‌برند که این مواد را خریداری می کنند، اما متاسفانه در کنار آنکه قیمت خودرو که محصول خروجی همین مواد اولیه است بسته و دچار سرکوب قیمتی شد.

سخنگوی انجمن قطعه سازان تشریح کرد: اگر قرار است قیمت خودرو سرکوب شود یا توسط شورای رقابت برای آن سقف در نظر گرفته شود، چرا برای مواد اولیه داخلی که با سرمایه‌گذاری دولت بومی سازی شده این اتفاق نمی‌افتد؟ معمولا هیچ کشوری در جهان علاقه چندانی به فروش مواد خام ندارد و در حقیقت مواد خام را داخل بنگاه‌های تولیدی تبدیل به کالای ساخته شده می‌کند، ارزش گذاری آن در کالای ساخته شده است.

بهنیا ادامه داد: همیشه این چالش قیمتی را داریم که نرخ خودرو در درب کارخانه یک عدد و قیمت همان خودرو در بازار آزاد بیشتر باشد. اگر قصد داریم یک بار موضوع به طور کامل جمع شود یا سقف قیمتی که برای خودرو در نظر می‌گیرند، برای مواد اولیه نیز در نظر بگیرند یا اگر قرار است مواد اولیه آزاد به فروش شود خودرو را رها کند.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: خیلی نگران این هستیم که بازار افزایش قیمت دارد که این افزایش قیمت مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. ٢ مشکل اساسی در صنعت خودروسازی داریم که یکی قیمت گذاری و دیگری تولید بنزین یورو ۵ است.

نعمت بخش تشریح کرد: وقتی خودروساز در حال زیان است چه توقعی از افزایش کیفیت باید داشته باشیم. مواد پلیمری، لاستیک و ... افزایش قیمت داشته است و بسته به قیمت دلار و ارز محاسبه می‌شود. بین ۷۰ تا ۷۵ قیمت خودرو بسته به مواد اولیه است.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: شورای رقابت فرمولی داد که در آن قیمت پایه، قیمت سال ٩١ است. مواد اولیه هر ٢ ماه یکبار افزایش قیمت دارد، اما قیمت خودرو ٢ سال است که تغییر نکرده است.

نعمت بخش در پایان گفت: این اختلاف قیمت بین بازار و قیمت کارخانه باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. همه اقلام خودرو در بورس است چه اشکالی دارد خود خودرو هم در بورس ارائه شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها