کد خبر : 46413

اولین شرایط فروش ایران خودرو K132 | قیمت احتمالی

اولین شرایط فروش ایران خودرو K132 | قیمت احتمالی

ایران خودرو با انتشار طرح جدید فروش خودروهای خود به صورت مشارکت در تولید 10 خودرو را معرفی کرد. نکته جالب اینجاست که برای نخستین‌بار دو مدل دستی و اتوماتیک سدان جدید شرکت موسوم به K132 نیز در این لیست قرار گرفته‌اند. اما آنچه موجب تعجب مشتریان این خودرو شده میزان مبلغ مربوط به پیش پرداخت آن است.

به گزارش خودروتک ، 30 بهمن سال گذشته (1398) بود که ایران خودرو در برنامه‌ای از پیش اعلام نشده با حضور رئیس‌جمهوری در محل هیئت دولت از جدیدترین محصول خود به اسم پروژه K132 رونمایی کرد. مراسمی رونمایی رسمی از این خودرو تا 7 تیر ماه سال جاری (1399) به تعویق افتاد.

مدیران ایران خودرو همان روز اعلام کردند که شرایط فروش این خودرو به زودی منتشر می‌شود. این اتفاق افتاد و طرح جدید فروش شرکت با ساختار مشارکت در تولید منتشر شد.

نکات قابل توجهی در این طرح به ویژه مربوط به خودروی K132 به چشم می‌خورد. نخست آنکه مبلغ پیش‌پرداخت مربوط به نسخه اتوماتیک آن حدود 150 میلیون تومان است که می‌توان پیش‌بینی کرد قیمت نهایی‌اش برحسب زمان تحویل به چیزی حدود 250 تا 300 میلیون تومان برسد.

این به طور حتم یکی از گران‌ترین سدان‌های بومی ایران‌خودرو خواهد بود. از سوی دیگر پیش‌پرداخت حدود 120 میلیون تومان برای مدل دستی نیز گمانه‌زنی برای قیمت حدود 250 میلیون تومانی آن را تقویت می‌کند.

این پیش‌پرداخت تقریباً سنگین در حالی مورد توجه قرار می‌گیرد که زمان تحویل خودروها نیز بین مهر 1400 تا تیر سال 1401 عنوان شده است. با توجه به تجربه‌های گذشته و ذکر عبارت «علی الحساب» این احتمال وجود دارد که در زمان تحویل، قیمت نهایی باز هم با توجه به شرایط روز بازار دستخوش تغییراتی شود.

در این طرح خودروهای پردرخواستی که پیش‌تر در طرح‌های کنترل بازار ایران خودرو حضور نداشتند، نیز دیده می‌شوند. مدل‌هایی مانند دنا پلاس، پژو 207 دستی، پژو پارس LX با موتور TU5، دنا معمولی، رانا پلاس، سورن ELX، پژو 206 تیپ 2 و البته سمند EF7.

مشخصات فنی K132

شنیده‌ها حاکی از آن است که جعبه‌دنده اولیه این خودرو مدل دستی و با کد BE4 خواهد بود. نسخه اتوماتیک با کد DAE بعد از تعبیه شدن روی رانا پلاس روی K132 نیز نصب خواهد شد. البته در هر دو مدل از یک پیشرانه بهره گرفته می‌شود.

 
کد موتور EC5 یورو5
حجم موتور 1.6 لیتر
قدرت 110 اسب بخار
گشتاور 150 نیوتن متر
جعبه دنده 5 سرعته دستی BE4 6 سرعته اتوماتیک DAE
مصرف میانگین سوخت 6.7 لیتر 7.1 لیتر
وزن 1150 کیلوگرم 1190 کیلوگرم
حجم باک 50 لیتر

اما برای فاز سوم، ایران خودرو می خواهد از موتور TC7 پلاس به همراه گیربکس 6 سرعته اتومات DAE برای پروژه K132 استفاده کند؛ یعنی همان موتور و گیربکسی که ابتدا روی دنا پلاس توربو اتومات، نصب می‌شود. فعلا مشخصات فنی این نسخه از K132 منتشر نشده است.

آپشن های K132

از جمله تفاوت‌های مربوط به آپشن این دو تیپ رینگ 15 اینچی روی مدل دستی و رینگ 16 اینچی روی مدل اتوماتیک است. هم‌چنین در مدل دستی تریم داخل با پوشش چرم و پارچه خواهد بود. این در حالی است که مدل دستی تنها به صورت پارچه‌ای عرضه می‌شود.

صندلی راننده در مدل اتوماتیک 4 حالته برقی با 2 حالت دستی و در مدل دستی 6 حالته دستی است. به همین صورت در صندلی سرنشین جلو مدل اتوماتیک 2 حالته برقی و 2 حالته دستی و در مدل دستی فقط 4 حالته دستی است.

دوربین عقب، سانروف، آینه راهنمادار، آینه تاشو، سنسور باران، سنسور نور (اتولایت)، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای و ایربگ جانبی تجهیزاتی هستند که تنها روی مدل دستی نصب خواهند شد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها