کد خبر : 46290

مقصران شارژ قیمت در بازار خودرو

 مقصران شارژ قیمت در بازار خودرو

قیمت ها در بازار خودرو مثل سایر بازارها این روزها در مسیر افزایش قرارگرفته است. اما چرا بازار خودرو این روزها ناآرام‌تر از هر زمان دیگری است؟ پشت صحنه افزایش قیمت‌ها چیست؟

به گزارش خودروتک به نقل از تعادل ، چرا قیمت خودرو آرام نمی‌گیرد؟ دلایل این افزایش قیمت در بازار خودرو چیست؟ کارشناسان چه می‌گویند؟ فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو از دلایل افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو می‌گوید. این کارشناس صنعت خودرو، در نگاه نخست بر این باور است که نرخ خودرو باید به قیمت واقعی برسد،چراکه به گفته او، اختلاف فاحش قیمت کارخانه و بازار موجب شده، تا شاهد افزایش قیمت کاذب دربازار خودرو باشیم.

این در حالی است که قیمت‌گذاری باید بر اساس فرمول عرضه و تقاضا و البته به دور از ورود دلالان به آن تعیین شود. به گفته او، ارایه طرح‌های بی‌مفهومی مثل فرمول قیمت‌گذاری شورا رقابت یا طرح تنظیم بازار در سازمان حمایت مبنی بر الزام به معامله تا سقف ۱۰درصد قیمت کارخانه که از ابتدا مشخص بود اجرایی نیست و تنها تلاشی برای فرار از پاسخگویی و پذیرش مسوولیت است، خود مشکلات را حادتر کرده است.

اما جدای این مساله، در مورد اینکه چرا بازار خودرو این روزها ناآرام‌تر از هر زمان دیگری است، زاوه می‌گوید: دلیل اصلی گرانی، «سیاست‌های اشتباه پولی و اقتصادی در کشور وتعلل در توسعه اوراق قرضه و تولید پول پرقدرت» است. او توضیح می‌دهد: در وهله نخست افزایش تورم باعث شده که تمامی بازار‌های سرمایه‌ای از خودرو و مسکن گرفته تا سکه، طلا و ارز با افزایش روبرو شوند، همزمان با این مساله مردم برای حفظ ارزش دارایی‌های خود و در امان ماندن از کاهش ارزش پول ملی، می‌خواهند اندوخته‌های نقدی را به کالا‌های باارزش و بادوام تبدیل کنند، در چنین شرایطی بازار خودرو مستعد افزایش است، همان طور که الان چنین وضعیتی حکمفرماست.

این کارشناس صنعت خودرو بر این باور است تا زمانی که دولت در سیاست‌ها و راهبرد‌های اقتصادی خود تجدید نظر نکند، نمی‌توان انتظار داشت که بازار خودرو آرام بگیرد. از این رو، دولت برای کنترل نرخ تورم باید دارای انضباط مالی باشد و به اصطلاح کوچک شود، اما در عمل چنین وضعیتی وجود ندارد. به بیان دیگر، از نگاه این کارشناس خودرو، راهکار اصلی سامان بخشیدن بازار خودرو، «کنترل تورم» است، نه اینکه با قرعه‌کشی پیش فروش خودرو انجام شود، چرا که این اقدام تنها نقش یک مُسکن چند روزه را ایفا کرده و دوباره دیدیم خودرو با افزایش قیمت همراه شد.

زاوه در ادامه در مورد نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت کالاها نیز به ارایه توضیحاتی می‌پردازد و می‌گوید: در شرایط کنونی اقتصاد کشور نرخ ارز، خود عامل تورم به شکل مستقیم نیست و متاثر از سیاست‌های پولی و بی‌انضباطی شدید دولت و بی‌برنامگی سازمان برنامه و برخی سیاست‌های اشتباه وزارت اقتصاد است که منجر به تورم و کاهش شدید ارزش ریال شده است. به گفته او، انبساط شدید پولی که تا به حال بی‌سابقه بوده، در کنار ماجراجویی در بازارها، وضعیت را به‌شدت وخیم‌تر کرده است. او می‌گوید: اینکه تصور شود در نیمه دوم سال ۹۹ اتفاقی در توقف رشد قیمت‌ها رخ دهد، انتظار بیهوده‌ای است، چراکه تا زمانی که سیاست‌گذار نخواهد سیاست‌هایش را تغییر دهد و سازمان برنامه وبودجه سیاست‌های بدون منطقش را کنار نگذارد، نمی‌توان امیدوار بود که بازارها آرام بگیرد. بنابه گفته‌های زاوه، اصرار بر عدم تغییر در سیاست‌های پولی و اقتصادی می‌تواند کشور را در نیمه دوم سال ۹۹ با مشکلات عمیق‌تری مواجه سازد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها