کد خبر : 45589

این طرح بازار خود رو را آرام کرد

این طرح بازار خود رو را آرام کرد

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت‌های خودروسازی با نیاز حبابی شکل، مواجه شدند و اکنون تقاضاهایی که در بازار و ثبت نام در طرح‌های پیش فروش خودرو وجود دارد، واقعی نیست.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپا نیوز ، سعید زرندی درباره افزایش قیمت خودرو در بازار و چرایی این اتفاق، توضیح داد: صنعت خودرو یک نیاز واقعی دارد که بیشتر یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰هزار دستگاه نیست، لذا بخشی از نیازی که در طرح‌های پیش فروش خودرو و حتی بازار وجود دارد، کاذب است.

وی با بیان اینکه در طرح‌های پیش فروش خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی جمعیت زیادی ثبت نام می‌کنند، این در حالی است که همه ثبت نام‌کنندگان نیازمند خودرو نیستند، تصریح کرد: بخشی ازاعلام نیازها و ثبت نام‌ها به خاطر اختلاف قیمت بازار و کارخانه است و این رشد تقاضا به منزله آن است که شرکت‌های خودروسازی با نیاز حبابی شکل، مواجه شدند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سال گذشته شرایط تولید خودرو به مراتب سخت تر از امسال بود، افزود: در سال ۹۸ با وجود چالش‌های متعددی که صنعت خودرو از نظر تأمین قطعه با آن روبه‌رو بود، در حدود ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد و امسال پیش‌بینی ما این است که با بهتر شدن شرایط، شرکت‌های خودروسازی به تولید یک میلیون و ۱۰۰هزار خودرو دست پیدا کنند.

آرامش در بازار با یک طرح

زرندی با بیان اینکه هدف‌گذاری امسال وزارت صمت و شرکت‌های خودروسازی این است که نیاز جامعه را پوشش دهیم، خاطرنشان کرد: بخشی از نیاز مردم برای خرید خودرو در قالب طرح‌های پیش فروش انجام شد که این طرح توانست آرامشی در بازار خودرو ایجاد کند و از طرفی با عرضه خودرو که توسط شرکت‌های خودروسازی اتفاق می‌افتد، آرامش کوتاه مدت به بازار خودرو داده می‌شود.

وی گفت: شرکت‌های خودروسازی نسبت به تحویل خودرو در طرح فروش فوق العاده (تحویل سه ماهه) اقدام می‌کنند اما این امر با غافل شدن از تعهدات گذشته و بلند مدت نیست.

تعهدات معوق فراموش نشده است

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه طرح فروش فوق العاده خودرو باعث می‌شود که تعهدات معوق شرکت‌های خودروسازی بیشتر شود، توضیح داد: نسبت تعهدات معوق و تعهدات جدید در دوره‌های مختلف به جهت تامین قطعه متفاوت است اما در مجموع شرکت‌های خودروسازی ۸۰ به ۲۰ خودروهای معوق را تحویل دادند و این به معنای آن است که شرکت‌های خودروسازی ۸۰ درصد معوقات خود را تحویل مشتریان دادند و ۲۰ درصد برای تحویل خودروهای جاری در نظر گرفتند.

وی با بیان اینکه در واردات برخی از قطعات مورد نیاز خودروها، گشایشی اتفاق افتاده که باعث می‌شود تولید رشد پیدا کند، افزود: در ماه‌های پایانی سال گذشته (منهای اسفند) تولید خودرو بسیار رشد کرد و حتی شکاف تولید نسبت به سال ۹۷ به کمترین حالت خود رسید و در این میان پیش‌بینی شد که تولید خودرو نسبت به سال ۹۷ بیشتر شود ولی شیوع کرونا باعث شد که در ماه پایانی سال گذشته شرکت‌های خودروسازی با افت تولید مواجه شوند.

به سمت داخلی‌سازی قطعات خودرو حرکت کردیم

زرندی گفت: از آنجا که تامین مواد اولیه مورد نیاز خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی با مشکلات جدی روبه‌رو بود، سعی کردیم بیش از گذشته به سمت داخلی‌سازی قطعات خودرو حرکت کنیم که ضمن کاهش ارزبری بتوان تولید خودرو را به روزهای اوج خودش برگردانیم و البته با تدابیری برخی از قطعات (قطعاتی که امکان تولید آن هنوز در کشور وجود ندارد) را وارد کشور کردیم.

وی اطمینان داد: شرکت‌های خودروسازی می‌توانند نیاز واقعی بازار خودرو را پاسخگو باشند، بدین جهت هدف از طرح فروش فوق العاده، تزریق خودرو به بازار و کاهش التهاب در این بخش است.

خودروسازان، خودروهای که توان تولید دارند پیش‌فروش کردند

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه این احتمال وجود دارد که شرکت‌های خودروسازی نتوانند، خودروهای که در طرح پیش فروش‌ها عرضه شده را در موعد مقرر تحویل مردم دهند، افزود: شرکت‌های خودروسازی، در مورد خودروهای که توان تولید دارند طرح پیش فروش را عملیاتی کردند و آنها به هیچ عنوان خودرویی را ثبت نام نکردند که نتوانند در موعد مقرر تحویل دهند.

 به خاطر تحریم امکان تحویل برخی از خودروها وجود ندارد

وی در مورد تعهدات خودروهای تحریمی و جایگزینی آن توسط شرکت‌های خودروسازی، گفت: اگر خودروی تحریمی را شرکت‌های خودروسازی بتوانند تولید کنند، آن خودروها قطعا تولید و تحویل مردم می‌شد اما به خاطر تحریم، این امر امکان‌پذیر نیست و حتی شرکت اصلی سازنده هم اجازه نمی‌دهد این خودروها به صورت مستقیم وارد ایران شود، از این رو چاره‌ای جزء انجام طرح‌های جایگزین نیست.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها