کد خبر : 45332

پیش بینی قیمت خودرو در تابستان 99

پیش بینی قیمت خودرو در تابستان 99

در ایران برخلاف سایر کشورها، خودرو تنها یک کالای مصرفی نیست. بلکه به جهت همسو بودن قیمت آن با قیمت ارز، طلا و مسکن به نوعی کالایی سرمایه‌ای به حساب می‌آید.

در واقع بخش قابل توجهی از خریداران خودرو در کشور را کسانی تشکیل می‌دهند که می‌خواهند با خرید خودرو قدرت خرید خود را حفظ کنند و سرمایه خود را از گزند تورم در امان نگه دارند.

البته در یک سال گذشته بازار خودرو التهاب شدیدی را تجربه کرد و باعث شد تا دلالان و واسطه‌گران جای مشتریان واقعی را بگیرند که همین باعث ایجاد حباب قیمت در بازار خودرو شود. تحلیل قیمت خودرو در بازار ایران به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد و نسبتا پیچیده است. در این مقاله با بررسی چند پارامتر تاثیرگذار به پیش بینی قیمت خودرو در تابستان 99 پرداختیم.

مهم ترین عوامل موثر بر قیمت خودرو در بازار

بدون دانستن عوامل موثر بر این بازار، تحلیل قیمت‌‌های پیش‌‌روی بازار خودرو بسیار دشوار به نظر می‌آید زیرا عوامل تاثیرگذار بر بازار زیاد و به نسبت متغیر است. نوع ارز قابل استفاده برای واردات قطعات و مواد اولیه تولید خودرو (ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی یا ارز نیمایی و یا ارز بازار آزاد)، رشد و بازدهی سایر بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاری (مثل بورس و بازار مسکن) و در نهایت سهم تولیدکننده‌ها از بازار خودرو و تحلیل رقابتی یا انحصاری بودن قابلیت اثرگذاری بر قیمت‌ها و جابه‌جایی آن را دارد. از جمله مهم‌ترین این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-قیمت مواد اولیه تولید خودرو (در این تحلیل به طور مثال به ورق فولادی گالوانیزه پرداخته‌ایم)

2- نرخ تورم

3- قیمت ارز و دلار

تاثیر تغییرات قیمت گالوانیزه بر پیش بینی قیمت خودرو ورق

ورق‌های گالوانیزه مورد استفاده در تولید خودرو ضخامت‌های مختلفی را شامل می‌شوند. به عنوان نمونه در این تحلیل نمودار قیمتی ورق گالوانیزه یک میل هفت الماس را مبنا قرار داده‌‌ایم. ورق گالوانیزه به دلیل خاصیت ضد زنگ بودن، در بازار از تقاضای بالایی برخوردار است. محدودیت در تولید داخل موجب شده بخشی از این نیاز از طریق ورق‌های وارداتی تامین ‌شود؛ بخش زیادی از نوسانات قیمت ورق گالوانیزه را می‌توان همین موضوع دانست.

همان‌طور که از روی نمودار قیمتی ورق گالوانیزه پیداست، قیمت تا میانه سال گذشته نزولی بوده؛ یعنی از حدود 9 هزار تومان تا حدود ۶۸۰۰ تومان افت کرده و سپس وارد یک روند صعودی شده و تا حدود 15 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. در واقع قیمت ورق گالوانیزه از حدود ۹ ماه پیش تاکنون بر روی یک خط روند، به طور صعودی حرکت کرده و با برخورد به کف این روند دوباره به بالا برگشته است. انتظار می‌رود در بلند مدت قیمت ورق گالوانیزه تا حدود 18 هزار تومان رشد کند (البته قیمت دلار در وقوع این قیمت بسیار موثر است). البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که عوامل زیادی روی قیمت ورق گالوانیزه تاثیر دارد و مواردی چون خرید نبشی آهن و فولاد را حتما باید زیرنظر داشته باشید.

تاثیر افزایش قیمت ورق گالوانیزه بر قیمت خودرو

نرخ ارز و تورم موثرترین عوامل بر قیمت خودرو

با توجه به نرخ تورم ۴۱ درصدی در سال گذشته که توسط بانک مرکزی محاسبه و اعلام می‌شود، افزایش قیمت خودرو در این سال بیشتر از نرخ تورم بوده است. در سال جاری نیز با توجه به گزارش مرکز آمار با اینکه تورم در فروردین حدود دو درصد کاهش داشته، انتظار می‌رود تورم در سال جاری در حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد باشد و نرخ رشد قیمت خودرو در کشور نیز برابر یا بیشتر از نرخ تورم باشد. از طرف دیگر با کاهش بهره بانکی احتمال ورود سفته‌بازها و دلال‌ها نیز در این بازار افزایش یافته است. همان‌طور که در پیش بینی قیمت مسکن در تابستان 99 گفته شد و رابطه مستقیم بین این دو صنعت، انتظار نوسان قیمت خودرو در تابستان را هم‌چنان خواهیم داشت. در مورد نرخ ارز نیز با توجه به نمودار قیمت دلار در یک سال گذشته محدوده 15 هزار تومان مقاومت سختی بوده که با شکست آن طی سه ماه گذشته قیمت تا محدوده 17 هزار تومان افزایش داشته است و در صورت شکست ناحیه 17800 تا 18 هزار تومان ممکن است تا محدوده 22 هزار تومان افزایش قیمت داشته باشیم.

تاثیر نوسانات نرخ دلار بر قیمت خودرو

قیمت خودرو در تابستان 99 صعودی است یا نزولی؟

با توجه به حذف قطعات خودرو از مواردی که شامل ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات هستند و پس از آن محدودشدن دسترسی واردکنندگان قطعات خودرو به دلار نیمایی جهت واردات قطعات، پایین نگه‌داشتن قیمت تولید خودرو عملا ناممکن به نظر می‌آید. طبق گزارش شاپور سامعی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو، با توجه به کمبود منابع ارزی کشور، فشار بسیاری بر اقتصاد ایران وارد آمده که بر این اساس، بحث دلار ۴۲۰۰ تومانی در صنعت قطعه به اتمام رسیده است و ارز نیمایی نیز با صف طولانی مواجه شد. در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌ها سه تا پنج ماه در صف خرید ارز نیمایی قرار گرفته‌اند.

همچنین در پایان سال ۹۸ با تجربیاتی که داشتیم، مطمئن بودیم ارز نیمایی در صنعت قطعه‌سازی به خاطره‌ها پیوسته و پیگیری‌ها نیز به جایی نمی‌رسد. به گفته سامعی، در سال ۹۹ چندین بار در جلسات با بانک مرکزی حضور یافتیم و کاملا به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم این پیام را گرفتیم که ارز نیمایی در کار نیست و اکنون حتی با نرخ ۱۴ هزار تومانی نیمایی نیز دسترسی ما محدود شده است؛ اما به ما توصیه شد که ارز صادراتی خریداری کنیم. افزایش قیمت مواد اولیه هم تاثیر زیادی بر سرنوشت قیمت خودرو در تابستان خواهد داشت که با نگاهی اجمالی به لیست‌ قیمت‌های آهن آنلاین (www.ahanonline.com) می‌توان به این موضوع پی برد.

طبق گزارشی که در سال ۹۹ منتشر شده حدود ۷۰ درصد بازار خودرو ایران در دست دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا، حدود ۱۰ درصد در دست تولیدکننده‌های خصوصی و شرکت‌های چینی بوده و خودروهای وارداتی تنها ۲۰ درصد حجم بازار را تشکیل می‌دهند. البته با افزایش تحریم‌ها و همچنین کمبود ارز برای واردات و ممنوعیت واردات خودرو در دو سال گذشته، سهم واردات در حال حاضر بسیار کمتر از سهم آن در سال 95 است و برآورد می‌شود چیزی کمتر از پنج درصد باشد. در انتها می‌توان نتیجه گرفت که عمده این بازار در دست دو شرکت است و این شرکت‌ها نیز با کنترل عرضه، توانایی تعیین قیمت در بازار را دارند؛ همین مساله باعث شده که قیمت خودرو بیشتر از نرخ تورم و حتی گاهی بیشتر از نرخ ارز افزایش داشته باشد.

در نهایت با کنار هم گذاشتن همه این عوامل انتظار داریم تا پایان سال جاری قیمت‌ها حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد رشد داشته باشند؛ البته که قیمت ارز نقش بسیار پررنگی در این بازار دارد اما در صورتی که بازار دچار کمبود عرضه شود احتمال رشد قیمت حتی فراتر از انتظارات ما، وجود دارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها