کد خبر : 45248

این نکات را در نوشتن قولنامه خودرو رعایت کنید

این نکات را در نوشتن قولنامه خودرو رعایت کنید

یک کارشناس رسمی دادگستری گفت: برای آن که یک معامله بدون ضرر داشته باشید باید قبل از وارد شدن به معامله اطلاعات فنی و حقوقی خود را افزایش دهید.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران ، علی اکبر آقایاری مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری گفت: برای آن که یک معامله بدون ضرر داشته باشید باید قبل از وارد شدن به معامله اطلاعات فنی و حقوقی خود را افزایش دهید، چون افراد بسیاری هستند که با یک امضای به ظاهر ساده از لحاظ مالی متضرر و درگیر مسائل پیچیده حقوقی می‌شوند.

او ادامه داد: هنگام خرید خودرو یک قولنامه (مبایعه نامه) میان طرفین معامله (خریدار و فروشنده) نوشته و ضمن تایید دو طرف امضا می‌شود. قولنامه‌ها امروزه به صورت برگه‌های چاپی و مشخصی درآمده اند که علاوه بر مشخصات طرفین شرایط معامله نیز در آن‌ها قید می‌شود. امضای طرفین در ذیل قولنامه به معنای پذیرش و اجرای مفاد آن است.

این کارشناس رسمی دادگستری بیان کرد: در قولنامه خودرو مشخصات کامل فروشنده و خریدار قید می‌شود که شامل مشخصات شناسنامه، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثبت و همراه است؛ همچنین در قولنامه خودرو لازم است تمامی مشخصات و جزئیات کارت شناسایی خودرو (مدل، نوع،  تیپ، شماره پلاک شهربانی فعلی، شماره موتور و شماره شاسی) و وضعیت فنی خودرو قید شود.

آقایاری عنوان کرد: در قولنامه تاریخ دقیق تحویل خودرو، اسناد و مدارک و ثمن معامله (پولی که خریدار در ازای دریافت کالا به فروشنده پرداخت می‌کند.) را مشخص کنید. جهت جلوگیری از تاخیر فروشندن در تسلیم کالا به خریدار می‌توانید در متن قولنامه خودرو جریمۀ نقدی به ازای هر روز تأخیر تعیین نمایید و تاکید کنید که این مبلغ در هرحال از طرف خریدار قابل وصول خواهد بود.

او اظهار داشت: یکی از مواردی که موجب ضرر و زیان بسیاری از افراد می‌شود موضوع خلافی خودرو است. به این صورت که شخص بدون اطلاع از میزان خلافی خودرو اقدام به خرید می‌کند. در واقع باید کلیه جرائم و خلافی‌های خودرو توسط فروشنده، پرداخت و  برگ عدم خلافی در قولنامه آورده شود.

این کارشناس رسمی دادگستری گفت: وجهی که از طرف خریدار به عنوان بیعانه پرداخت می‌شود، تاریخ تنظیم سند، زمان مراجعه به تعویض پلاک و همچنین شیوه پرداخت پول هم باید در قولنامه خودرو مشخص شود.  اگر خودرو با اقساط خریداری می‌شود باید میزان پیش پرداخت و پرداخت ماهانه اقساط به روشنی مشخص و مکتوب شود.

آقایاری در خصوص پرداخت ثمن معامله به صورت چک عنوان کرد: اگر تمام یا قسمتی از ثمن معامله به صورت چک پرداخت شود، باید تمامی جزئیات مربوط به چک از جمله تاریخ و تعداد آن در قولنامه نوشته شود.

او اشاره کرد: حتما اسناد مختلف خودرو از جمله سند مالکیت را مورد بررسی قرار داده و از اصالت و اعتبار مدارک مطمئن شوید. خودروی مورد معامله باید به نام فروشنده باشد یا فروشنده اجازه رسمی و کتبی در فروش مال را داشته باشد. اگر در این زمینه تخصص ندارید از فردی متخصص کمک بگیرید.

این کارشناس رسمی دادگستری تاکید کرد:از آنجایی که در قولنامه نباید خط خوردگی وجود داشته باشد، پس در نوشتن قولنامه احتیاط و دقت کافی را داشته باشید. اگر ناخواسته خط خوردگی در قولنامه اتفاق افتاد باید در انتها دلیل و توضیح صحیح در مورد خط خوردگی را اضافه نمایید و این بخش توضیحی نیز باید به امضای طرفین قرارداد و شاهدان معامله برسد.

آقایاری بیان کرد: اطلاعات مربوط به طرفین قرارداد باید از روی مدارک شناسایی معتبر ثبت شود. مشخصات خودرو نیز باید از روی مدارک معتبر خودرو نوشته شود. این نکته را به خاطر داشته باشید که اطلاعات مربوط به خودرو را با مدارک معتبر خودرو چک کنید.

او در مورد تعیین حق فسخ در قولنامه گفت: معمولا در قرارداد‌ها این بند نوشته می‌شود:«طرفین معامله به مدت ……. روز (معمولا ۲۴ ساعت) فرصت دارند با پرداخت جریمه‌ای به مبلغ …….. این قرارداد را فسخ کنند.» با نوشتن این بند هر کدام از طرفین (خریدار یا فروشنده) می‌توانند ظرف مدت زمان مقرر اگر از معامله پشیمان شدند با پرداخت جریمه‌ای مشخص قولنامه را فسخ کنند.

این کارشناس دادگستری خطاب به خریداران خودروی دست دوم گفت: یکی از نکات مهم که خریدار باید به آن توجه کند اطلاعات بیمه خودرو است. از اطلاعات بیمه‌نامه خودرو و تخفیف بیمه مشخص می‌شود که خودرو تصادف نداشته یا چند بار تصادف کرده است.

آقایاری افزود: مسئول پرداخت کلیۀ هزینه‌های تخلفات راهنمایی و رانندگی و مسئول تمامی مسائل حقوقی و کیفری مربوط به خودرو تا پیش از تسلیم آن به خریدار، فروشنده است. اما به هر حال در زمان تنظیم قولنامه خودرو بار دیگر به مسئول بودن فروشنده در این مورد و تا آن تاریخ به طور دقیق اشاره کنید.

او در پایان اضافه کرد: بهترین روش این است که قولنامه را در محل تعویض پلاک تنظیم نمایید و از داد و ستد مبلغ، در روز‌های پیش از مراجعه به تعویض پلاک خودداری کنید. چون در صورت داد و ستد بیعانه و تنظیم قولنامه، زمینه برای برخی سوء استفاده‌ها پیش از حضور در مرکز تعویض پلاک فراهم می‌شود و ممکن است در صورت انصراف هریک از طرفین معامله، مشکلاتی برای طرف مقابل ایجاد شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها