کد خبر : 44956

دلالان در بازار خودرو ترسیده اند!

دلالان در بازار خودرو ترسیده اند!

خرید فروش حواله خودرو ممنوع و غیرقانونی اعلام شده است. همین موضوع باعث ریزش تعداد زیادی از ثبت‌نام‌کنندگان در دوره‌های بعدی خواهد شد. به گفته مسوولان ایران‌خودرو، این اقدامات در راستای جلوگیری از واسطه‌گری و کوتاه کردن دست سودجویان است تا بخشی از نیاز مشتریان حقیقی و مصرف‌کنندگان نهایی را تامین کنیم.

 به گزارش خودروتک به نقل از صبح نو ، امروز در حالی دومین قرعه‌کشی فروش خودرو انجام می‌شود که عده‌ای از افرادی که در قرعه‌کشی اول نام‌شان اعلام شده بود، هنوز پول‌های خود را واریز نکرده‌اند.

تعداد این افراد چیزی نزدیک به هزار نفر است که شرکت ایران‌خودرو اعلام کرده برای ۷۰۰ نفر از این افراد که نتوانستند پول‌های خود را واریز کنند، جایگزین انتخاب شده است.

این در حالی است که کارشناسان اعتقاد دارند تعداد زیادی از این ۷۰۰ نفر، افرادی بودند که قصد فروش حواله‌ها را داشتند و با ممنوعیت‌های پیش‌آمده صرف‌نظر کرده‌اند؛ البته عده‌ای هم وجود دارند که هنوز هم برای خرید و فروش حواله‌ها اقدام می‌کنند که به گفته کارشناس اقتصادی این معاملات در دفتر مشاوران خودرو با ترفند‌های عجیب و غریب صورت می‌گیرد.

بعد از ممنوعیت خرید و فروش خودرو، تعداد زیادی از ثبت‌نام‌کنندگان از تکمیل فرایند خرید صرفه‌نظر کردند. قصد و نیت این افراد از اینکه در آن بحبوحه نام‌نویسی خودرو، ثبت‌نام کرده‌اند و بعد از درآمدن نام‌شان از خرید پا پس کشیدند، معلوم نیست، ولی کارشناسان این موضوع را بی‌ربط با ممنوعیت خرید و فروش نمی‌دانند و این افراد را دلالانی می‌دانند که قصد داشتند با خریدوفروش حواله‌ها به نان و نوایی برسند، اما حالا تیرشان به هدف نخورده است؛ البته آقای بابک رحمانی، معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو  می‌گوید: «ما احتمال را بر این می‌گذاریم که این افراد نتوانسته‌اند پول اولیه را آماده کنند و ثبت‌نام خود را تکمیل نکرده‌اند و قصد قضاوت نداریم.»

قرعه‌کشی جایگزین‌ها همان روز اول

شرکت ایران‌خودرو اعلام کرده است که برای ۷۰۰ نفر از کسانی که پول خود را واریز نکرده‌اند، جایگزین انتخاب کرده است، در حالی که معلوم نیست این افراد چطور انتخاب شده‌اند.

معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو درباره تعداد این افراد می‌گوید: «کمتر از هزار نفر از ۱۵ هزار نفری که ثبت‌نام کرده‌اند، بعد از ۴۸ ساعتی که به آن‌ها زمان داده شده بود یا مبلغ را به حساب ایران‌خودرو نریخته‌اند یا اینکه به صورت کامل پرداخت نکرده‌اند.»

رحمانی با بیان اینکه این موضوع از قبل پیش‌بینی شده بود که عده‌ای بعد از قرعه‌کشی پول را واریز نخواهند کرد، ادامه می‌دهد: «در همان روز قرعه‌کشی ۱۰ درصد به‌عنوان رزرو قرعه‌کشی شده بودند.» انتظار می‌رفت برای کسانی که ثبت‌نام کرده و از خرید سر باز زده‌اند جریمه‌ای در نظر گرفته شود تا اگر به قصد دلالی انجام شده باشد دوباره تکرار نشود؛ اما معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو در این‌باره نیز می‌گوید: «هیچ جریمه‌ای برای این افراد در نظر نگرفته‌ایم و این افراد می‌توانند در قرعه‌کشی‌های بعدی باز هم شرکت کنند.»

بازار خودرو

ثبت‌نام‌کننده را می‌شناسیم

خرید فروش حواله خودرو ممنوع و غیرقانونی اعلام شده است. همین موضوع باعث ریزش تعداد زیادی از ثبت‌نام‌کنندگان در دوره‌های بعدی خواهد شد. به گفته مسوولان ایران‌خودرو، این اقدامات در راستای جلوگیری از واسطه‌گری و کوتاه کردن دست سودجویان است تا بخشی از نیاز مشتریان حقیقی و مصرف‌کنندگان نهایی را تامین کنیم.

معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو می‌گوید: «بر اساس مصوبات کمیته خودرو که با حضور دستگاه‌های نظارتی از جمله «دادستانی کل کشور» و «سازمان بازرسی کل کشور» به دو خودروساز ابلاغ شده است، به هیچ‌عنوان امکان صلح یا فروش خودرو به صورت وکالتی تا یک‌سال وجود ندارد. سند خودروی واگذارشده به مدت یک‌سال در رهن شرکت خودروساز باقی خواهد ماند؛ لذا امکان فروش تا پایان دوران ترهین وجود ندارد. پلاک واگذارشده از سوی پلیس راهور به فرد مشمول، به هیچ‌عنوان قابل انتقال به غیر نیست و مسوولیت هرگونه کشف تخلفات برعهده دارنده پلاک انتظامی است.خودروی واگذارشده صرفاً با تطبیق مدارک هویتی به فرد ثبت‌نام‌کننده دارای مشخصات ثبت‌شده تحویل داده خواهد شد.»

رحمانی ادامه می‌دهد: «ایران‌خودرو افرادی را به‌عنوان مشتری خود می‌شناسد که در طرح‌های فروش این شرکت ثبت‌نام کرده و متن قرارداد به نام آن‌ها ثبت شده باشد. در مواردی که نیاز به پیگیری مشتری است نیز ایران‌خودرو فقط پاسخگوی شخص ثبت‌نام‌کننده و نه دارنده وکالتنامه خواهد بود.»

ترفند‌های بنگاه‌های خودرو برای فروش حواله

خودروسازان در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که فروش امتیاز یا حواله خودرو‌های پیش‌فروش شده ممنوع است و پیگرد قانونی دارد. با این حال برندگانی که اقدام به فروش امتیازشان کرده‌اند، نگرانی خاصی بابت این قضیه ندارند.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران می‌گوید: «وقتی برای خرید ماشین ثبت‌نام شروع شد باید اعلام می‌کردند هیچ‌کس نمی‌تواند این حواله‌ها را بفروشد تا جلوی ثبت‌نام دلال‌ها گرفته شود، اما حالا که حواله‌ها در دست مردم است هر چقدر هم ممنوعیت اعلام کنند مشاوران فروش خودرو ترفند‌هایی اعمال می‌کنند تا انتقال حواله انجام شود.»

راه‌حل بغزیان برای جلوگیری از بروز دلالی‌های اینچنینی ساده است: «فقط در صورتی می‌توانند جلوی این موضوع را بگیرند که دولت اعلام کند این وکالتنامه‌ها سندیت ندارد. به نظر می‌رسد قوه‌قضاییه باید وارد شود و بگوید این نقل و انتقالات پیگرد دارد و مالک ماشین ثبت‌نام‌کننده است و فقط به وارث تحویل داده می‌شود.»

دلال‌ها ترسیدند

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کاملا مشخص بود تعداد زیادی از افرادی که ثبت‌نام می‌کنند از دلال‌ها هستند، می‌گوید: «دولت باید از اول فکری به حال این موضوع می‌کرد.»

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تاکید می‌کند: «تعداد بالای افرادی که پول خود را واریز نکردند، شاهدی بر این ادعاست که آن‌ها به قصد فروش خودرو و دلالی ثبت‌نام کرده بودند، اما بعد از هشدار دولت مبنی بر غیر‌قانونی‌بودن خرید و فروش از این کار صرف‌نظر کردند.»

اگر به سایت‌های خرید و فروش مجازی سری بزنید، متوجه می‌شوید که هر گونه خرید و فروش حواله ممنوع اعلام شده است. در یکی از این سایت‌ها اعلام شده است به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده دلال‌ها، خرید و فروش هرگونه حواله‌های پیش‌فروش ایران‌خودرو و سایپا در این سایت ممنوع شد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها