کد خبر : 44432

نیم درصد شانس برای برنده شدن در قرعه کشی فروش خودرو

نیم درصد شانس برای برنده شدن در قرعه کشی فروش خودرو

بازار خودرو همچنان راکد است و هیچ‌ خرید و فروشی انجام نمی‌شود. مردم برای خرید خودرو دست نگه‌داشته‌اند و منتظر قرعه‌کشی خودروسازان هستند.

به گزارش خودروتک به نقل از صبح نو ، روز یکشنبه دو خودروساز کشور اعلام کردند که حدود پنج میلیون نفر در پیش‌فروش خودرو ثبت‌نام کرده‌اند؛ همچنین یکی از خودروسازان اعلام کرده است که سه میلیون نفر برای ۱۵۰۰۰ دستگاه خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، یعنی ۲۰۰ نفر به ازای یک خودرو.

از طرف دیگر، رییس شورای رقابت هم از ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری هشت محصول دیگر ایران‌خودرو خبر داد که بر این اساس، خودروهای پژوپارس اتوماتیک تیوفایو، هایما S۵ و S۷، سورن بنزینی، پژو ۲۰۷ دنده‌ای و اتوماتیک، دنا و دنا پلاس از ۴ تا ۴۸ درصد و متوسط ۲۳ درصد گران شدند.

به گفته آقای رضا شیوا، رییس شورای رقابت؛ خودروساز، خود مجاز است که این افزایش قیمت‌ها را در محصولات خود به‌صورت متوسط اعمال کند.

 

قرعه‌کشی چطور انجام می‌شود؟

طبق آنچه رسانه‌ها به نقل از فرشاد مقیمی، رییس شرکت ایران خودرو منتشر کرده‌اند، روز جمعه افراد واجد شرایط که در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، اعلام می‌شوند و شنبه هفته آینده نیز قرعه‌کشی با حضور همه دستگاه‌های نظارتی انجام می‌شود. پس از قرعه‌کشی روند تحویل خودرو به مردم آغاز می‌شود و در هفته بعد از آن نیز پیش‌فروش ۴۵ هزار دستگاه خودرو شروع خواهد شد. مدیرعامل ایران خودرو گفته این ۴۵ هزار خودرو، تنوع بیشتری نسبت به پیش‌فروش کنونی دارند.

 

منطقی اما هیجانی

در شیوه ثبت‌نام‌های قبلی با هجوم لحظه‌ای افراد به درگاه‌های فروش اینترنتی شاهد اشکالات فنی و از دسترس خارج‌شدن سایت‌ها بودیم و همچنین موفقیت فرد در خرید خودرو تا حد زیادی به کیفیت ابزارهای مورد استفاده وی و نیز کیفیت میزان پوشش شبکه بر اساس جغرافیا یا حتی ISP مورد استفاده ارتباط داشت که این موضوع خود گونه‌ای از نابرابری غیرمنطقی و غیرمنصفانه بین متقاضیان بوده است؛ حتی بسیاری از متقاضیان نیز صرفاً برای ثبت‌نام نزد افراد خبره‌ای می‌رفتند که در ازای هر ثبت‌نام

چهار تا هشت میلیون تومان از متقاضی واقعی دریافت می‌کردند؛ اما در طرح جدید فروش خودروها فشار روانی یا فشار سامانه‌ای ناشی از هجوم متقاضیان و مسابقه‌های چند ثانیه‌ای خرید را دیگر شاهد نیستیم و حق طبیعی مصرف‌کننده است که اگر در لحظه‌ای از زیرساخت اینترنت برخوردار نبود، بتواند بدون نگرانی و دغدغه در ساعات یا روزهای دیگری نسبت به ثبت‌نام خرید خود اقدام کند.

 

آیا با تغییر شیوه ثبت‌نام بازار سامان می‌یابد؟

در حالی که با تصمیم وزارت صمت، شورای رقابت دوباره افسار قیمت‌گذاری خودرو را در دست گرفته است اما برخی کارشناسان معتقدند نسخه شفابخش بازار خودرو بازگشت به اصول اصیل اقتصادی و پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری است. آقای فربد زاوه، فعال و کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» می‌گوید: «وقتی عرضه در بازار کم است و پاسخگوی تقاضای موجود نیست، شورای رقابت یا هر نهاد قیمت‌گذار دیگری چگونه می‌تواند در این فضا با سیاست‌های دستوری و با وجود تورم کنونی و مورد انتظار، بازار را از التهاب کنونی نجات دهد؟ واقعیت این است که کشور ما با تورم عمومی افسارگسیخته و تورم انتظاری بالا روبه‌رو است و در چنین شرایطی، نمی‌توان با دستور و سرکوب قیمت، از التهابات بازار کاست.» وی درباره پنج میلیون نفر متقاضی برای ۲۵ هزار خودرو، ادامه می‌دهد: «اینکه پنج میلیون نفر برای شرکت در این قرعه‌کشی ثبت‌نام کرده‌اند، تاثیری بر کاهش نرخ خودرو در بازار ندارد زیرا میزان ورودی مشخص است و به هرحال مردم ناچارند که همین خودروها را خریداری کنند.» زاوه می‌افزاید: «علت اینکه نیمی از جمعیت متقاضیان خواستار خرید پژو پارس شده‌اند این است که این مدل خودرو بیشترین اختلاف قیمت را با بازار دارد و مردم نیز صرفاً برای سود بیشتر این مدل را انتخاب کردند.» این کارشناس خودرو می‌گوید: این بزرگ‌ترین لاتاری تاریخ ایران و شاید جهان باشد و مطمئن باشید که این بخت‌آزمایی بدون فساد نخواهد بود زیرا هرچقدر تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر باشد این حس در مردم بیشتر به وجود می‌آید که احتمالاً شانس با آنها یار نبوده که نتوانسته‌اند خودرویی را خریداری کنند و بالطبع فرصت را برای فسادفراهم می‌کند.

زاوه تصریح می‌کند: «قیمت چندان پایین نیامده و شیب آن برای هفته‌های آتی به سمت بالاست اما اگر مسوولان می‌خواهند قیمت‌ها را بشکنند باید خودروسازان به تعهد خود مبنی بر تولید سالانه

یک میلیون خودرو عمل کنند. روش فروش در قیمت خودرو در بازار تاثیری ندارد. این روش فروش به معنای واقعی یک بازی پانزی است؛ خودروسازان از مردم پول می‌گیرند تا خودروهای قبلی را تحویل بدهند. میلیاردها تومان پول در قالب تجدید ارزیابی از شرکت‌ها خارج شده و نتیجه آن وضع امروز بازار خودرو است.» این فعال بازار خودرو اعتقاد دارد که بازار راه خود را می‌رود و فشار بر مردم شدیدتر می‌شود زیرا دولت حاضر نیست به خودروسازان دیگر اجازه بدهد مانند این دو شرکت بزرگ فعالیت کنند. وی ادامه می‌دهد: «بهترین روش برای کاهش التهاب بازار خودرو، آزادسازی است، نه فقط قیمت که تولید و واردات نیز جزو آن به‌شمار می‌روند؛ البته در کنار اینها انضباط مالی خودروسازان و بهبود عرضه نیز ملاک است.» زاوه این را هم می‌گوید که برای عرضه پایدار، حتی می‌توان واردات خودروهای دست دوم را نیز آزاد کرد تا تعادل بیشتر و قوی‌تری میان عرضه و تقاضا ایجاد شود.

 

بازار چگونه است؟

کاهش قیمت خودروها طی هفته‌های گذشته بسیار چشمگیر بوده است که بخشی از آن، به آثار ناشی از کاهش تقاضا برمی‌گردد که تقاضا برای خرید وجود ندارد؛ اما به هر حال، یک عده خودروها را دپو کرده و هر چند وقت یک‌بار، بازار را تحریک می‌کنند؛ البته برخورد با پارکینگ‌های خودروسازان از جمله راهکارهایی بوده که منجر به افزایش عرضه خودرو در بازار شده و به همین دلیل اگر خودروهای توقیف‌شده به کف بازار آمده و سازمان حمایت آنها را به فروش برساند، بازار به لحاظ قیمتی تا حدودی کنترل خواهد شد؛ این در حالی است که همچنان در بازار، خریدار و فروشنده‌ای وجود ندارد و برخی فقط می‌خواهند با بازار خودرو به‌عنوان یک بازار مکاره و دلال‌بازی برخورد کنند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها