کد خبر : 44392

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث از بیمه‌های ضروری و اجباری بوده که تمامی مالکان وسایل نقلیه باید نسبت به خرید آن اقدام کنند.

این بیمه در ایران توسط شرکت‌های مختلفی ارائه می‌شود که هم امکان خرید حضوری و آنلاین آن فراهم شده است. به منظور خرید حضوری این بیمه بیمه گذار باید یکی از دفاتر ارائه دهنده بیمه شخص ثالث مراجعه کند و با طی کردن مراحلی بیمه خود را دریافت کند. اما امروزه با روی کار آمدن اینترنت و نفوذ تکنولوژی به تمامی عرصه‌ها، صنعت بیمه نیز از قافله دور نمانده و وب سایت هایی مانند سایت بیمه شو امکان خرید اینترنتی این بیمه را فراهم می‌آورند.

بیمه شخص ثالث بیمه‌ای ضروری برای تمام خودرو

بیمه شخص ثالث بیمه ای اجباری در ایران است و این بدان معناست که دارندگان خودرو‌ها باید نسبت به خرید این بیمه اقدام کنند زیرا بدون داشتن این بیمه نامه از نظر قوانین راهنمایی و رانندگی تردد در معابر غیر مجاز خواهد بود. در صورتی که راننده‌ای بدون داشتن بیمه شخص ثالث نسبت به رانندگی در معابر اقدام کنند، پلیس می‌تواند خودرو را متوقف کند و مطابق با قانون با او برخورد کند. بیمه شخص ثالث نوعی سازوکار و تعهد برای جبران خسارت است که به منظور انجام وظیفه انسانی از آن استفاده می‌شود. در صورتی که بیمه گذار در زمان رانندگی به اشتباه باعث ایجاد خسارت‌های مالی و جانی برای افراد دیگر شود، بیمه شخص ثالث باید نسبت به جبران خسارت اقدام کند.

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث از بیمه شو

چه مواردی تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد؟

به طور کلی باید گفت که پوشش‌‌‌‌های بیمه شخص ثالث به دو دسته پوشش مالی و جانی تقسیم‌‌‌‌‌ می‌شود که پوشش جانی این بیمه شامل غرامت فوت، نقص عضو و هزینه‌‌‌‌های درمانی افراد آسیب دیده در حوادث رانندگی می‌شود و در پوشش مالی آن خسارت‌‌‌‌های مالی وارد شده به خودرو یا اموال افراد زیان دیده به غیر از راننده مقصر جبران‌‌‌‌‌ خواهد شد.

باید اشاره کرد که سقف پرداخت هزینه‌‌‌ها در پوشش جانی بر اساس مبلغ دیه در ماه حرام تعیین‌‌‌‌‌ می‌شود. سقف پوشش مالی نیز در شرکت‌‌‌‌های مختلف بیمه متفاوت است اما حداقل پوشش مالی تعیین شده توسط بیمه مرکزی در سال 99، 11 میلیون تومان‌‌‌‌‌ است. حداکثر پوشش مالی در بیشتر شرکت‌‌‌‌های بیمه معادل 40 میلیون تومان است.

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث از بیمه شو

مبلغ دیه کامل چقدر است؟

محرم، رجب، ذی‌القعده و ذی‌الحجه به ترتیب ماه‌های هستند. مبلغ دیه در ابتدای هر سال توسط بیمه مرکزی اعلام می‌شود. مبلغ دیه در سال 1399 و برای ماه‌های عادی 330 میلیون و برای ماه‌های حرام 440 میلیون تومان اعلام شده است. سقف پوشش جانی به اندازه‌ مبلغ دیه در ماه حرام (440 میلیون تومان) است و حداقل پوشش مالی به اندازه یک چهلم مبلغ دیه ماه حرام (11 میلیون تومان) در نظر گرفته می‌شود.

روش‌های محاسبه حق بیمه شخص ثالث

محاسبه حق بیمه شخص به عوامل مختلفی وابسته است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

1.حق بیمه پایه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی

اساس تعیین حق بیمه شخص ثالث و میزان پوشش مالی و جانی آن برای دیه کامل یک انسان در ماه حرام است که هر ساله توسط قوه قضاییه میزان آن مشخص می‌شود. همانطور که اشاره کردیم، برای سال 99 میزان بیمه در ماه‌های عادی 330 میلیون تومان و برای ماه‌های حرام 440 میلیون تومان خواهد بود. 

2.تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث

محاسبه تخفیف عدم خسارت در بیمه شخص ثالث طی چند سال اخیر تغییراتی کرده است. در سال‌های پیش هر تعداد تخفیف که روی بیمه نامه قبلی نوشته شده بود به اضافه یک می‌شود و به عنوان سال‌های تخفیف عدم خسارت از آن یاد می‌شود. این در حالی است که امروزه محاسبه تخفیف عدم خسارت بیمه باید از درصد تخفیف بیمه نامه قبلی و حوادث راننده که هر دو روی بیمه نامه قبلی درج شده است، استفاده شود. 

بدین منظور زمان دریافت استعلام حق بیمه شخص ثالث باید به بیمه نامه قبلی نگاه کرد، در صورتی که درصد تخفیف شخص ثالث 10 و درصد تخفیف حوادث راننده 5 درصد باشد از همین اعداد می‌توان برای استعلام قیمت بیمه بهره‌مند شد. در قدم بعدی اینکه از  بیمه نامه قبلی خود استفاده شده باشد یا نه اهمیت پیدا خواهد کرد، در صورتی که از بیمه نامه خودرو استفاده باشد تعداد خسارت‌های جانی، مالی و حوادث راننده روی بیمه نامه نوشته است و با وجود مهر نیز تعداد این خسارت‌ها و نوع آن‌ها توسط مراکز پرداخت خسارت شرکت بیمه مشخص خواهد بود. با بهره‌مندی از درصد تخفیف بیمه نامه و اینکه در این مدت از بیمه نامه استفاده شده است یا نه می‌توان میزان تخفیف عدم خسارت بیمه نامه را محاسبه کرد و از طریق سایت بیمه شو نسبت به خرید آن اقدام کرد.

3.کاربری خودرو

کاربری خودرو از دیگر عوامل تعیین کننده حق بیمه شخص ثالث است زیرا بر میزان ریسک خودرو برای رخ دادن حادثه و همچنین میزان هزینه عادی در یک حادثه رانندگی تاثیرگذار خواهد بود. به طور مثال خودروهای تاکسی یا آموزش رانندگی، بیشتر در معرض حوادث رانندگی هستند که باید حق بیمه شخص ثالث بیشتری را پرداخت کنند. با توجه به همین مسئله تاکسی‌ها موظف به پرداخت 20 درصد حق بیمه ثالث بیشتر و خوردرو‌های آموزش رانندگی موظف به پرداخت 15 درصد حق بیمه شخص ثالث بیشتر خواهند بود.

4.جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

هرچند شرکت‌های بیمه برای خرید بیمه شخص ثالث تخفیف‌هایی را در نظر گرفته‌اند ولی در مقابل این تخفیف‌های جریمه دیرکرد پرداخت حق بیمه نیز وجود دارد که باعث افزایش آن می‌شود. در صورتی که برای تمدید بیمه شخص ثالث وقفه‌ای بیفتد، به صورت روز شمار مبلغی به حق بیمه خودرو اضافه می‌شود که برای هر خودرو با توجه به سال تولید، مدل و کاربری آن متفاوت خواهد بود. این جریمه به صورت روزشمار و تنها تا 365 روز محاسبه و اعمال خواهد شد که به همین ترتیب جریمه یک سال با دو سال متفاوت نیست.

5.مدت اعتبار بیمه‌نامه

مدت اعتبار بیمه ‌نامه شخص ثالث معمولا از چند روز تا یک سال است. برخی از شرکت‌های بیمه با توجه به نیاز بیمه گذاران اقدام به ارائه بیمه شخص ثالث به صورت روزشمار کرده‌اند. به طور کلی باید گفت که خرید بیمه نامه شخص ثالث به صورت سالانه مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. برای مثال حق بیمه نامه شش ماهه از نصف قیمت بیمه نامه یک ساله بیشتر است زیرا بیمه‌های کوتاه مدت برای شرکت‌های بیمه ریسک بیشتری به همراه خواهند داشت.

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث از بیمه شو

با توجه به پیچیده بودن محاسبات حق بیمه شخص ثالث می‌توان با مراجعه به وب‌سایت بیمه بیمه شو با تغییر هریک از موارد ذکر شده نحوه تاثیر آن‌ها را بر نرخ بیمه بررسی کرد. برای مثال می‌توان پوشش بیمه‌نامه را از 11 میلیون تومان تا 220 میلیون تومان تغییر داد و گزینه مناسب را انتخاب کرد.

در مجموع با بررسی از طریق وب‌سایت بیمه شو متوجه خواهید شد که در مورد بیمه شخص ثالث، نرخ بیمه شرکت‌های مختلف با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد و عامل اصلی برتری یک شرکت به شرکت‌های دیگر کیفیت خدمات‌دهی آن است که البته این عامل نیز در سایت بیمه شو بر اساس نظرسنجی‌ها و آمار بیمه مرکزی قابل مقایسه است. وب سایت بیمه شو امکان خرید آنلاین بیمه شخص ثالث ،بیمه بدنه ،بیمه مسئولیت ،بیمه عمر ،بیمه آتش سوزی و زلزله ،بیمه درمان و بیمه مسافرتی را در بستری امن و آسان برای همه فراهم آورده تا در زمان و هزینه صرفه جویی به عمل آید.

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث از بیمه شو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها