کد خبر : 43877

جزئیات ریزش شدید قیمت خودرو

جزئیات ریزش شدید قیمت خودرو

با اعلام ثبت نام ۲۵ هزار دستگاه خودرو به مناسبت عید سعید فطر، بازار خودرو در آستانه تغییر وضعیت قرار گرفت .

به گزارش خودروتک به نقل از خبرآنلاین، در حالی که خودرو طی ماه های اخیر با رشد عجیب و غریب قیمت ها،خریداران را به حاشیه رانده است اما به نظر می رسد اولین اتفاق بزرگ برای این بازار در سال جدید در راه است . 

 در دهه پایانی اردیبهشت ماه بود که ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت کارخانه ای خودرو با هدف کاهش فاصله قیمت خودرو در بازار با قیمت تحویل کارخانه را به تصویب رساند و به گفته رضا شیوا ایران خودرو افزایش قیمت خودروهای تولیدی ایران خودرو را متوسط ۱۰ درصد و افزایش قیمت خودروهای سایپا را متوسط ۲۳ درصد اعلام کرد. 

 با این حال بازار هر چند کاهش قیمت در بازار اتفاق افتاد اما این کاهش چندان پایدار نبود و نوسان در بازار خودرو ادامه دار ماند . 

اما تصمیماتی تازه در کمیته تخصصی خودرو با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجرت اتخاذ شد و مقرر گردید به مناسبت عید سعید فطر دو خودروساز نسبت به پیش فروش هفت محصول اقدام کنند . در این قالب ۲۵ هزار دستگاه خودرو پیش فروش می شود . آنچه پیش فروش فعلی را با سایر پیش فروش ها متفاوت می کند، تصمیم اتخاذ شده مبنی بر قرعه کشی است . مقرر است ثبت نام یک هفته ادامه یابد و پس از آن از میان کل کسانی که ثبت نام کرده ند ۲۵ هزار نفر به قید قرعه انتخاب شوند . به نظر می رسد این تصمیم با هدف پایان دادن به گمانه زنی ها در خصوص ربات‌های ثبت نامی و ... اتخاذ شده است. 

 کسانی که در این قالب نسبت به خرید خودرو اقدام می کنند، نمی توانند خودروی خریداری شده را به فروش برسانند .

ضوابط فروش به گونه‌ای تعیین شده که به هیچ عنوان خریدار خودرو، حق فروش وکالتی را نداشته و خودروی فروخته شده نیز قابل صلح نیست؛ این در حالی است که اگر در هر یک از مراحل فروش، تکمیل وجه، تحویل خودرو و حتی هر بازه زمانی پس از تحویل خودرو مشخص شود که خریدار از ضوابط تعریف شده عدول کرده و سیستم‌های نظارتی تخلفات را کشف نمایند، علاوه بر اینکه امتیاز خودرو از وی سلب خواهد شد، خودروی وی توقیف شده و مطابق با قانون با آن برخورد خواهد شد.

سند نیز در رهن کارخانه باقی خواهد ماند و در عین حال، فروش وکالتی خودرو نیز متوقف خواهد شد که به این منظور، هماهنگی‌های لازم با قوه قضاییه، دادستانی کل کشور و سازمان ثبت اسناد صورت خواهد پذیرفت.

 در عین حال، هر خودروی صفر کیلومتری که در فرآیند فروش تحویل مشتری می‌شود، حداکثر باید ظرف مدت سه ماه برای استفاده از گارانتی به خودروسازان مراجعه نماید؛ در غیر این صورت خودرو مصداق احتکار محسوب شده و برخوردهای قانونی با آن صورت می‌گیرد.

با این تدابیر به نظر می رسد ثبت نام خودر با هدف سرمایه گذاری گزینه مناسبی برای افراد نباشد چرا که در صورت عدم استفاده از خودرو مشمول جرایمی خواهند شد که قانونگذار در نظر می گیرد. 

این تصمیمات حالا فعالان بازار خودرو را در موقعیتی تازه قرار داده است . موقعیتی که می تواند به تعادل قیمت ها در بازار کمک کند . گزارش های رسیده نشان می دهد دلالان از اولین ساعات اعلام خبر دست به کار شده اند و کاهش یک تا دو میلیون تومانی قیمت ها با وعده تخفیف پای معامله دلیل این مدعاست. 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها