کد خبر : 43307

شاید پراید ماندنی شود!

شاید پراید ماندنی شود!

در حالی که طبق مصوبه شورای عالی استاندارد مقرر شد تولید پراید به دلیل عدم مطابقت با استانداردهای 85 گانه از خرداد امسال متوقف شود، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت از بررسی تداوم تولید این خودرو خبر داد.

به گزارش خودروتک به نقل از فارس، طبق مصوبه شورای عالی استاندارد قرار شد تولید پژو ۴۰۵ جی ال‌ایکس از ابتدای خرداد ۹۹ و تولید پراید مدل ۱۳۱ نیز تا پایان تیر ۹۹ متوقف شود. دلیل این تصمیم گیری عدم توانایی پراید در پاس کردن استانداردهای 85گانه خودرو است که رعایت آنها از سوی شورای عالی استاندارد برای همه خودروسازان الزامی شده است.

در این وضعیت، مهدی صادقی نیارکی سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت امروز با اشاره به نوسانات بازار خودرو و سوء استفاده سوداگران از فضای فعلی بازار، از بررسی تداوم تولید پراید مدل ۱۳۱ با حضور مراجع تصمیم گیر تا ساماندهی بازار خودرو خبر داده است. اتفاقی که اگر عملیاتی شود علاوه بر نقض مصوبه شورای عالی استاندارد، تکراری بر داستان پرتکرار توقف خودروهای قدیمی و به ویژه پراید خواهد بود و به این ترتیب این بار تولید این خودرو به بهانه تنظیم بازار ادامه خواهد یافت، حال آنکه یکی از مهمترین دلایل بی سر و سامانی بازار خودرو، عملکرد شرکت های خودروساز در نحوه تامین نیاز بازار است.

* ماجرای بی‌پایان توقف تولید پراید

عدم توقف تولید پراید، داستان تکراری طی سال های قبل بوده است به طوری که چندین بار برای توقف تولید این خودرو برنامه ریزی شده بود اما هیچگاه عملیاتی نشد. هرچند مدتی بحث جایگزینی تیبا به جای پراید مطرح شد و حتی قرار بود خودروهای دیگر نیز برای جایگزینی پراید به تولید برسند اما در نهایت تولید این خودرو ادامه یافت. کمااینکه به عنوان مثال قرار بود پراید تا پایان سال 96 از چرخه تولید خارج شود که این بار هم اجرایی نشد.

مهدی جمالی، مدیرعامل سابق سایپا در سال 96 در مورد حذف تدریجی پراید از چرخه تولید گفته بود: فکر می‌کنیم خودروی تیبا جایگزین مناسبی برای پراید باشد که در محدوده قیمتی همین خودرو نیز قرار دارد. با افزایش تولید تیبا، سعی خواهیم کرد به‌ مرور این خودرو را جایگزین پراید کنیم.

اما این اتفاق عملی نشد و این در حالی بود که پلیس بارها و بارها بر ناایمن بودن پراید تاکید کرده و از سهم بالای این خودرو در تصادفات خبر داده است.

نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در سال 96 گفته بود: پراید استانداردهای قدیمی را پاس کرده است، اما به صورت  کلی چون استانداردهای ما سختگیرانه‌تر شده این خودرو نمی‌تواند استانداردهای جدید را پاس کند.

وی در سال گذشته نیز اعلام کرده بود: خودروسازان برنامه ادامه تولید برخی خودروهای قبلی در دستور کار دارند و در عین حال اگر شرایط ایجاب کند، خودروهای جدید نیز جایگزین خودروهایی که تولیدشان متوقف شده، خواهد شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد حتی این را هم گفته بود که در مورد توقف سایر خودروهای قدیمی نیز طی 6 ماه آینده گزارشی توسط سازمان ملی استاندارد تنظیم و به شورای عالی استاندارد ارائه خواهد شد تا به تصویب برسد.

وی گفته بود: ممکن است تولید خودروهای دیگر نیز متوقف شود که البته باید وزارت صنعت برای جایگزینی این خودروها برنامه‌ریزی کند.

همچنین جواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا سال گذشته گفته بود: محصولات تیبا، کوییک و ساینا جایگزین محصولات خانواده پراید شده و می‌شوند و برای پراید هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد، اما توسعه محصولات بر روی پلت‌فرم‌های جدید و اختصاصی سایپا انجام خواهد شد که به زودی جزئیات آن را اعلام می‌کنیم.

در این شرایط باید منتظر ماند و دید که آیا شورای عالی استاندارد و وزارت صنعت این بار هم مقابل خودروسازان کوتاه می آیند و اجازه تولید خودروهای غیرمنطبق با استانداردهای مصوب کشور را می دهند یا اینکه ترمز تولید پراید برای همیشه کشیده خواهد شد؟ اتفاقی که می تواند خودروساز را به طراحی و تولید خودروی جایگزین برای ادامه حیات خود ترغیب کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها