کد خبر : 42917

کرونا با صنعت خودروسازی ایران چه کرد؟

کرونا با صنعت خودروسازی ایران چه کرد؟

تعطیلی زودتر از موعد خطوط تولید خودروسازی و قطعه‌سازی در اسفند ماه، تنها اتفاق ناخوشایند ناشی از شیوع کرونا در کشور نبود و به جز آن، تولید در سال جدید نیز با تاخیر آغاز و همچنین داستان محصولات ناقص باز هم تکرار شد. به‌دلیل آنکه در فروردین ماه امسال کشور به شدت درگیر ویروس کرونا بود، خودروسازان و قطعه‌سازان نتوانسته سر وقت عادی (هفته سوم فروردین) تولید خود را از سر بگیرند.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، پس از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران، روند حضور مشتریان در بازار خودرو نیز شکلی نزولی به خود گرفت. در واقع هر چه جلوتر رفت، ایرانی‌ها بیشتر کرونا را جدی گرفتند و در این بین، خیلی‌ها نیز که قصد خرید و فروش خودرو داشتند، ترجیح دادند آن را به آینده موکول کنند.

این موضوع سبب شد تقاضا افت کرده و بازار شب عید خودرو عملا شکل نگیرد. از آن‌سو تولید خودرو هم در اواخر اسفند ماه روندی نزولی به خود گرفت و هفته آخر نیز خودروسازان خطوط تولیدشان را متوقف کردند. این توقف تولید، هم مستقیم و هم غیرمستقیم با ماجرای کرونا در ارتباط بود. از یک سو خودروسازان و قطعه‌سازان مجبور شدند برای جلوگیری از همه‌گیری کرونا، خطوط تولید را زودتر از موعد همیشگی تعطیل کنند و از سوی دیگر، تامین قطعات نیز مختل شد. این اختلال از آن جهت رخ داد که برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در کشور، پروازها به مقصد و از مبدأ چین قطع شد. ازآنجاکه پس از تحریم، چین به اصلی‌ترین و شاید تنها مرکز تامین قطعات و مواد اولیه موردنیاز صنایع خودرو و قطعه کشور تبدیل شده بود، قطع پروازها از مبدأ و مقصد این کشور، تولید قطعات و خودرو در کشور را کند و ناقص کرد.

صنعت خودروسازی

تعطیلی زودتر از موعد خطوط تولید خودروسازی و قطعه‌سازی در اسفند ماه، تنها اتفاق ناخوشایند ناشی از شیوع کرونا در کشور نبود و به جز آن، تولید در سال جدید نیز با تاخیر آغاز و همچنین داستان محصولات ناقص باز هم تکرار شد. به‌دلیل آنکه در فروردین ماه امسال کشور به شدت درگیر ویروس کرونا بود، خودروسازان و قطعه‌سازان نتوانسته سر وقت عادی (هفته سوم فروردین) تولید خود را از سر بگیرند. در نتیجه، آغاز به‌کار آنها عملا به اواخر فروردین موکول شد. نکته دیگر اینجا بود که به‌دلیل کمبود و نبود قطعات (ناشی از اختلال لجستیکی در پروسه تامین قطعات و مواد اولیه) بیشتر محصولات تولیدی خودروسازان با کسری قطعات مواجه و به‌صورت ناقص تولید شد. این روند ناقص همچنان نیز که ایران خودرو و سایپا جمعا روزی چهار هزار دستگاه محصول تولید می‌کنند (بنا به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت)، ادامه دارد و به‌نظر می‌رسد تا مشکل تامین از چین حل نشود، این وضع تداوم خواهد داشت.

در مجموع، شرایط رخ داده برای خودروسازی و قطعه‌سازی کشور، بروز مشکلات مالی در این صنایع را نیز به‌دنبال داشته است. این درحالی است که هم شرکت‌های خودروساز و هم قطعه‌سازان، بدهی‌هایی به نهادهای مختلف از سیستم بانکی گرفته تا اداره مالیات دارند. طبعا در چنین شرایطی و با در نظر گرفتن سایر مشکلات از جمله قیمت‌گذاری دستوری (که به نوبه خود تاثیر زیادی در ضعف بنیه مالی صنایع خودرو و قطعه دارد)، استمهال بدهی خودروسازان و قطعه‌سازان و اعطای تسهیلات مالی، می‌تواند کمک بزرگی به آنها در این عصر کرونایی باشد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها