کد خبر : 42783

سرنوشت 7 خودرو حذفی از خط تولید فروردین

سرنوشت 7 خودرو حذفی از خط تولید فروردین

با اعلام تیراژ خودروهای سواری در فروردین مشخص شد تولید هفت محصول که تقریبا همه آنها مونتاژی هستند، متوقف شده است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس ازسوی خودروسازان بزرگ کشور، در نخستین ماه امسال، پژو ۲۰۰۸، تندر-۹۰ (در ایران‌خودرو)، چانگان، آریو، دانگ‌فنگ، سوزوکی گرندویتارا و سراتو هیچ تولیدی نداشته‌اند. در این بین، به نظر می‌رسد تولید برخی از این محصولات برای همیشه (حداقل تا وقتی تحریم هست) متوقف شده و برخی دیگر همچنان امکان بازگشت‌شان به خطوط تولید ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو وجود دارد.

در بین محصولات حذفی ایران‌خودرو در فروردین، توقف تولید دانگ‌فنگ احتمالا بیشتر از ناحیه مشکلات مقطعی تامین قطعات (مختل شدن روند تامین از ناحیه شیوع ویروس کرونا در جهان) است و از همین رو احتمال دارد چندی دیگر دوباره به خطوط تولید این شرکت برگردد. این در حالی است که به نظر می‌رسد تولید پژو ۲۰۰۸، سوزوکی گرندویتارا و تندر-۹۰ به‌طور کامل متوقف شده و این سه محصول حداقل تا وقتی پای تحریم در میان است، امکان تولید نخواهند داشت.

مرور آمارهای تولید در سال گذشته نشان می‌دهد تولید ویتارا از مدت‌ها قبل در ایران‌خودرو خراسان متوقف شده و دلیل آن، عدم ارسال قطعات از شرکت مادر (سوزوکی ژاپن) بوده است. این شرکت ژاپنی از بیم آنکه گرفتار جرایم آمریکایی‌ها مبنی بر عدم تبعیت از تحریم خودروسازی ایران نشود، ارتباط خود را با ایران‌خودرو به سرعت قطع کرد.

دیگر محصول حذفی ایران‌خودرو به نام تندر-۹۰ نیز به سرنوشت ویتارا دچار شده، چه آنکه به‌دلیل تحریم، رنو مدت‌هاست ارسال قطعات به ایران را متوقف کرده است. از آن سو اما پژو ۲۰۰۸ نیز سرنوشتی مشابه ویتارا و تندر-۹۰ دارد، چه آنکه مدت‌هاست قطعات آن از سوی شرکت فرانسوی به ایران ارسال نمی‌شود. ایران‌خودرو به مدد قطعاتی که حدفاصل خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و برجام و آغاز تحریم، تامین کرد، گویا توانسته بخش قابل توجهی از ۱۶ هزار پژو ۲۰۰۸ ثبت نامی در سال ۹۶ را تولید و تحویل مشتریان دهد.

اما به سایپا برویم و ببینیم وضعیت خودروهای حذفی در این شرکت به چه شکل است. در این بین، تولید سراتو قطعا و برای همیشه در سایپا متوقف شده، چه آنکه مسوولان این شرکت مدت‌ها پیش رسما پایان میهمانی این محصول کره‌ای در خطوط تولیدشان را اعلام کرده‌اند. دیگر محصول سایپا به نام آریو اما احتمالا باز هم شانس تولید در این شرکت را خواهد داشت، درست مانند چانگان. در واقع به نظر می‌رسد این دو محصول نیز مانند دانگ‌فنگ ایران‌خودرو گرفتار اختلال مقطعی تامین قطعات شده‌اند. از هفته‌ها پیش به‌دلیل گسترده شدن ویروس کرونا در جهان، تامین قطعات به مشکل خورده است. در واقع ازآنجاکه به‌ویژه پروازها از مبدا چین و به مقصد این کشور قطع شده، تامین قطعات محصولات چینی خودروسازی کشور نیز مختل است. از همین رو احتمالا توقف تولید امثال آریو، دانگ‌فنگ و چانگان با همین ماجرا در ارتباط است و با رفع اختلال موردنظر، این محصولات احتمالا به خطوط تولید خودروسازان باز خواهند گشت.  

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها