کد خبر : 42063

علیرغم درخواست خودروسازان، امسال هیچ خودرویی با استاندارد یورو۴ پلاک گذاری نمی‌شود

علیرغم درخواست خودروسازان،  امسال هیچ خودرویی با استاندارد یورو۴ پلاک گذاری نمی‌شود

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه هیچ خودرویی با استاندارد یورو۴ امسال پلاک‌گذاری نخواهد شد، گفت: دستگاه‌های نظارتی باید به این تخلف رسیدگی کنند.

به گزارش خودروتک به نقل از مهر، سید محمدمهدی میرزایی قمی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در خصوص ادامه روند نامه نگاری خودروسازان و مسئولان وزارت صمت برای تغییر موعد فروش خودروهای با استاندارد یورو 5 در کشور گفت:

ما به عنوان دستگاه محیط زیستی کشور، اقدامات عملیاتی ما را در این زمینه انجام دادهایم و طی مکاتبات رسمی هم به عنوان رئیس کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور که ریاست آنکه به صورت به رئیس سازمان محیط زیست احاله شده است، نظرمان را در این باره بیان کرده‌ایم.

ورود سازمان حمایت و سازمان بازرسی

وی در رابطه با پلاک گذاری خودروهایی تولیدی که امسال احتمالاً با استاندارد یورو 4 به اشخاص فروخته شده‌اند، اظهار داشت: رئیس سازمان محیط زیست در این رابطه مکاتباتی با فرمانده نیروی انتظامی انجام داده و بر طبق این همفکری‌ها از ابتدای سال 99 خودروهایی که با استاندارد یورو 5 تولید نشود، پلاک گذاری نخواهند شد و تا امروز هم هیچ خودرویی با استاندارد یورو چهار امسال در کشور پلاک گذاری نشده است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با تاکید بر اینکه محیط زیست درباره قوانین مربوط به ارتقای استاندارد خودروها به هیچ عنوان از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد، ابراز داشت: این سازمان تا امروز برای اجرای این قوانین در حد تکالیف و وظایف خود عمل کرده و بابت تخلفات خودروسازان در این زمینه به سازمان بازرسی کل کشور نامه نوشته است.

وی افزود: دستگاه‌های نظارتی و اجرایی هم باید به این مساله ورود پیدا کنند، چراکه ضرر و زیان وارد شده مسلم است.

میرزایی قمی با اشاره به اینکه آماری از پیش فروش خودروهای این دو شرکت که در آذرماه صورت گرفته در دسترس نیست. خاطرنشان کرد: پس از اعتراض سازمان محیط زیست در آن زمان، نسبت به عدم ذکر تغییر استاندارد خودروهای پیش فروش شده، خودروسازان آگهی پیش فروششان را تغییر دادند و اعلام کردند تحویل بر اساس استانداردهای روز خواهد بود.

وی با بیان اینکه سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده اعلام کرده که هم ارتقای استاندارد از حقوق مشتریان و هم کاهش آلودگی و هم مسائل اقتصادی از حقوق مشتریان است افزود: قرار است این سازمان هم برای حفظ این حقوق به مساله ورود داشته باشد.

خودروسازان تعلل کردند

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به اینکه امکان ارتقای استاندارد در همه محصولات تولیدی خودروسازان با هزینه بسیار نازل وجود دارد، گفت: خودروسازان تصور می‌کردند با گذر زمان سازمان محیط زیست هم کوتاه می‌آید و با همین تصور، اقدام به ارتقای استاندارد نکردند و با نامه نگاری و تعامل و لابی این ارتقای استاندارد معلق مانده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه مشکل اجرایی در این خصوص وجود ندارد، ادعاهای خودروسازان را بهانه‌گیری عنوان کرد.

هزینه 188 هزار میلیارد تومانی آلودگی خودرو برای کشور

میرزایی قمی با اشاره به آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت و مطالعات جامعی که این وزارتخانه در خصوص هزینه‌های آلودگی هوا بر اثر مرگ و میر منتشر شده است، گفت: آخرین آمار در سال 96 در خصوص مرگ و میر زودرس و بیماری‌های ناشی از آن 188 هزار میلیارد برآورد شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه هزینه ارتقای استاندارد آلایندگی با توجه به افزایش قیمت خودورهای تولیدی، بسیار اندک است اظهار داشت: در حال حاضر قیمت خودروهای ما زیر 70 میلیون تومان نیست و عمده هزینه خودرو سازان جهت ارتقای استاندارد خودروها صرف هزینه کاتالیست و ECU در قیمت می‌شود که هزینه آن نسبت به هزینه تمام شده خودروها کم است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم خاطرنشان کرد: این هزینه‌ها با هزینه‌های آلودگی هوا قابل قیاس نیست، و به همین خاطر محیط زیست، محکم پای این قضیه ایستاده است.

آمار و مستندی از پایین بودن کیفیت سوخت نداریم

وی با اشاره به شائبه عدم استاندارد سوخت تولیدی گفت: درباره وضعیت سوخت در جوابیه‌ای به خودروسازان و وزارت صمت داده‌ایم عنوان کردیم که سوختی که در سطح کشور توزیع می‌شود استاندارد یورو 4 است و سوخت یورو 5 در پالایشگاه‌های محدودی تولید می‌شود اما به جهت مسائل زیست محیطی مصرف سوخت یور و4 منجر به تخریب خودروی بنزینی یور و5 نمی‌شود. با این وجود وظیفه نظارت بر سوخت هم بر عهده سازمان استاندارد است و بارها اعلام کردند، هیچ مشکلی در توزیع سوخت یورو 4 ندارد.

میرزایی قمی یادآور شد: بارها اعلام کرده‌ایم که اگر فعالان این حوزه، تخلف و تخطی درباره کیفیت سوخت دیده‌اند و اعلام کنند که سوخت تولیدی با استاندردهای موجود تطابق ندارد، اما تا به حال هیچ آمار و مستندی دریافت نکرده‌ایم. وزارت بهداشت هم بابت این اعتراضات با وزارت نفت مکاتباتی نداشته است.

وی ادامه داد: بنابراین بحث پایین بودن کیفیت سوخت بهانه قلمداد می‌شود، مگر اینکه منتقدان اسناد متقنی ارائه کنند و مرجع رسمی آن یعنی سازمان ملی استاندارد اعلام کند که این اسناد از لحاظ علمی مورد تأیید است.

عزمی بر داخلی سازی وجود ندارد

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در خصوص نامه وزارت صمت و خودروسازان به منظور تعلیق اجرای این قانونی تا 6 ماه پس از رفع تحریم‌ها، گفت: ارتقای استاندارد 6 ماه بعد از رفع تحریم‌ها یعنی چه؟ این درخواست با منویات رهبری و تاکید ایشان بر اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد. وقتی رهبری اینقدر تاکید بر لزوم پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی را دارند، چطور چنین درخواستی را مطرح می‌کنند، این اظهارات به معنای این است که قرار نیست هیچ داخلی سازی در دستور کار آنها قرار نگرفته است.

وی در ادامه با اشاره به محتوای نامه اخیر خودروسازان که اجرای این قانون را تناقض ما شعار سال «جهش تولید» عنوان کرده بودند، گفت: به نظر می‌رسد خودروسازان، از بیانات رهبری و شعارهای سالی که از سوی ایشان مطرح می‌شود قصد سو برداشت کرده‌اند، در صورت یکه اگر به صورت منطقی شعارهای سال و بیانات رهبری را مورد توجه قرار دادند، باید ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها را در اولویت قرار می‌دادند، چون منجر به افزایش کیفیت تولید می‌شود.

میرزایی قمی در واکنش به این ادعا که ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها از یورو 4 به یورو 5 تغییر آن چنانی در آلایندگی ایجاد نمی‌کند، گفت: این ادعا صحیح نیست، تفاوت سطح آلایندگی و تضمین کیفیت عدم آلایندگی یورو 4 تا 100 هزار کیلومتر و یورو 5 تا 160 هزار کیلومتر است. انتظار می‌رود خودروسازان به مسائل فنی علمی تر اظهارنظر کنند،

وی با تشریح روش‌های آزمون برای سنجش آلایندگی خودروهای با استاندارد یورو 4 پرداخت و گفت: خودروی تولیدی با این استاندارد قبل از تحویل به مشتری به صورت رندوم تحت آزمایش قرار می‌گرفت، اما در خودروهای با استاندارد یورو 5 مسئولیت خودروساز در رابطه تضمین کیفیت آلایندگی قطعات تا 5 سال پس از تولید است. همین مساله مصداقی بر آلایندگی کمتر این خودروهاست.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران گفت: بر اساس مصوبه مجلس، خودروها تا 4 سال از انجام معاینه فنی معاف هستند مگر اینکه بخواهند معاینه فنی برتر بگیرند، بر اساس آمار 60 درصد خودروها زیر چهار سال که برای دریافت معاینه فنی برتر به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند، در آزمون آلایندگی رد شده‌اند.

وی افزود: مجموعه تحقیقات دیگری نیز نشان می‌دهد، تولید ناکس در خودروهای یورور4 با پیمایش دوساله، 4 برابر بیشتر از حد استاندارد است. این شدت آلایندگی نشاندهنده این است که دوام عدم آلایندگی در این خودروها از حد استاندارد بالاتر است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها