کد خبر : 41349

تلاش 2 خودروساز بزرگ کشور برای تاخیر تولید خودرو یورو 5

تلاش 2 خودروساز بزرگ کشور برای تاخیر تولید خودرو یورو 5

ایران خودرو و سایپا در نامه‌ای درخواست تاخیر در اجرای تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ را داشتند.

به گزارش خودروتک، ماجرای اجباری شدن استاندارد تولید خودرو یورو 5 به چند سال قبل برمی گردد که در قانون هوای پاک مقرر شد از ابتدای سال ۱۴۰۰ خودرو‌های بنزینی و دیزلی دارای استاندارد یورو ۵ باشند و خودرو‌های سواری بنزینی در اولویت اجرای این طرح قرار گرفتند.

مسعود زندی مدیر دفترملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ۲۸ آبان ۹۷ گفت: هر خودرویی که در سال ۹۸ تولید می‌شود فاقد استانداردسازی یورو ۵ باشد، جلوی شماره گذاری آن گرفته می‌شود. طبق قانون هوای پاک، ​آیین نامه دارد و در این آیین نامه دقیقا برنامه استانداردسازی تعیین شده است.

اما این برنامه هم مانند بسیاری از برنامه‌ها اجرایی نشده و در سکوت مسئولان محو شد تا زمانی که بعد از مدتی اجرای ان را به سال ۹۹ موکول کردند. حالا چند روزی آغاز سال ۹۹ گذشته  و بنا بر اعلام مسئولان کشور خودروساز‌ها از روز ۲۲ فروردین تولید خود را از سر خواهند گرفت و گویی باز هم خبری از اجرای این قانون نخواهد بود.

روز گذشته دو خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا و ایران‌خودرو طی نامه مشترکی تقاضای تاخیر ۶ ماهه برای اجرای این طرح داشتند. در این نامه ۳ خواسته مطرح صده است که اصلی‌ترین آن را می‌توان تاخیر اجرای استاندارد یورو ۵ دانست.

متن نامه خودروسازان به شرح زیر است.

جناب آقای دکتر جهانگیری معاون محترم اول ریاست جمهوری

با سلام

احتراما صنعت خودرو به عنوان یکی از پیشران‌های صنعت و اقتصاد کشور و در راستای عینیت بخشی به شعار سال ۱۳۸۹ که توسط مقام معظم رهبری به سال جهش تولید نامگذاری شده است. برنامه ریزی‌های منسجم، گسترده و همه جانبه‌ای را انجام و تصمیمات متناسب با اجرایی شدن آن را در همین روز‌های اول سال جدید اتخاذ کرده است بنا بر این در جهت تسهیل و رفع موانع موجود بر سر راه جهش در تولید، از آن مقام محترم تقاضامندیم تا در ارتباط با موارد ذیل دستورات مقتضی به دستگاه‌های ذیربط جهت همراهی و مساعدت صادر کنید

نظر به افزایش شدید نهاده‌های تشکیل دهنده کاتالیست در بازار‌های جهانی در ماه‌های اخیر و تأمین بسیار سخت مواد آلی آن بر این شرایط هزینه‌های ارزی و نهایتا ریالی شدیدی به خودروساز و مشتری تحمیل می‌کند همچنین استاندارد یورو ۵ در مقایسه با یورو ۴ در کاهش آلایندگی کلان شهر‌ها اثر بسیار کمی دارد. از طرفی تدارک تولید و توزیع سوخت مناسب پورو ۵ در کشور دیده نشده و در نهایت به کاهش عمرکاتالیست و اسراف منابع ارزی و ریالی کشور منجر می‌شود. استاندارد آلایندگی یورو ۵ تا شش ماه بعد از رفع تحریم‌ها به تعویق انداخته و از عدم شماره گنازی خودرو‌های یورو ۴ از ابتدای سال ۱۳۹۹، جلوگیری کنید.

۲) افزایش تخصیص و فروش ارز از سیستم بانک مرکزی به منظور جلوگیری از توقف خطوط تولید

۳) با توجه به شرایط خاص ناشی از اشاعه ویروس کرونا و در نتیجه  کاهش شدید حمل و نقل بین المللی کالا و مواد اولیه به مقصد کشور، هماهنگی لازم با ایرلاینها، خطوط کشتیرانی و شرکت‌های حمل ونقل زمینی مبنی بر راه اندازی دائمی حمل مواد و کالا‌ها بخصوص از مبدا چین صورت گیرد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها