کد خبر : 41096

رصد سیگنال های موثر روی قیمت خودرو پس از کرونا

رصد سیگنال های موثر روی قیمت خودرو پس از کرونا

بازار خودرو این روزها تعطیل است و هیچ خریداری نیز تمایل ندارد که در این شرایط که قیمت خودرو مشخص نیست اقدام به خرید خودرو از سایت های خرید و فروش خودرو کند. اما همه متقاضیان خودرو چشم به دوران پساکرونا و به راه افتادن بازار خودرو دارند. در ادامه نشانه هایی که سمت و سوی قیمت خودرو را در بازار پساکرونا می توانند تعیین کنند بررسی می کنیم.

به گزارش خودروتک، قیمت خودرو تابعی از عرضه و تقاضای این کالا به بازار است. همانگونه که در قبل از عید با کاهش شدید تقاضا، قیمت خودرو نیز ریزش محسوسی داشت. اما قیمت خودرو در ادامه به کدام سمت می رود و آیا متقاضیان خودرو باید در انتظار جهش قیمت خودرو باشند یا بازار روال منطقی خود را دنبال می کند.

خودروسازان هنوز در سال 99 تولید را آغاز نکرده اند این به معنی آن است که عرضه ای وجود ندارد اما خبر خوب اینکه به موازات آن بازار خودرو نیز تعطیل بوده و تقاضایی نیز وجود ندارد. این دست کم به ما می گوید که فعلا مسیر کاهشی قیمت خودرو که در اسفند 98 آغاز شد قرار نیست معکوس شود.

تقاضای موثر روی قیمت خودرو وجود ندارد

نکته مهم در این شرایط زمان ورود تقاضا به بازار خودرو است. اغلب کارشناسان بازار خودرو بر این عقیده هستند که از هجوم به بازار خودرو در آینده نزدیک خبری نخواهد بود. می تواند یک خبر خوب دیگر باشد که برای خودروسازان زمان می خرد تا عرضه را به سطح مطلوب برسانند.

در این مورد سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران می گوید: در شرایط کنونی اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، اگر هم فعالیت های اقتصادی آغاز شود به نظر نمی رسد افراد برای خرید و فروش خودرو مراجعه کنند و پیش‌بینی می‌شود این شرایط تا چند ماه آینده و ریشه کن شدن کامل این ویروس ادامه داشته باشد.

آینده قیمت خودرو در کارخانه

یکی از مولفه هایی که به طور مستقیم روی قیمت خودرو در بازار اثر می گذارد، تغییر قیمت خودرو در کارخانه است. خودروسازان در سال 98 سال سختی از منظر تامین نقدینگی داشتند و به نظر می رسد با شیوع ویروس کرونا سال 99 نیز برای آنها به مانند بسیاری از کسب و کارها سال آسانی نباشد. با این حال بعید به نظر می رسد که قیمت خودرو در کارخانه تغییر معنی داری داشته باشد.

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن تهران و کارشناس خبره صنعت خودرو در این خصوص می گوید: عوامل مختلفی بر قیمت خودرو اثرگذار هستند. افزایش قیمت دلار و دستمزد ناخود آگاه بر قیمت خودروهای کارخانه تاثیر دارد. فعلا برنامه دولت درباره میزان نرخ دستمزد و قیمت دلار چندان مشخص نیست. بنابراین نمی‌توان ادعایی مبنی بر افزایش قیمت خودروهای کارخانه‌ای بعد از تعطیلات داشت.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها