کد خبر : 40972

2 سناریو قیمت خودرو در دوران پساکرونا

2 سناریو قیمت خودرو در دوران پساکرونا

از امروز اگر چه تعطیلات نوروز به پایان می رسد اما فضای اقتصاد همچنان تحت تاثیر طرح فاصله گذاری اجتماعی و شیوع ویروس کرونا است. به همین دلیل قیمت خودرو هنوز اصطلاحا در بازار کشف قیمت نشده است. در روزهای گذشته عرضه کنندگان اغلب با قیمت خودرو در پایان سال 98 خودرو را عرضه کردند که البته می توان گفت معامله خودرو در سطحی که قابل اعتنا باشد انجام نشده است.

به گزارش خودروتک، قیمت خودرو در اواخر سال 98 تحت تاثیر شیوع کرونا و خلوت تر شدن بازار خودرو ریزش محسوسی را تجربه کرد. اکنون برای قیمت خودرو در سال 99 دو سناریو مورد نظر است که آینده قیمت خودرو در هر کدام در دست بازیگران اصلی یعنی دو خودروساز بزرگ کشور خواهد بود.

طبیعی است که با برطرف شدن شیوع کرونا به صورت رفته رفته خریدار به بازار باز خواهد گشت. این بازگشت تقاضا قطعا روی قیمت خودرو تاثیر می گذارد. اگر میزان عرضه خودرو در سطحی که در سال 98 بود حفظ شود یا بهبود قابل توجهی نیابد، شاهد آن خواهیم بود که فشار تقاضا بار دیگر بازار خودرو را افزایشی کند.

در این شرایط رسیدن به ابتدای تابستان که فصل سفر است می تواند یک بار دیگر تقاضا به صورت جهشی بالا برده و عملا زمینه هیجانی شدن دوباره قیمت خودرو را فراهم کند. در این شرایط خودروسازان بازیگر اصلی هستند. در شرایطی که به دلیل شیوع کرونا به نظر می رسد یک ماه اول سال برای تولید خودرو از دست رفته باشد یا تولید بسیار کم باشد، در ادامه خودروسازان می توانند با تمرکز بر خودروهایی که میزان ساخت داخل بالایی دارند، جهش تولید ایجاد کرده و به نیاز بازار خودرو بهتر پاسخ دهند. آنوقت است که می توان انتظار داشت شاهد جهش قیمت خودرو نباشیم.

سناریوی دوم بیشتر روی رفتار طرف تقاضا تمرکز دارد. بسیاری از کسب و کارها به دلیل شیوع ویروس کرونا در ماه های اسفند و فروردین رونق نداشته و برخی نیز برای پیشگیری از گسترش بیماری به درستی تعطیل بودند. این مساله موجب می شود تا نقدینگی در دست متقاضیان خودرو به خصوص تقاضای مصرفی یا تقاضای واقعی که خودرو را برای فروش در آینده نمی خواهد، کاهش پیدا کند. در این شرایط فشار تقاضا دیرتر وارد بازار می شود. این فرصت خوبی برای خودروسازان است تا با تامین بازار از جهش قیمت خودرو جلوگیری کنند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها