کد خبر : 40005

چرا آزادسازی واردات خودرو به سرانجام نرسید؟

چرا آزادسازی واردات خودرو به سرانجام نرسید؟

اگر واردات خودرو آزاد شود تقاضای مصرف ارز بالا می‌رود و برآوردی می‌توان در حدود ۲ الی ۳ میلیارد دلار برای آن داشت. در شرایط فعلی که قیمت نفت در حال کاهش است تقاضای اضافه برای بازار ارز به معنی افزایش ناگهانی قیمت‌هاست. با توجه به این که کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد باید منابع ارزی کنترل شود.

به گزارش خودروتک به نقل از گسترش‌نیوز: با توجه به این که در روزهای پایانی سال قرار داریم صحبت‌های ضد و نقیضی درباره واردات خودرو در سال ۹۹ مطرح می‌شود. کمیسیون تلفیق بودجه در خصوص واردات خودروهای سبک و سنگین با اولویت خودروهای هیبریدی، ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی البته با منشا ارز خارجی را اعلام کرد. به همین دلیل احتمال آزادسازی واردات خودرو برای سال آینده مطرح شد هرچند که شورای نگهبان این پیشنهاد را رد کرد و به آن ایراد گرفت. با توجه به تمامی این موارد عده‌ای در مورد تاثیرات واردات خودرو بر قیمت‌ها صحبت می‌کنند. در همین رابطه گفت‌و‌گویی با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

نعمت‌بخش ابتدا در خصوص واردات خودرو گفت: ما به عنوان انجمن خودروسازان هیچ‌گاه مخالف واردات خودرو نبودیم ولی به دلیل این که خودرو وارداتی ارزبری بالایی دارد دولت با آزادسازی برای سال ۹۹ موافقت نمی‌کند. اگر در حال حاضر نیز خودروی وارداتی به کشور نمی‌اید به دلیل حمایت از خودروی داخلی نیست بلکه به دلیل این است که ارز گران نشود. واردات خودرو البته روی میزان فروش خودروهای داخلی تاثیر نخواهد گذاشت. محدوده قیمتی خودروهای وارداتی متفاوت با نمونه‌های داخلی است و به طور کلی مشتریان آن متفاوت هستند.

در ادامه کاکایی در خصوص تاثیر واردات خودرو بر قیمت‌ها اظهار کرد: آزادسازی واردات خودرو به طور کلی در کوتاه‌مدت روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. البته این نکته را باید گفت که اگر واردات خودرو آزاد شود روی بخش خودروهای تولید انبوه اقتصادی اثر نخواهد گذاشت. ولی قیمت خودروهایی که در محدوده متوسط قرار دارند تغییر خواهد کرد به عنوان مثال سانتافه‌ای که ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت داشت به حدود ۸۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.

خودروی وارداتی

وی ادامه داد: اگر واردات خودرو آزاد شود تقاضای مصرف ارز بالا می‌رود و برآوردی می‌توان در حدود ۲ الی ۳ میلیارد دلار برای آن داشت. در شرایط فعلی که قیمت نفت در حال کاهش است تقاضای اضافه برای بازار ارز به معنی افزایش ناگهانی قیمت‌هاست. با توجه به این که کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد باید منابع ارزی کنترل شود.

کاکایی در خصوص توقف ناگهانی واردات خودرو به ذکر نکاتی پرداخت و گفت: در مرداد ماه سال ۹۶ مشکل ارز و تحریم نداشتیم اما دولت جلوی واردات خودرو را گرفت. این کار نیز به صورت ناگهانی انجام شد و البته برای سرمایه‌داران و خریداران نیز مشکلات عدیده‌ای به وجود آمد. اما هر وارداتی در هر صورت مصرف ارز دارد ضمن این که وابستگی را نیز بالا می‌برد و به خاطر همه این موارد واردات خودرو را ممنوع کردند. واردات خودرو به طور کلی کار صحیحی نیست مگر این که آمبولانس یا سایر خودروهای اینچنینی وارد شود. ما باید ارز را صرف تهیه مواد اولیه ، ساخت قطعات و خطوط تولید خودرو کنیم نه محصول نهایی. در شرایط فعلی و با توجه به این که تحریم هستیم راه حل صحیح انجام چنین کاری است اما بعد از آن که تحریم‌ها برداشته شد می‌توان واردات محصول نهایی مانند خودرو را نیز انجام داد.

دادفر به عنوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نظر متفاوتی درباره تاثیر واردات بر قیمت‌ها دارد: اگر واردات خودرو آزاد شود همان روز قیمت‌ها حداقل ۳۰ درصد افت پیدا خواهد کرد. با تمامی این تفاسیر قطعا امکان واردات خودرو با منشا ارز خارجی وجود دارد. شرکت‌های معتبر واردکننده در ایران متوسط ۱۰ سال است که در این زمینه کار می‌کنند و پرسنل مختلفی را نیز در این زمینه آموزش داده‌اند. یک سرمایه‌گذاری کلان توسط این شرکت‌ها در ایران صورت گرفته و حتی استراتژی تولید در ایران نیز داشتند اما یک شبه تعطیل شدند. بنابراین آن‌ها برای حفظ این شغل دست به هر کاری می‌زنند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها