کد خبر : 39933

راه حلی که پراید را ارزان می‌کند

راه حلی که پراید را ارزان می‌کند

راه اصلی جلوگیری از زیان خودروسازان، استفاده از تجربیات دهه ۷۰ است. در دهه ۷۰ اختلاف قیمت کارخانه و بازار وجود داشت و شورای اقتصاد در آن زمان مصوب کرد که خودرو باید در حاشیه بازار به فروش برسد.

به گزارش خودروتک به نقل از گسترش‌نیوز: این روزها بازار و صنعت خودرو به صورت کلی حال و روز بسیار خوبی ندارد. مهمان ناخوانده‌ای نیز به نام کرونا باعث شد شرایط اقتصادی کشور تحت تاثیر قرار بگیرد و تاثیر منفی آن بر صنعت خودرو و قطعه نیز کاملا مشهود است.

اما وضعیت تولید خودرو امسال چگونه بود و نسبت به سال ۹۷ چه شرایطی داشتیم؟ روند قیمت‌گذاری برای سال بعد تغییری خواهد کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات گفت‌و‌گویی با احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

نعمت‌بخش ابتدا در مورد وضعیت تولید خودرو اظهار کرد: ایران‌خودرو و سایپا تا پایان سال در مجموع ۸۰۰ الی ۸۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید خواهند کرد. این نکته را باید گفت که تا پایان بهمن ماه امسال ۶۹۶ هزار و ۶۹۰ دستگاه خودرو تولید کردیم که نسبت به ۱۱ ماهه سال گذشته ۱۴.۵ درصد افت تولید داشتیم. البته بحث شیوع ویروس کرونا در تولید خودرو نیز بی تاثیر نبوده و محدودیت‌هایی را برای خودروسازان ایجاد کرده چراکه واردات قطعات از چین به دلیل کرونا قطع شده است.

تلاش قطعه سازان

وی ادامه داد: شرکت‌های قطعه‌سازی سعی دارند که داخلی‌سازی بیشتری انجام دهند اما هنوز یک سری وابستگی داریم. به همین دلیل در ماه بهمن و اسفند تولید خودرو افت کرده است. شرکت‌ها البته موجودی برخی قطعات را دارند. به طور کلی می‌توان گفت اثر کرونا در تولید خودرو و افت آن نهایتا ۱۰ الی ۱۵ درصد بوده است. البته این روند برای سال آینده ادامه نخواهد داشت چرا که در چین نیز کارها تا حدودی شروع شده و بعد از سال دوباره قطعات به ایران خواهد رسید.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص مشکلات قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: گرفتاری بزرگ ما این است که قیمت‌گذاری دستوری در حال انجام است و خودروسازان محصولات را با زیان به فروش می‌رسانند. البته دو شرکت خودروسازی تجدید ارزیابی کردند و بورس نیز موافقت کرده و از زیان خارج می‌شوند اما اگر در آینده همین روال قیمت‌گذاری دستوری ادامه پیدا کند و شرکت‌ها خودرو را با زیان بفروشند وضعیت خوبی نخواهیم داشت. خودروسازان در حال حاضر بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی به قطعه‌سازان دارند و کمک‌زیانی نیز داده نشده است. انتظار داریم که تصمیمی در این رابطه گرفته شود و شرکت های خودروسازی مانند سایر صنایع بتوانند مستقیما قیمت محصولات خود را تعیین نموده واز زیان روزانه خارج شوند.

وی افزود: قیمت‌های دستوری در حال حاضر بر پایه نرخی است که در بهمن سال ۹۷ تعیین شد و شرایط نیز به همین روال ادامه دارد. جالب اینجاست که بهمن ماه سال گذشته سازمان حمایت اعلام نمود قیمت تمام شده پراید ۳۹ میلیون تومان است. به این رقم باید سودی نیز به کارخانه برسد. علاوه بر این با احتساب ۹ درصد ارزش افزوده، ۳ درصد شماره‌گذاری به اضافه بیمه شخص ثالث قیمتی حدود ۴۸ الی ۴۹ میلیون تومان برای پراید تعیین می‌شود. اما گفته شد که این خودرو با قیمت ۳۷.۵ میلیون تومان به فروش برسد بنابراین کارخانه با زیان مواجه گردید. کارخانه روی هر خودروی پراید تقریبا ۱۰ میلیون تومان زیان می‌کند. سایر محصولات سایپا و  ایران‌خودرو نیز چنین شرایطی دارند.

چالش همیشگی زیان خودروسازان

نعمت‌بخش در پایان گفت: نامه‌نگاری‌هایی نیز در این زمینه با وزیر صمت و معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم. راه اصلی جلوگیری از زیان خودروسازان، استفاده از تجربیات دهه ۷۰ است. در دهه ۷۰ اختلاف قیمت کارخانه و بازار وجود داشت و شورای اقتصاد در آن زمان مصوب کرد که خودرو باید در حاشیه بازار به فروش برسد. می‌توان کار را بدین صورت انجام داد که در پیش‌فروش‌ها مجوز داده شود که هنگام تحویل خودرو، قیمت‌ها بر اساس نرخ بازار محاسبه می‌شود. در نتیجه این کار آن ۷۰ الی ۸۰ درصد متقاضیانی که برای سود اقدام به خرید خودرو می‌کنند از بازار کنار خواهند رفت و  به دلیل این که تقاضا کم می‌شود،  قیمت‌ها در بازار پایین خواهد آمد. زیرا خودروسازان تولید خود را به خوبی ادامه می‌دهند و از نظر عرضه سعی می‌کنند حداکثر توان خود را اجرایی نمایند بدیهی است قیمت هر کالایی تابع عرضه و تقاضا است. وقتی با روش فروش خودرو در حاشیه بازار تقاضا کم شود قیمت‌های بازار نیز به مرور کاهش می‌یابد. به عنوان مثال قیمت خودرویی مانند پراید که ۶۰ الی ۶۲ میلیون تومان است زمانی که اجازه داده شود فروش خودرو در حاشیه بازار انجام شود نرخ آن طی چندین هفته حتی به ۵۰ میلیون تومان می‌رسد. متاسفانه همگی متوجه این صحبت‌ها می‌شوند اما کسی جرات تصمیم‌گیری در این زمینه را ندارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها