کد خبر : 39039

همه چیز درباره نحوه اعتراض به جرائم رانندگی

همه چیز درباره نحوه اعتراض به جرائم رانندگی

بسیاری از رانندگان و مالکان خودرو با دیدن جرایمی که برای پلاک خودروی‌شان ثبت شده متعجب شده و بعضا عنوان می‌کنند که برخی از تخلفاتی که برایشان ثبت شده در زمان و مکانی صورت گرفته که آنها در آنجا حضور نداشته‌اند.

به گزارش خودروتک به نقل از فارس، مرد تا برگه خلافی را از متصدی مرکز پلیس + 10 می گیرد صدایش را بالا می برد و می گوید: مگر می شود؛ یک میلیون و پانصد هزار تومان جریمه؟!

نگاهش را روی برگه خلافی متمرکز می کند. این بار انگار برق گرفته باشدش؛ رو به متصدی باجه می گوید: خانم. به خدا اشتباهی پرینت گرفتید. من کی توی جاده سبزوار بودم که تخلف تجاوز از سرعت مجاز برایم ثبت شده.

دوباره برگه را از بالا به پایین نگاه می کندو با عصبانیت ادامه می دهد: شش بار جریمه عبور از چراغ قرمز . مگر می شود. من هیچوقت از چراغ قرمز رد نشدم. این چه وضعی است دیگر...چطور این همه جریمه برایم نوشته اید؟

متصدی که انگار گوشش از این حرف ها پر است با بی حوصلگی رو به مرد می گوید: آقای محترم؛  آرام باشید. دادوبیداد که ندارد. این برگه را بگیرید و پر کنید.همه آن موارد را بنویسید. به اعتراض تان رسیدگی می شود.

***

خودرو،‌ تصادف ،تخلف، اعمال قانون و جریمه واژه‌هایی است که همه رانندگان کم و بیش با آن سر و کار دارند. اما مهمتر از همه برگه خلافی خودرو است. همان برگه‌ای که جرایم تخلف رانندگی در آن ثبت شده است و به نوعی کارنامه راننده محسوب می‌شود.

درست است که چند وقتی است که اعلام پیامکی جرایم به مالک خودرو در دستور کار بوده اما انگار این مساله همه گیر نیست چرا که برخی مالکان شماره تلفن همراه خود را در سامانه بروز نکرده یا اختلالات سیستمی مانع از اطلاع از آخرین جریمه ها می شود.

همراه داشتن مفاصا حساب خلافی خودرو هنگامی که مالک خودرو برای فروش یا خارج کردن خودروی خود از پارکینگ  مراجعه می‌کند اولین چیزی که پلیس بعد از دریافت سند مالکیت خودرو و کارت خودرو از مالک می‌خواهد؛ آنجاست که راننده با مراجعه به پلیس + 10 برگه خلافی خودروی خود را دریافت می‌کند.

در این مواقع است که بسیاری از رانندگان و مالکان خودرو با دیدن جرایمی که برای پلاک خودروی‌شان ثبت شده متعجب شده و بعضا عنوان می‌کنند که برخی از تخلفاتی که برایشان ثبت شده در زمان و مکانی صورت گرفته که آنها در آنجا حضور نداشته‌اند.

مشکلات و اعتراضات این‌چنینی ما را بر آن داشت تا با سرهنگ علی نصیرملا رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور تهران بزرگ به گفت‌وگو بنشینیم تا وی برایمان از چگونگی اعتراض به جرایم رانندگی و روند قانونی آن بگوید؛ بخوانید:

- وظیفه مرکز اجراییات پلیس راهور چیست؟ به چه مواردی رسیدگی می کند؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: تجزیه و تحلیل عملکرد پلیس راهور در حوزه اعمال قانون و همچنین رسیدگی به اعتراضات رانندگان و پاسخگویی به ابهامات آنان در خصوص صورت وضعیت خلافی خودرو بر عهده اداره اجراییات پلیس راهور است.

-مراحل و پروسه اعتراض به جرایم رانندگی چگونه است؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: اولین اقدام در این خصوص گرفتن پرینت صورت وضعیت خلافی خودرو است. شهروندان محترم می‌توانند از طریق دفاتر پلیس +10 پرینت خلافی را دریافت و ضمن بررسی تخلفات درج شده، در صورت ابهام یا اعتراض به جریمه‌های اعمال شده ابتدا فرم درخواست رسیدگی به اعتراض به صورت وضعیت تخلفات رانندگی را در دفتر پلیس+ 10 ثبت کنند.

- چقدر طول می‌کشد که به اعتراض رسیدگی شود؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: فرم اعتراض ثبت شده به صورت سیستمی از دفتر پلیس+ 10  به اجراییات پلیس راهور ارسال می‌شود؛ در آنجا توسط کارشناسان پلیس راهور ظرف چند ساعت بررسی‌ها انجام شده و نتیجه اعلام می‌شود.

- فرد معترض چگونه از نتیجه اعتراض خود آگاه می‌شود؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: در کمتر از چند ساعت نتیجه به صورت سیستمی به همان دفتر پلیس +10 که اعتراض راننده را ثبت و فرستاده، ارسال می‌شود تا به متقاضی ابلاغ شود؛ اگر متقاضی در محل حضور داشته باشد به صورت شفاهی اطلاع داده می‌شود و در غیر این صورت با توجه به اینکه شماره تلفن فرد متقاضی، ثبت شده است از طرف دفتر پلیس +10 پیامک ارسال و وی را از نتیجه اعتراضش آگاه می‌کنند.

-اگر راننده معترض از اعتراض خود در پلیس + 10  نتیجه‌ای نگرفت، آیا روند دیگری برای اعتراض دوباره وجود دارد؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: اگر معترض از جواب بررسی قانع نشد می‌تواند به واحدهای رسیدگی به تخلفات رانندگی در مراکز اجراییات پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و اعتراض خود را اعلام کند؛ در آن مراکز افسران پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان کارشناس واحد و یک نفر قاضی به عنوان رئیس کمیسیون حضور دارند که به اعتراضات رسیدگی می‌کنند.

- بررسی اعتراضات در این مراکز چقدر زمان می‌برد؟ آیا به رأی صادر شده در اجراییات هم می‌توان اعتراض کرد؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: این موضوع بستگی به تعداد پرونده‌ها دارد. معمولا این روند 72 ساعت به طول می انجامد. رأی‌ صادر شده در این مراکز برابر ماده 5 رسیدگی به تخلفات قطعی است.

- مرکز اجراییات کدام جریمه‌ها را بررسی می‌کند؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: اعتراض شهروندان می‌تواند مربوط به هر نوع جریمه و هر نوع ابلاغی صورت پذیرد. با این وجود چهار مورد تخلف شامل« عدم توجه به فرمان پلیس، عبور از چراغ قرمز،نبستن کمربند ایمنی و نداشتن کلاه ایمنی و همچنین تخلفات رانندگی افراد مقصر در تصادفات» که زمینه ساز بروز تصادفات و افزایش شدت خسارات جانی و مالی می شود بصورت سختگیرانه تری رسیدگی می شود .

- افراد بعد از اعلام نتیجه اعتراضشان چقدر زمان دارند تا جرایم رانندگی خود را بپردازند؟ آیا محدوده زمانی خاصی مدنظر است؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت:کسی که به خلافی اش اعتراض داشته و رای در قبال اعتراضش صادر شده برابر قانون ظرف 20 روز ملزم به پرداخت مبلغ جریمه خود است؛ مادامی که مبلغ جریمه مرتبط با تخلفاتی را که رای خورده پرداخت نکند به اعتراضات جدیدش رسیدگی نمی شود.

- کدام جریمه ها دو برابر می شوند؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: به استناد ماده 5 قانون رسیدگی تخلفات، در صورتی که قبض جریمه ای حداکثر ظرف‌مدت60 روز از تاریخ صدور یا ابلاغ آن پرداخت نشود، بعد از مدت مذکور باید دو برابر پرداخت شود. بحث دو برابری مبلغ جریمه در خصوص ابلاغ تخلفاتی است که بصورت تسلیمی و الصاقی ابلاغ گردیده است، لذا رانندگان ملزم هستند در صورتی که قبض جریمه را دریافت کرده یا از جریمه صادرشده آگاه شدند حداکثر ظرف 60 روز نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

-افرادی که برای شکایت به مرکز اجراییات پلیس راهور مراجعه می‌کنند باید چه مدارکی به همراه داشته باشند؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: مالکین وسایل نقلیه با مراجعه به نزدیک‌ترین واحد رسیدگی و ارائه مدارک مالکیت  خودرو و مدارک شناسایی مالک و همچنین پر کردن فرم مربوط به اعتراضات در حداقل زمان ممکن مراحل مربوطه را طی می‌کنند؛ نتیجه اعتراض هم در اسرع وقت از طریق پرینت مجدد صورت وضعیت خلافی مشخص خواهد شد.

- مراکز و محل واحدهای رسیدگی به اعتراضات رانندگی کدامند؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: ساعت کار واحدهای رسیدگی برابر ساعات کاری سایر ادارات دولتی است. در تهران  هفت واحد رسیدگی در نظر گرفته شده که شامل واحدهای ذیل است:

1- واحد مستقر در منطقه 3 پلیس راهور فاتب واقع در بزرگراه حقانی مقابل پارک آب و آتش

2- واحد مستقر در منطقه 14 پلیس راهور واقع در خیابان نبرد

3-واحد مستقر در منطقه 16 پلیس راهور واقع در بزرگراه بعثت

4-واحد مستقر در منطقه 21 پلیس راهور واقع در تهرانسر بلوار یاس

5-واحد مستقر در منطقه 22 پلیس راهور واقع در شهرک گلستان

6-واحد مستقر در منطقه 20 پلیس راهور واقع در شهرری

7-واحد مستقر در منطقه 11 پلیس راهور واقع در خیابان قزوین (این واحد جهت خدمت رسانی به جانبازان، ایثارگران وخانواده شهدا در نظر گرفته شده است).

واحد رسیدگی به اعتراضات مستقر در ستاد ترخیص واقع در خیابان زنجان که به تازگی جهت خدمت رسانی به شهروندان در ستاد ترخیص پلیس راهور تهران افتتاح شده است.

- اگر شخصی ادعا کند که تخلفی را انجام نداده یا در محل اعلام شده تردد نداشته است آیا امکان بررسی صحت و سقم این ادعا وجود دارد؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: بله . اگر ثبت تخلف از طریق دوربینهای سطح شهر انجام شده باشد بررسی ادعای راننده امکان پذیر خواهد بود. در صورت اعمال قانون توسط افسران اخطاریه نویس نیز مراتب با اخذ اظهارات افسر مربوطه پیگیری خواهد شد.

- اگر فردی در حین پرداخت خلافی اشتباه کند و خلافی دیگری را پرداخت کند یا اینکه یک خلافی را به اشتباه دو بار پرداخت کند، برای رسیدگی به کجا باید مراجعه کند؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: مشکلاتی از این دست گاهی برای افراد بوجود می آید.ذکر این نکته ضروری است که شهروندان محترم توجه داشته باشند که اولا در زمان پرداخت و درج شناسه قبض و شناسه پرداخت حتما توجه و دقت لازم در وارد کردن ارقام را داشته باشند، ثانیا رسید مربوطه را پس از پرداخت تا زمانی که از حذف تخلفات از صورت وضعیت خلافی مطمئن نشده اند نزد خود نگه دارند تا در صورت بروز مشکل و در زمان رسیدگی، رسید پرداخت مورد نیاز در دسترس باشد.

- آیا برای رسیدگی به این مورد باید به مرکز خاصی مراجعه کرد؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: شهروندان تهرانی می‌توانند جهت رسیدگی به اینگونه موارد به اداره اجراییات پلیس راهور در خیابان آزادی خیابان میمنت مراجعه کنند.

-کدام دسته از تخلفات ثبت شده در دوربین‌ها به مرکز اجراییات پلیس راهور ارسال می‌شود؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: همه تخلفات ثبت شده از طریق دوربین‌های ثبت تخلف در سطح شهر به سایت مکانیزه پلیس راهور در اداره اجراییات منتقل و در نهایت پس از بررسی، تایید و ثبت نهایی توسط همکارانمان در صورت وضعیت خلافی افراد ثبت خواهد شد.

لازم به ذکر است در این سایت داده های ارسالی از دوربین‌های ثبت تخلف به دقت بررسی و در صورت وجود مشکلاتی از قبیل وضوح تصویر، عدم انطباق مشخصات خودرو و ... تصویر مربوطه در سامانه راهور تایید و ثبت نخواهد شد.

- مواردی را شاهدیم که برخی افراد پلاک خودروی شان را مخدوش کرده و ارقام و حروف پلاک شان را تغییر می دهند. وضعیت خلافی خودروهایی که شماره شان توسط رانندگان متخلف برداشته می شود چگونه است؟ پرداخت جرایم ثبت شده برای پلاک این دسته از خودروها چگونه اعمال و اجرا می شود؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: اولا باید بگویم برابر ماده 720 قانون مجازات اسلامی مخدوش کردن پلاک جرم بوده و مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی درصورت مشاهده و مواجهه با خودروهایی که دارای پلاک مخدوش هستند، ضمن اعمال قانون، راننده را به دستگاه قضایی معرفی خواهند کرد؛ بر طبق قانون، مجازات مخدوش کردن پلاک، حبس 6 تا یک ساله را در بر دارد.

اما در خصوص وضعیت تخلفاتی که راننده متخلف با تغییر ارقام پلاک انجام داده باید گفت که برخی رانندگان متخلف با تغییر اعداد و ارقام، پلاک خود را تغییر می دهند که خلافی و تخلف خودروی شان برای پلاک جدید ثبت می شود، در این صورت بعد از مواجهه پلیس با این دسته از رانندگان متخلف، این افراد ملزم هستند که خلافی پلاک جدید را پرداخت کرده و صفر کنند.

- دسته بندی تخلفات چگونه است؛ آیا بررسی هر تخلف را ماموری جداگانه بررسی را انجام می‌دهد؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: تخلفات در این سایت بر اساس نوع تخلف و کد تخلف از جمله سرعت های غیر مجاز، عبور ازچراغ قرمز و ... دسته بندی و هرکدام به صورت جداگانه به هر یک از همکارانم ارجاع و بررسی لازم صورت می گیرد.

-پرداخت جرایم در چه بازده زمانی در حساب مالک نشسته و جرائم صفر شده دیده می‌شود؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: این مورد به سامانه های بانکی بستگی دارد و معمولا تا 72 ساعت بطول خواهد انجامید. البته این مدت زمان گاها به دلایل مختلف تغییر و کم یا زیاد می شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها