کد خبر : 38209

پاس گل «دستوری» به افزایش قیمت خودرو

پاس گل «دستوری» به افزایش قیمت خودرو

قیمت خودرو این روزها نوسان دارد یکی دو روز افزایشی و یکی دو روز کاهشی اما دست آخر هفته به هفته قیمت خودروها در پله بالاتر قرار می گیرد. تقریبا شکی نیست که دلالان و سفته بازان یعنی کسانی که خودرو را به قصد کسب سود در آینده و نه استفاده، خریداری می کنند در این افزایش قیمت نقش مهمی دارند. اما این افراد پاس گل خود را از کجا می گیرند؟

به گزارش خودروتک ، تقاضای سفته بازانه خودرو اندک اندک در حال همجوشی با تقاضای سنواتی شب عید برای خودرو است. عاملی که می تواند به افزایش قیمت خودرو دامن بزند.

در این میان راه حل اصلی برای خنثی کردن تقاضای کاذب و واقعی به تعادل رساندن عرضه و تقاضا است. راهی که فعلا متصور نیست. چرا که خودروسازان اصلی کشور با محدودیت هایی مواجه هستند و در حال حاضر با بالاترین میزانی که می توانند خودرو تولید می کنند.

اما راهی که سیاستگذار می تواند دست کم برای سال بعد آن را اجرایی کند دست برداشتن از قیمت گذاری دستوری خودرو است. قیمت گذاری دستوری موجب ایجاد شکاف بسیار عمیقی بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار شده است که سفته بازی را توجیه می کند.

مثلا قیمت رانا LX در کارخانه 67 میلیون تومان و در بازار 107 میلیون تومان است. این سود 40 میلیونی خوابیده در این میان، بسیاری از کسانی که نقدینگی در دست دارند را وسوسه می کند تا در فروش ها شرکت کرده و انتظار چند ماهه تحویل خودرو را هم تحمل کنند.

از سوی دیگر خودروساز به عنوان تولید کننده کالا عملا دستش از این سود کوتاه می شود و انگیزه ای برای پمپاژ کالا به بازار پیدا نمی کند. چیزی که بارها از آن به عرضه قطره چکانی خودرو یاد شده است.

در صورت برداشتن قیمت گذاری دستوری از روی خودرو، آن وقت است که می توان به طور جدی تری از خودروسازان مطالبه عرضه کافی به بازار را داشت.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها