کد خبر : 37646

کاهش تعرفه واردات خودرو هم منجر به رانت می شود

کاهش تعرفه واردات خودرو هم منجر به رانت می شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: حتی عدم دریافت تعرفه از واردات خودرو و آزادسازی واردات، منجر به این می‌شود تا فرصت‌طلبان سوءاستفاده کنند و پس از مدتی دست به سوداگری و ایجاد رانت برای خود بزنند.

به گزارش خودروتک به نقل از شمانیوز ، سید جواد حسینی‌کیا ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به احتمال کاهش تعرفه واردات خودروهای خارجی با هدف کاهش قیمت خودروهای تولید داخل اظهار کرد: به نظر بنده باید به سمتی حرکت کنیم تا تعرفه خودرو در بازار تنظیم شود؛ یعنی خودروسازان ، خود را با تعرفه تنظیم کنند، نه اینکه هر قیمتی می‌خواهند بر روی خودروها بگذارند.

وی افزود: واردات خودروهای خارجی با هدف کاهش قیمت خودروی تولید داخل تأثیر مقطعی و زودگذر دارد و تأثیر آن‌چنانی نخواهد داشت.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید با تعیین تعرفه به خودروسازان فهماند که خودرو از سه کلمه «رقابت‌پذیر»، «ارزان‌قیمت» و «صادرات‌محور» تشکیل شده؛ لذا باید خودروهایی را تولید کنند که حول این سه کلمه باشد.

حسینی‌کیا با بیان اینکه عدم دریافت تعرفه از واردات خودروهای خارجی هرچند به صورت مقطعی قیمت خودروی داخلی را کاهش می‌دهد، اما پس از مدتی دوباره قیمت افزایش می‌یابد، یادآور شد: حتی عدم دریافت تعرفه از واردات خودرو و آزادسازی واردات، منجر به این می‌شود تا فرصت‌طلبان، سوءاستفاده کنند و پس از مدتی دست به سوداگری و ایجاد رانت برای خود بزنند.

وی با اشاره به این مطلب که علاوه بر نیاز واقعی، تقاضای کاذب نیز در بازار خودرو ایجاد شده است، ادامه داد: دولت باید با در نظر گرفتن تدابیر ویژه از تداوم افزایش قیمت خودرو جلوگیری کند؛ از آنجایی که ساختار بازار و اقتصاد کشور بیمار است سازوکار نظارتی ابتر می‌ماند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد خودروسازان در طرح‌های پیش‌فروش خودرو اضافه کرد: تجربه سال‌های گذشته نشان داده در ماه‌های پایانی سال تقاضا در بازار افزایش یافته و خودرو گران می‌شود، افزود: علی‌رغم پیگیری‌های متعدد مجلس و کمیسیون صنایع و معادن درباره شیوه ثبت‌نام خودرو در طرح‌های پیش‌فروش تاکنون خودروسازان ساز و کار مناسبی برای تخصیص خودرو به مصرف کنندگان واقعی در نظر گرفته نگرفتند.

حسینی‌کیا گفت: اگرچه خودروسازان با برخی راهکارها به دنبال تحویل خودرو به مصرف کنندگان واقعی هستند، اما سوداگرانی که به دنبال خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار هستند از خودروسازان چند گام جلوتر بوده و بر اوضاع مسلط هستند.

وی افزود: در طرح‌های پیش‌فروش کنونی، ظرفیت فروش  ظرف مدت 2 دقیقه تکمیل شده و خودروها به دست مصرف کنندگان اصلی نمی‌رسد و نیز بازار کشور سالانه به یک میلون و 200 هزار دستگاه خودرو نیاز دارد که باید با تولید داخل یا واردات تأمین شود؛ در صورتی که نیاز سالانه کشور تأمین نشود افزایش قیمت خودرو ها ادامه‌دار خواهد بود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها