کد خبر : 37317

محرز شدن تخلف یک شرکت خودروساز (جزئیات)

محرز شدن تخلف یک شرکت خودروساز (جزئیات)

معاون نظارت بر کالاهای اساسی و سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با تاکید بر اینکه پرونده تخلف گروه صنعت خودرو آذربایجان برای سازمان محرز شده است، گفت: پرونده تخلف این خودروسازبرای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی منتقل شده است.

به گزارش خودروتک به نقل از فارس ، حدود 5 هزار نفر از مالباختگان خرید خودرو از شرکت خودروسازی صنعت خودرو آذربایجان «آذویکو» با  ثبت سوژه «عدم انجام تعهدات شرکت خودروسازی صنعت خودرو آذربایجان «آذویکو»   در سامانه «فارس من»  خواستار احقاق حقوق خود از مراجع ذیصلاح و قانونی شدند. 

براساس اعلام این مالباختگان شرکت آذویکو بعد از اعلام برنامه زمان بندی تحریم‌های ظالمانه آمریکا و با علم و اطلاع و آگاهی کامل نسبت به تحریم‌ها و تبعات آن و با تبلیغات گسترده و دروغین و فریبکارانه و با ادعای اینکه تحریم‌ها هیچ تاثیری در تحویل خودروها ندارد و به اندازه چندین برابر پیش فروش‌ها قطعه در داخل کشور وجود دارد، اقدام به پیش فروش حدود 6400 دستگاه خودرو نموده‌ است.

اما پس از گذشت بیش از یک سال از موعد تحویل خودروها، این شرکت از تحویل خودروها امتناع کرده و به هیچ وجه پاسخگوی حواله‌داران نمی‌باشد و در جدیدترین اظهار نظر، اعلام کرده است که هیچ خودرویی را تحویل نخواهد داد و حواله‌داران می‌توانند انصراف دهند. این در حالی است که طبق آمار رسمی بانک مرکزی، شرکت صنعت خودرو آذربایجان تا پایان اسفند 97 به میزان 20میلیون دلار ارز دولتی4200 تومان دریافت کرده‌است و همچنین طبق آمار رسمی ماهانه تولید خودرو منتشر شده توسط وزارت صمت تا پایان اسفند97 تعداد 3570 دستگاه خودرو تولید کرده‌است.

پیرو این موضوع خبرنگار فارس گفت‌وگویی با وحید منایی عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان انجام داد که در ادامه آمده است: 

منایی در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: براساس شکوایه‌های مطرح شده توسط شاکیان شرکت آذویکو  به سازمان حمایت در اسفند ماه سال 97 سازمان  از موضوع خلف وعده  مدیران  شرکت صنعت خودرو آذربایجان در تحویل به موقع خودروهای پیش‌فروش مطلع شدیم. 

 عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات با بیان اینکه براین اساس مدیران این شرکت به سازمان حمایت احضار شدند، گفت: به دنبال برگزاری چندین جلسه و شنیدن و بررسی دلایل عدم خلف وعده مسئولان این شرکت  و بنا به درخواست مدیران شرکت آذویکو مقرر شد تا فرصتی برای انجام تعهدات به مدیران این شرکت داده شود. 

وی گفت: بر این اساس مسئولان شرکت آذویکو برنامه‌‌ای را ارائه کردند تا براساس آن برنامه از اردیبهشت تا شهریور ماه 98 تمام خودروهای ثبت نام شده توسط خریداران را تحویل دهند. 

منایی اظهار داشت: با توجه به تعهد فوق سازمان حمایت بطور دائم وضعیت تحویل خودروها را پیگیری می‌کرد و در ماه‌های ابتدایی امسال این شرکت بطور مستمر حدود 40 دستگاه را تحویل مشتریان می‌داد و به این ترتیب بیش از 200 دستگاه خودرو را به مشتریان تحویل داد اما پس از مدتی تحویل‌ها متوقف شد و براساس اظهارات مدیران شرکت به علت عدم امکان تامین قطعات، تحویل‌ها به موقع انجام نشد. 

عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدماتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت: با توجه به عدم اجرای تعهدات توسط شرکت آذویکو ت خلف عدم تعهد در تحویل برای سازمان حمایت محرز شد. 

وی بیان داشت: البته برخی شاکیان از شرکت مذکور به علت  گران‌فروشی شکایت کرده‌اند. بر این اساس که علیرغم قیمت تعیین شده برای تحویل خودروها ام جی 360 این شرکت خودروساز در هنگام تحویل خودروها با اشاره به افزایش قیمت ارز و نوسانات ناشی از آن از خریدار مبلغ بیشتری نسبت به قرارداد اخذ کرده است. 

منایی اظهار داشت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با در نظر گرفتن جمیع مسائل حتی با دادن فرصت به فروشنده برای عمل به تعهدات در مقابل مشتریان  سعی کرد تا این پرونده از طریق مصالحه و کسب رضایت شاکیان به سرانجام برسد اما با توجه به اینکه شرکت آذویکو به تعهدات خود عمل نکرد و رضایت شاکیان هم حاصل نشد بالاخره پرونده‌ تخلف این شرکت تشکیل و برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شد. 

وی بیان داشت: از نظر سازمان حمایت تخلف شرکت آذویکو محرز است و پرونده به سازمان تعزیرات حکومتی منتقل شده و در آنجا در مرحله رسیدگی توسط قضات قرار دارد. 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها