کد خبر : 37284

این روزها در بازار خودرو چه می گذرد؟

این روزها در بازار خودرو چه می گذرد؟

از مدت‌ها پیش کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که قیمت خودرو در ماه‌های پایانی سال سیر صعودی به خود می‌گیرد و البته این هشدار را داده بودند که اگر خودروسازان برای افزایش تولید و تأمین قطعه برنامه‌ریزی نکنند، قیمت‌ها شوک آور خواهد شد.

​به گزارش خودروتک، قیمت خودرو خریداران را شوکه کرد، هیچ کس باور نمی‌کرد خودروهایی که باید کنار گذاشته می‌شد، روزی مرز قیمتی ۱۰۰ میلیون تومان را هم پشت سربگذارد. وقتی با فعالان بازار خودرو صحبت می‌کنیم می‌گویند، خودرو ترمز بریده و گویا قرار نیست قیمت‌ها ثابت بماند. مدت‌ها است که همه انتظار ثبات قیمت‌ها را می‌کشند اما به‌جای آنکه ثبات وارد بازار خودرو شود، مرتب شاهد جهش قیمت‌ها هستیم.

پیش فروش‌ خودرو به نفع مردم نبوده است

خودروسازان در مراحل مختلف برای پیش فروش خودرو اقدام‌هایی را انجام دادند، اما نتیجه هیچ‌کدام به نفع بازار نبوده است. در اکثر پیش فروش‌های خودروسازان، مردم امکان ثبت‌نام ندارند و چند ثانیه از زمان مقرر ثبت‌نام می‌گذرد، پیغام تکمیل ظرفیت روی صفحه ثبت‌نام خودروسازان شکل می‌بندد.

وقتی مردم می‌بینند از طریق ثبت‌نام‌ها نمی‌توانند صاحب خودرو شوند وارد بازار می‌شوند و همین امر به‌صورت متناوب باعث افزایش تقاضای خرید خودرو می‌شود. در حال حاضر بازار خودرو از کمبود محصولات شرکت‌های خودروسازی رنج می‌برد و معلوم نیست چه زمان قرار است عرضه و تقاضا هماهنگ شود.

کاهش ادامه دار است

شرکت‌های خودروسازی بر این باور هستند که تولیدات شان نسبت به سال گذشته بهتر شده است و با سرعت بهتری می‌توانند معوقات خود را پاس کنند ولی نگاهی به آمار تولید خودرو نشان می‌دهد که تولیدات خودروسازان بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است. کاهش ۳۰ درصدی تولید خودرو و متعهد نبودن به ثبت‌نام‌های صورت گرفته باعث شده، عرضه و تقاضا روزبه‌روز فاصله بیشتری از هم بگیرند.

هشدارها را جدی نگرفتند

از مدت‌ها پیش کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که قیمت خودرو در ماه‌های پایانی سال سیر صعودی به خود می‌گیرد و البته این هشدار را داده بودند که اگر خودروسازان برای افزایش تولید و تأمین قطعه برنامه‌ریزی نکنند، قیمت‌ها شوک آور خواهد شد. طی چند روز اخیر بازار به پیش‌بینی کارشناسان نزدیک شده است و بازار هر روز مشتریان را با قیمت‌هایی مواجه می‌کند که باور کردنی نیست. این نشان می‌دهد که خودروسازان هشدارها را جدی نگرفتند

خودروها روی دستمان مانده است

محمود خسروی یکی از فعالان بازار خودرو است. او می‌گوید: چند وقتی است که بازار خودرو در رکود به سر می‌برد. در حالی که مردم به خودرو نیاز دارند و خیلی‌ها برای تغییر و تحول خودرو مترصد فرصت هستند، قیمت‌ها اجازه هیچ گونه کاری را به آنها نمی‌دهد. ادامه این روند بازار خودرو را با رکود بیشتری مواجه کرده است، رکودی که معلوم نیست چه زمان به پایان می‌رسد. او ادامه داد: بازار خودرو دیگر رمق ندارد و ما نمی‌توانیم خودروهایی را که خریداری کردیم به فروش برسانیم.

برای چی بفروشیم؟

مشاهدات عینی ما نشان می‌دهد که برخی از نمایشگاه‌داران از فروش خودرو امتناع می‌کنند و معتقدند که وقتی می‌توانند در ماه پایانی سال با قیمت‌های بالاتری خودرو به فروش برسانند چرا اکنون موجودی انبار و نمایشگاه خود را خالی کنند.

کارکرده‌ها چشم و چراغ بازار خودرو

از سویی گپی با مردم نشان می‌داد که مانند گذشته به افزایش قیمت خودرو حساس نیستند، آنهایی که دیگر توان خرید خودروهای داخلی را ندارند قید پرسیدن قیمت خودروهای صفر را زدند و سراغ بازار کارکرده‌ها رفتند. به نظر می‌رسد طی چند وقت اخیر بازار کارکرده‌ها بخصوص آنهایی که سال بالایی دارند، بیشتر شده است.

منبع: روزنامه ایران

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها