کد خبر : 36981

به کاهش قیمت خودرو امیدوار باشیم؟

«کاهش» قیمت خودرو، این روزها تبدیل به کلیدواژه مدیران ارشد وزارت صمت و همچنین برخی از دست‌اندرکاران زنجیره خودروسازی کشور شده است. هرچند در اظهار نظر‌های مختلف پروژه «کاهش» قیمت همراه با شروط و الزاماتی خاص تعریف می‌شود، اما با توجه به چالش‌های داخلی و خارجی صنعت خودرو این امر تا حدودی خارج از منطق خودروسازی به نظر می‌رسد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، در حالی که قیمت‌گذاری دستوری سنگ بزرگی در مسیر کاهشی شدن قیمت‌ها است، اما حسن کریمی‌سنجری معتقد است چنانچه سیاست‌گذار کلان خودرو همچنان بخواهد در متن قیمت‌گذاری خودرو حضور داشته باشد می‌تواند به کمک برخی اقدامات نمودار قیمت خودرو را نزولی کند.

کریمی‌سنجری به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: باید میان قیمت خودرو در بازار و کارخانه تفاوت قائل شد. او ادامه می‌دهد: قیمت خودرو در بازار تحت عوامل اقتصادی مانند تورم و افزایش نرخ ارز افزایش یافته است، اما قیمت تمام شده خودرو در کارخانه از سیاست‌های دیکته شده توسط وزارت صمت تاثیر گرفته است.به اعتقاد این کارشناس در حال حاضر شیوه اداره شرکت‌های خودروساز با اشکالاتی همراه است که این اشکالات سبب می‌شود خودروسازان به‌صورت یک بنگاه اقتصادی سودآور اداره نشوند.وی ادامه می‌دهد:

یکی از مسائلی که اجازه نمی‌دهد شرکت‌های خودروساز به‌صورت یک بنگاه اقتصادی سودآور اداره شوند روش‌های غلطی است که برای جبران سیاست‌های دیکته شده، اتخاذ می‌شود. به‌طور مثال در شرایطی که به خودروسازان اجازه افزایش قیمت نمی‌دهند، برای حل تبعات این موضوع به تولید‌کنندگان نقدینگی تزریق می‌کنند. کریمی‌سنجری می‌افزاید همین اتفاق باعث می‌شود که مدیران خودروساز به جای مدیریت کردن شرکت تحت امر خود با کوچک‌ترین اتفاقی دست خود را جلوی وزارت صمت دراز کنند.

کریمی‌سنجری می‌گوید: روش‌های مورد استفاده در شرکت‌های قطعه‌ساز نیز با چالش همراه است که این مساله قیمت تمام شده قطعه را افزایش می‌دهد. به نظر این کارشناس، قطعه‌سازان با ضایعات بالا اقدام به تولید قطعات می‌کنند که این مساله تاثیر منفی روی قیمت تمام شده می‌گذارد و قیمت قطعه را بالا می‌برد. این مساله از ناحیه به روز نبودن تکنولوژی در خطوط تولید قطعه‌سازان نیز تاثیر می‌پذیرد. کریمی‌سنجری ادامه می‌دهد:

از طرف دیگر خودروسازان نیز به دلیل اینکه قطعات را با واسطه خریداری می‌کنند، قیمت تمام شده برای آنها نیز بالا می‌رود، بنابراین ناگزیر هستند این مساله را روی قیمت خودرو لحاظ کنند. از آنجایی که اجازه افزایش قیمت به خودروسازان داده نمی‌شود، این مساله به عمیق‌تر شدن زیان انباشته خودروسازان دامن می‌زند.وی در پاسخ به این سوال که نهضت داخلی‌سازی تا چه میزان می‌تواند روی کاهش قیمت اثرگذار باشد می‌گوید: داخلی‌سازی قطعات با وجود شیوه‌های تامین پرهزینه در شرکت‌های خودروساز، نمی‌تواند به کاهش قیمت منجر شود.کریمی‌سنجری معتقد است چنانچه وزارت صمت بخواهد از این ناحیه قیمت خودرو را در مسیر کاهشی قرار دهد، باید ابتدا در سیاست‌های اتخاذ شده تغییرات بنیادین ایجاد کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها