کد خبر : 36927

قیمت پراید 61 میلیون تومانی حاصل چیست؟

قیمت پراید 61 میلیون تومانی حاصل چیست؟

قیمت پراید بالاخره 60 میلیون تومان را هم دید. یا بهتر بگوییم 61 میلیون تومان را! خبرگزاری های معتبر تسنیم و باشگاه خبرنگاران جوان هر دو در گزارش قیمت خودرو دیروز خود قیمت پراید 111 را 61 میلیون تومان اعلام کردند. چیزی که در آگهی های سایت های خرید و فروش خودرو نیز دیده می شود. اما چه چیز در شرایط رکود بازار خودرو قیمت پراید را به 61 میلیون تومان می رساند؟

به گزارش خودروتک، بازار خودرو این روزها وضعیت عجیبی را سپری می کند از یک سو با اقتصاد تورمی رو به رو هستیم و از سوی دیگر تولید و عرضه خودرو آنگونه که بازار را آرام کند نیست. از سوی دیگر تقاضای موثری نیز وارد بازار خودرو نشده است. اما به دلیل عرضه قطره چکانی خودرو، همان اندک تقاضای روزانه نیز موجب بالا رفتن قیمت خودرو می شود.

به نظر می رسد همه راه ها به عرضه خودرو ختم می شود. اما چرا عرضه خودرو کافی نیست. شاید دلیل این باشد که تولید کافی نیست. باز این سوال پیش می آید که چرا تولید کافی نیست؟ بخشی از آن به تحریم صنعت خودرو ایران باز می گردد. اما به طور مشخص در خصوص خودرویی مانند پراید باید علت کمبود تولید را در قیمت گذاری دستوری خودرو جستجو کرد نه تحریم صنعت خودرو.

در مورد پراید 111 که به قیمت تامل برانگیز 61 میلیون تومان رسیده، شرکت سازنده یعنی سایپا اجازه دارد آن را به قیمت 39 میلیون و 941 هزار تومان بفروشد. ما به التفاوت این قیمت تا 61 میلیون دقیقا پولی است که به جای تولید کننده به جیب دلال می رود. حال می خواهد دلال حرفه ای خودرو باشد یا سفته بازی که یک دستگاه پراید را برای کسب سود ثبت نام کرده و تحویل گرفته است.

به این ترتیب قیمت گذاری دستوری خودرو عملا هم دست تولید کننده را از نقدینگی کوتاه می کند هم انگیزه تولید را به شدت کاهش می دهد. حال اگر همان روش عرضه خودرو به قیمت حاشیه بازار اجرایی شود، عملا تولید کننده برای دستیابی به نقدینگی حاصل از افزایش تولید هم که شده، تولید و عرضه را به میزان چشمگیری افزایش خواهد داد و شرایط به گونه ای پیش خواهد رفت که عملا شرایط برای جولان دلالان خودرو و قیمت سازی ایجاد نخواهد شد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها