کد خبر : 36176

ساینا جایگزین تیبا؟!

ساینا جایگزین تیبا؟!

«سایپا ساینا» در سال ۱۳۹۴ به بازار ایران معرفی شد و از سال ۹۵ با آغاز تولید انبوه در کارخانه کاشان این شرکت، با تیپ EX به‌دست مشتریان رسید. اما این خودرو در روزهای ابتدایی با تیپ‌های متفاوتی معرفی شد و در نهایت تنها ساینا EX به مرحله تولید انبوه رسید.

به گزارش خودروتک به نقل از آخرین خبر ، نسخه EX ساینا به عنوان فول آپشن‌ترین نمونه دنده‌ای این سدان اقتصادی شناخته می‌شود. در کنار عرضه نمونه فول آپشن دنده‌ای ساینا، سایپا برنامه داشت تا نسخه‌ای ساده تر از این خودرو را به بازار معرفی کند. اما با توجه به شباهت بسیار زیاد سطح امکانات ساینا نیمه فول با تیبا SX، هیچگاه این خودرو برای حذف برادر قدیمی تر خود به بازار نیامد!

درحال‌حاضر فول آپشن‌ترین نمونه ساینا مربوط به نسخه اتوماتیک آن است که امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، محدود‌کننده سرعت، سنسور باد لاستیک، بلوتوث، استارت دکمه‌ای و… را به خود می‌بیند. روزهای ابتدایی عرضه ساینا EX (سال ۱۳۹۵) قطعاتی نظیر سنسور پارک عقب، قاب بالای پلاک هم رنگ بدنه، دماسنج محیط، رینگ آلومینیومی و رکاب فایبرگلس هم رنگ بدنه در این خودرو دیده می‌شد. اما آغاز تحریم‌ها و از سویی تغییر برخی سیاست‌های گروه سایپا باعث شده تا امروز ساینا EX فاقد چنین ویژگی هایی باشد.

در کنار تمام این مسائل باید قبول کرد که ساینا به عنوان فیس لیفت تیبا شناخته می‌شود و بر اساس قواعد جهانی، باید سایپا ساینا را در خط تولید خود جایگزین تیبا صندوقدار می‌کرد. اما شاهد هستیم که به خاطر بسیاری از مسائل از جمله هزینه‌های بالای ساخت قالب ها، مقاوت برخی قطعه سازان در برابر حذف قالب‌های بدنه و تریم تیبا، باقی بودن استقبال مشتریان از تیبا و… هیچگاه ساینا جای تیبا را در خط تولید سایپا نگرفته و از خانواده X۲۰۰ سایپا، همزمان دو سدان اقتصادی با ویژگی‌های مشابه در حال تولید است.

این اتفاق در حالی رخ داده که ساینا نیمه فول به راحتی می‌توانست تا جایگزین تیبا SX باشد و از سویی مشتریان تیبا EX، با خرید ساینا EX سطح امکانات بالاتری را تجربه می‌کردند. ساینا نیمه فول به سیستم تهویه دستی مکانیکی مجهز است و در آن خبری از تهویه دیجیتال نیست. همچنین شیشه‌های عقب و آینه‌های جانبی به صورت دستی در این نمونه ساینا تنظیم می‌شود. در اصل می‌توان گفت که ساینا نیمه فول جایگزین کاملا مشابه با تیبا SX است و تنها شاهد ارتقای ظاهر آن در بخش بیرونی و کابین نسبت به سدان قدیمی تر خانواده X۲۰۰ سایپا هستیم.

نکته قابل توجه اینجاست که از سال ۱۳۹۴، سایپا برنامه داشته تا محصولات خانواده X۲۰۰ را با پشتی صندلی برقی راننده و سرنشین تولید نماید. برای همین نمونه‌های اولیه ساینا با این ویژگی تولید شده‌اند و از سویی حتی در مراسم رونمایی از کوییک در سال ۱۳۹۵، پشتی صندلی برقی نیز در این هاچ بک کراس سایپا هم دیده می‌شد.

لازم به ذکر است که در تمام نسخه‌های خانواده X۲۰۰، از پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ استفاده شده است. این پیشرانه ۸۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر تولید می‌نماید و جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT (۷ سرعته مصنوعی)، قدرت این پیشرانه را به چرخ‌های جلو می‌رساند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها