کد خبر : 35903

خودروسازان پولدار شدند

خودروسازان پولدار شدند

در شرایطی که با گذشت حدود یک سال از وعده دولت مبنی بر پرداخت ۸۴۴ میلیون یورو به خودروسازان، هنوز خبری از این تسهیلات نیست، شورای پول و اعتبار با افزایش سقف اعتباری ایران خودرو و سایپا موافقت کرد.

 به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، بر این اساس، مانع قانونی پرداخت تسهیلات ریالی به دو خودروساز بزرگ کشور برداشته شده و بانک‌های عامل از منظر قانون، منعی برای پرداخت نقدینگی به ایران خودرو و سایپا ندارند. به عبارت بهتر، معنای مصوبه شورای پول و اعتبار این نیست که تسهیلاتی پنج هزار میلیارد تومانی برای خودروسازان در نظر گرفته شده و بانک‌ها ملزم به پرداخت آن هستند، بلکه تنها از حیث قانونی، مانع پرداخت تسهیلات جدید به آنها، برداشته شده است.

ایران‌خودرو و سایپا تا پیش از این چیزی حدود 11 هزار میلیارد تومان سقف اعتباری داشتند و حالا امکان دریافت پنج هزار میلیارد تومان بیشتر از سقف قبلی را پیدا کرده‌اند.البته پرداخت تسهیلات جدید به ایران‌خودرو و سایپا، منوط به خروج آنها از شمول ماده 141 قانون تجارت (ورشکستگی) است که به گفته فعالان صنعت خودرو و قطعه، طی چند هفته آینده این مشکل رفع خواهد شد.اما آن طور که وزیر صنعت، معدن و تجارت پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خانه ملت عنوان کرده،  شورای پول و اعتبار پرداخت پنج هزار میلیارد تومان به خودروسازان را تصویب کرده و قرار است این پول صرف تسویه‌حساب بخشی از بدهی قطعه‌سازان شود.

به گفته رضا رحمانی، مقرر شده به هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا)، دو هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود تا آنها این پول را در اختیار قطعه‌سازان طلبکار خود قرار دهند. وی با بیان اینکه پنج هزار میلیارد تومان موردنظر مبلغ زیادی نیست، اما می‌تواند بخشی از مشکلات خودروسازان را رفع کند، می‌افزاید: روند تخصیص این اعتبار، مانند همان چهار هزار میلیارد تومانی است که سال گذشته در اختیار خودروسازان قرار گرفت. رحمانی این را هم گفته که تسهیلات موردنظر در وهله نخست به قطعه‌سازانی پرداخت می‌شود که جزو زیرمجموعه خودروسازان نبوده و به معنای واقعی خصوصی باشند. وزیر صمت در نهایت تاکید کرده که اختصاص پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازی، سبب تحرک این صنعت و به تبع آن، کاهش قیمت خواهد شد.

اگرچه اظهارات وزیر صمت بر تصویب پرداخت پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان حکایت دارد، اما همان‌طور که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد، این مصوبه به معنای الزام پرداخت تسهیلات نیست. در این مورد، مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تاکید می‌کند که شورای پول و اعتبار در واقع سقف تسهیلات ریالی خودروسازان را افزایش داده و در پرداخت این تسهیلات، الزامی متوجه بانک‌های عامل نیست. وی البته تاکید می‌کند که بانک‌های عامل همکاری لازم را در پرداخت تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی خواهند داشت.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها