کد خبر : 35863

رشد شکاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار

رشد شکاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار

با اینکه تولید خودروهای سواری از اولین ماه پاییز بهبود یافته اما بازار همچنان در شیب تند قیمت‌ها قرار دارد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، طبق آمارهای وزارت صنعت تولید خودرو به‌خصوص در آذر نسبت به آبان رشد ۲۳ درصدی یافت و نرخ رشد منفی هشت ماهه خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز تک رقمی شده است با این حال به نظر می‌رسد روند رو به رشد تولید هم تاثیری در وضعیت بازار آشفته خودرو ایجاد نکرده است.

در این بین برخی از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که با تداوم رشد تولید در دو شرکت خودروساز کشور، شاهد توقف رشد قیمت‌ها از ماه آینده خواهیم بود و حتی در برخی از محصولات ریزش قیمت‌ها محقق خواهد شد.

آنچه مشخص است از ابتدای سال‌جاری همراه با افت تولید در خودروسازی کشور قیمت‌ها نیز نوسانی و بازار در بسیاری از ماه‌ها شاهد روند صعودی قیمت‌ها بود در این شرایط اختلاف چشمگیری بین قیمت کارخانه و بازار به وجود آمد؛ به‌طوری‌که همین اتفاق زمینه را برای ورود سرمایه‌های سرگردان و دلالان به بازار خودرو ایجاد کرد. به گفته فعالان بازار کمترین اختلاف قیمت کارخانه و بازار در شهریورماه رقم خورد که حدود ۳ الی ۱۱ میلیون تومان بود. حال آنکه با افت بیشتر تولید این اختلاف نیز عمیق‌تر شد؛ به‌طوری‌که در حال حاضر فاصله قیمتی بین برخی از خودروها به ۱۴ تا ۴۴ میلیون تومان نیز رسیده است که البته این رقم بیشتر به خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان مربوط می‌شود. در هر صورت به طوری که مشخص است طبق روال معمول تولید خودرو در ۶ ماهه دوم سال از وضعیت بهتری برخوردار می‌شود که همین امر می‌تواند در وضعیت رو به بهبود بازار کمک کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها