کد خبر : 35854

آزادسازی واردات خودرو در سال 99 چقدر محتمل است؟

آزادسازی واردات خودرو در سال 99 چقدر محتمل است؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خبر داد: با توجه به پیگیری‌های برخی از نمایندگان مجلس احتمال می‌رود که واردات خودرو در سال 99 آزاد شود.

به گزارش خودروتک به نقل از خط بازار: چندی پیش لایحه بودجه سال 99 ارائه شد و با توجه به آمار و ارقام ارائه شده نتایجی در مورد ممنوعیت مجدد واردات خودرو در سال آینده گرفته شد. با توجه به این که دولت در این بودجه درآمدی برای خود در نظر نگرفته بود به نظر می‌رسد که واردات خودرو در سال 99 ممنوع باشد. برای دریافت جزئیات بیشتر و احتمال تجدید نظر در مورد این مسئله گفت‌و‌گویی با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو صورت گرفت که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

تلاش نمایندگان مجلس برای آزادسازی واردات خودرو

دادفر در رابطه با دادن این خبر که احتمال آزادسازی واردات خودرو در سال 99 وجود دارد اظهار کرد: عده‌ای از نمایندگان مجلس به دنبال این هستند که واردات خودرو در سال 99 از سر گرفته شود. در نتیجه این کار، بازار از انحصار صد درصدی خارج خواهد شد. دولت، واردکنندگان خودرو و تقاضا برای خودروهای وارداتی را کاملا نادیده گرفته است اما باید دید که نمایندگان چه تصمیمی را در لایحه بودجه خواهند گذاشت

تاثیرگذاری وارداتی‌های روی فروش خودروهای داخلی

وی ادامه داد: احساس می‌کنم که آزادسازی واردات خودرو در سال 99 انجام شود. در نتیجه این کار در بودجه به دولت اجازه داده می‌شود که به عنوان منابع درآمدی خود از واردات خودرو نیز استفاده کند. البته در مورد ممنوعیت واردات خودرو موضوع خروج ارز از کشور مطرح نیست بلکه مطلب اصلی به انحصار بازار خودروهای داخلی باز می‌گردد. خودروهای وارداتی، فروش نمونه های داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و عده‌ای می‌گویند که مشتری این خودروها متفاوت است اما آن را قبول ندارم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره تاثیر خودروهای وارداتی روی نرخ داخلی‌ها به ذکر نکاتی پرداخت و گفت: خودروی وارداتی تعیین‌کننده قیمت نمونه‌های تولید داخلی است. همین حالا اگر تعرفه خودروهای وارداتی را صفر کنیم یک خودروی 20 هزار دلاری 260 میلیون تومان خواهد شد. با چنین قیمت‌هایی مردم دیگر به سمت خودروهای داخلی نمی‌روند بنابراین این اجبار به وجود می‌آید که واردات خودرو بسته شود تا قیمت داخلی‌ها نیز بالا برود.

دبیر انجمن خودروسازان: حاضریم واردات خودرو آزاد شود اما به یک شرط!

لازم به ذکر است که در رابطه با تاثیر واردات خودرو روی خودروسازان داخلی نیز پیش از این گفت‌و‌گویی توسط خبرنگار گسترش‌نیوز با دبیر انجمن خودروسازان صورت گرفت. در بخشی از صحبت‌ها احمد نعمت‌بخش گفت: خودروسازان و این انجمن تقاضای بسته شدن واردات خودرو را نداشتند. ما در بحث قیمت‌گذاری به شدت آسیب دیدیم. سال گذشته ایران‌خودرو و سایپا هر کدام 8 هزار میلیارد تومان زیان کردند و امسال نیز در 6 ماه نخست سال هر خودروساز بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان زیان دیده است. این موارد ناشی قیمت‌گذاری دستوری است و مجبور هستیم خودروها را با زیان بفروشیم. حاضریم واردات حتی با تعرفه کمتر آزاد شود اما خودروسازان از قیمت‌گذاری معاف شوند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها