کد خبر : 35511

مافیا قیمت پراید را افزایش داد

مافیا قیمت پراید را افزایش داد

سال هاست که بحث آزادسازی خودرو و واگذاری غول‌های جاده مخصوص مطرح است، اما تا کنون هیچ دولتی جرأت نکرده که حیاط خلوت خود را به دست افرادی غیر دولتی بسپارد و نتیجه آن نیز آشفتگی‌هایی است که امروز صنعت و بازار خودرو را درگیر خود کرده است.

به گزارش خودروتک به نقل از تابناک، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مافیا صنعت خودرو را مدیریت می‌کند گفت: مافیای مخوف همچنان در خودروسازی پنجه انداخته و در حال غارت هستند.

امیر خجسته در گفت‌وگو با تابناک با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف وضعیت خودروسازان گفت: دولت پای خود را از کفش خودروسازان بیرون آورد، نه اینکه زمین خودروسازان به زمین دولتی‌ها تبدیل شود. دولت اجازه دهد بخش خصوصی عهده دار مدیریت شده تا با بتوانیم سرمایه‌گذاری با دنیا رقابت کنیم.

به گفته وی، عامل بدبختی خودروسازان مدیریت این شرکت‌ها توسط دولت است؛ بنابراین، باید واگذاری واقعی به بخش خصوصی به عنوان یک ضرورت به شمار آید.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ هزار تن در دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو و در شرکت‌های قطعه‌سازی نیرو وجود دارد، افزود: این دو شرکت خودروساز زیان ده هستند، آن‌ها ۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها، ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان و ۲۰ هزار میلیارد تومان به بیمه و جا‌های دیگر بدهی دارند و فشار سنگینی روی آن‌ها وجود دارد.

خجسته ادامه داد: از قبل مافیا در خودروسازی شکل گرفته که همچنان شرایط را مدیریت می‌کند آن‌ها بدون دلیلی در کشور‌های مختلفی مثل بلاروس سرمایه گذاری کرده و سرمایه مردم را به خارج از کشور بردند.

وی با تاکید بر اینکه همچنان مافیا صنعت خودرو را مدیریت می‌کند، گفت: مافیا قاچاق و دلال، بازار خودرو را برای قیمت گذاری مدیریت می‌کند و دستگاه‌های نظارتی هم هیچ گونه نظارتی ندارد؛ باید این وضعیت تعیین تکلیف شود.

خجسته با بیان اینکه مافیای مخوف همچنان در خودرو سازی پنجه انداخته و درحال غارت هستند، گفت: حرکت‌های رو به جلو برای مقابله با آن‌ها در حال انجام است.

این نماینده مجلس با انتقاد از نحوه قیمت گذاری خودرو گفت: این موضوع هم دست مافیاست. باید اساس قیمت گذاری بر افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت تمام شده خودور باشد، نه اینکه قیمت بر مبنای ۵ درصد کمتر از قیمت بازار تعیین شود؛ این به معنای غارت مردم و مدیریت دلال‌ها در بازار خودروست.

وی با اشاره به قیمت ۶۰ میلیون تومانی پراید گفت: قیمت پراید را مافیا بالا برد. زمانی قیمت آن پایین می‌آید که قیمت گذاری درست شود؛ یعنی بر مبنای افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت تمام شده باشد؛ با این وضعیت دلال‌ها قیمت را بالا می‌برند.

خجسته درباره راهکار‌های مقابله با مافیا گفت: مجلس می‌تواند ورود کند که تاکنون جدی وارد نشده است. اگر نظارت‌ها جدی‌تر باشد، می‌توان این وضعیت را سامان داد. البته که در طرح سوال از وزیر صنعت معدن و تجارت، قول‌هایی برای مقابله با این وضعیت داده شد.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره لزوم آزاد شدن واردات خودرو‌های خارجی گفت: باید این موضوع کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد، ولی به هر حال باید اجازه ورود خودرو‌های خارجی را به کشور داد تا قدرت رقابت ایجاد شود، امروز به دلیل نبود چنین قدرتی اجازه واردات داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: باید قبل از بررسی موضوع آزاد شدن واردات خودرو‌های خارجی موضوع واگذاری شرکت‌های خودروسازی به بخش خصوصی به صورت جدی پیگیری شود که در این صورت فضا رقابتی خواهد شد.

خجسته با اشاره به بازدیدش از خط تولید شرکت خودروسازی ایران خودرو گفت: تولید این شرکت در روز ۳۶۰۰ خودروست و برنامه‌ای برای رقابت با جهان داشته و پژو ماشین‌های مدرن برای رساندن به تولید انبوه را طراحی کرده اند این اتفاقات خوبی برای رقابت با دنیا است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها