کد خبر : 35445

بحران تولید خودروهای گازسوز در بدترین زمان ممکن

بحران تولید خودروهای گازسوز در بدترین زمان ممکن

در شرایط رشد فزاینده تقاضا در بازار خودروهای گازسوز، افت تولید ۶۹ درصدی گازسوزها تا پایان آذرماه ۹۸ رقم خورد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، بعد از افزایش نرخ بنزین بار دیگر توجه‌ها به سمت خودروهای دوگانه‌سوز معطوف شد. افزایش نرخ بنزین و سهمیه‌بندی سوخت، نمودار تقاضا برای دوگانه‌سوزها را صعودی کرد.

با این حال آمارهای تولید دوگانه‌سوزها، شاهدی است بر عدم توانایی خودروسازان بر پاسخگویی به رشد فزاینده تقاضا در بازار گازسوزها. در حال حاضر وضعیت تولید خودروهای دوگانه‌سوز سواری در خطوط تولید خودروسازان حال و روز خوشی ندارد.

با این حال حاکمیت توجه خود را روی دوگانه‌سوز کردن خودروهایی قرار داده که در شبکه حمل و نقل عمومی فعال هستند.

وضعیت تولید

حال که به غافلگیری خودروسازان برای تولید خودروهای دو‌گانه‌سوز پرداختیم بد نیست سری هم به آمار تولید خودروهای دو‌گانه‌سوز تا پایان آذر ماه سال‌جاری بزنیم و ببینیم خودروسازان در ۹ ماهی که از سال گذشته است چه تعداد محصول دو‌گانه‌سوز در خطوط تولید خود تکمیل و روانه بازار کرده‌اند. در پایان نهمین ماه از سال جاری در مجموع ۱۱ هزار و ۶۹ دستگاه خودروی دوگانه‌سوز تولید شده است. این در شرایطی که در مدت مشابه سال گذشته ۳۵ هزار و ۹۹۵ دستگاه خودروی دو‌گانه‌سوز در خطوط تولید خودروسازان نهایی شده بود. بنابراین شاهد افت تولید ۶۹درصدی خودروهای دو‌گانه‌سوز در بازه زمانی یاد شده هستیم.

همان طور که اشاره شد در حال حاضر تنها ایران خودرویی‌ها به تولید خودروهای دوگانه‌سوز مشغول هستند و تولید محصولات دوگانه سوز در خطوط تولید خودروسازی سایپا متوقف شده است. این در حالی است که در ۹ ماهه سال ۹۷، سایپا با تولید ۴ هزار و ۹۸۳ دستگاه تیبا دو‌گانه‌سوز در آمار تولید دو‌گانه‌سوزها در سال گذشته حضور داشت. از آنجا که سایپایی‌ها تولید خودروی دوگانه‌سوز را متوقف کرده‌اند تمامی این ۱۱ هزار و ۶۹ دستگاه خودروی دو‌گانه‌سوز در شرکت ایران خودرو تولید شده‌اند.پژو ۴۰۵، سمند و پژو پارس سه محصول دو‌گانه‌سوز ایران خودرو هستند. تمامی این محصولات در سایت‌های شهرستان ایران‌خودرو تولید می‌شوند.

پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز در سایت ایران خودروی خراسان، سمند دوگانه‌سوز در سایت تبریز این خودروساز و پژو پارس در سایت خصوصی ایران‌خودرو در سمنان تولید می‌شوند.ایران خودرویی‌ها در سایت شرقی خودرو، یعنی خراسان، تا پایان آخرین ماه فصل پاییز توانسته‌‌اند ۵ هزار و ۷۸۳ دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز تولید کنند. این میزان تولید در قیاس با سال گذشته در همین مدت گویای افت ۴۷ درصدی است. ایران خودروی خراسان تا پایان آذر سال ۹۷ توانسته بود ۱۰ هزار و ۸۹۱ دستگاه از این خودرو تولید کند. الیته باید به این نکته نیز اشاره کرد که چنانچه آمار یک ماهه آذر ۹۸ را با آمار تولید یک ماهه آذر سال گذشته مقایسه کنیم، شاهد هستیم که تولید پژو ۴۰۵، رشد ۸/۷۵درصدی را ثبت کرده است.

سال گذشته در آذرماه خراسانی‌ها ۴۶۳ دستگاه پژو ۴۰۵ تولید کرده‌اند این در حالی است که در آذر سال جاری توانسته‌اند ۸۱۴ دستگاه از این خودرو را در خطوط تولید خود نهایی کنند.حال به تبریز می‌رویم و وضعیت تولید سمند دو‌گانه‌سوز را بررسی می‌کنیم. در سایت شمال غربی ایران خودرو در بازه زمانی یاد شده در سال جاری ۲ هزار و ۴۵۲ دستگاه سمند دو‌گانه‌سوز در خطوط تولید این سایت خودروساز نهایی شده است. مقایسه این آمار با وضعیت تولید سمند دو‌گانه‌سوز در همین مدت در سال گذشته گویای افت ۶/۸۲ درصد است. تبریزی‌ها در سال ۹۷ تا پایان آذر توانسته بودند ۱۴ هزار و ۱۶۱ دستگاه سمند دو‌گانه‌سوز تولید کنند. تبریزی‌ها نیز در یک ماهه آذر شاهد رشد تولید سمند دوگانه سوز بودند. در آخرین ماه فصل پاییز در سایت تبریز ایران‌خودرو تعداد ۸۰۰ دستگاه سمند دوگانه سوز تولید شده است.

این سایت خودروساز در آذرماه ۹۷، تنها ۶۷۹ دستگاه سمند دوگانه سوز در خطوط تولید تکمیل کرده است. بنابراین رشد تولید سمند دو‌گانه‌سوز در سایت تبریز ایران خودرو در بازه زمانی یاد شده ۸/۱۷درصد بوده است. آخرین محصول دو‌گانه‌سوز ایران خودرو در آمار تولید آذر ماه، پژو پارس است. تولید این خودرو در سایت سمنان ایران خودرو که توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود، در دستور کار قرار دارد. سمنانی‌ها در سایت اتومبیل‌سازی فردا طی ۹ ماهی که از سال گذشته است توانسته‌اند ۲ هزار و ۸۳۴ دستگاه پژو پارس دو‌گانه‌سوز را تکمیل کنند. این خودرو در بازه زمانی ذکر شده در سال گذشته ۴ هزار و ۹۸۳ دستگاه تولید شده است. بنابراین شاهد افت تولید ۵/۵۲ درصدی طی ۹ ماهه سال جاری در مقابل همین مدت در سال ۹۷ هستیم. پژو پارس دو‌گانه‌سوز در آذر سال گذشته در این سایت تولید نشده بود اما آذر ۹۸ معادل ۲۵۸ دستگاه از این خودرو تولید شده است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها