کد خبر : 34596

با جدیدترین گزینه احتمالی بازار خودرو آشنا شوید (تصاویر)

با جدیدترین گزینه احتمالی بازار خودرو آشنا شوید (تصاویر)

مدتی است اخباری در محافل خبری به گوش می‌رسد که از بازگشت چینی‌ها به صنعت خودرو ایران حکایت دارد.

به گزارش خودروتک به نقل از هفت صبح ، خبری که حالا با معرفی رسمی خودرو گمنام SWM، عرضه دو نسخه جدید از محصولات چری و البته انتشار تصویری از آزمایش خودرو چینی - ژاپنی سوزوکی اسپلش (Suzuki Splash) بخشی از واقعیت‌های این مسئله را بازگو می‌کند.
به این ترتیب عجیب نیست اگر به زودی شاهد مونتاژ این خودرو با کیفیت در جاده مخصوص (احتمالاً ایران‌خودرو؛ شاید هم سایپا) باشیم.

مدتی است اخباری در محافل خبری به گوش می‌رسد که از بازگشت چینی‌ها به صنعت خودرو ایران حکایت دارد. خبری که حالا با معرفی رسمی خودرو گمنام SWM، عرضه دو نسخه جدید از محصولات چری و البته انتشار تصویری از آزمایش خودرو چینی - ژاپنی سوزوکی اسپلش (Suzuki Splash) بخشی از واقعیت‌های این مسئله را بازگو می‌کند.

به این ترتیب عجیب نیست اگر به زودی شاهد مونتاژ این خودرو با کیفیت در جاده مخصوص (احتمالاً ایران‌خودرو؛ شاید هم سایپا) باشیم.

سوزوکی اسپلش که ارزان‌ترین محصول سوزوکی در بازار‌های جهانی است، از قضا در نسخه پایه قادر است به لطف قیمتی که به کمتر از هشت هزار دلار می‌رسد، گزینه مناسبی برای مونتاژ در ایران باشد. اسپلش که در چین با مونتاژ شرکت چانگ‌هه به دست متقاضیان می‌رسد، مشخصات جالبی داشته و این قدرت را دارد که با سطح مناسبی از مصرف، ایمنی و امکانات، بخشی از خریداران خودرو در ایران را به بازار برگرداند. اینجا می‌توانید مشخصات دقیق فنی سوزوکی اسپلش را همراه با اطلاعاتی جالب از برند گمنام و چینی چانگ‌هه بخوانید.

سلام چانگ‌هه به بازار ایران

اسپلش، هاچ‌بک از گور بازگشته!

چرا چنین نوشتیم؟ چون اسپلش حدود پنج سال است که از بازار‌های جهانی جمع شده و الان، تنها در چین به فروش می‌رود. این خودرو در چین هم با مونتاژ شرکت چانگ‌هه و در سطح پایین‌تری از امکانات عرضه می‌شود. این خودرو که نخستین بار به عنوان کانسپتی مهیج در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد، در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ در سطح وسیعی از بازار‌های آسیایی، اروپایی و حتی آمریکای شمالی به فروش رسید و موفقیتی کم‌نظیر را برای سازنده ژاپنی به ارمغان آورد. این خودرو که در برخی بازار‌های آسیایی با نشان ماروتی، در برخی بازار‌های اروپایی با نشان اوپل/ واکسهال و در برخی مناطق با نام ریتز تولید شد، از ابتدای سال ۲۰۱۷ در چین به خط تولید بازگشته و با نشان چانگ‌هه به فروش می‌رسد.

چانگ‌هه چیست؟!

خودروسازی است چین یکه کل فروش امسالش در سرزمین مادری به زحمت به مرز ۲۰ هزار دستگاه می‌رسد. این شرکت که عمدتاً تولیدات بایک، دانگ‌فنگ و برخی دیگر از خودروسازان چینی را با اندکی تغییرات ظاهری روانه بازار می‌کند، در سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ با ثبت اعداد ۴۷۰۴۰، ۵۶۵۵۲ و ۶۵۱۵۶ دستگاه، پیوسته فروشی نزولی را تجربه کرده است. این خودروساز کوچک که کارخانه مرکزی آن در استان جیانگ‌ژی در شرق چین واقع شده، از مدتی پیش بخش عمده سهامش (حدود ۶۹ درصد) را به بایک فروخته است. این شرکت ۴۹ ساله که در دوره حاضر به جوینت ونچر بایک - سوزوکی تبدیل شده، کلاً هفت محصول مختلف تولید می‌کند که هیچ‌کدام در فهرست ۱۰۰ خودرو پرفروش بازار چین قرار ندارند.

سلام چانگ‌هه به بازار ایران

اسپلش ارزش مونتاژ دارد؟

قطعاً! این خودرو گرچه پنج سال است از خط تولید سازنده ژاپنی جمع شده، اما قطعاً در مقایسه با محصولات امروز ایران‌خودرو یک مدل روزآمد است که سطح کیفی بهتری را به نسبت خودرو‌های سه دهه قبل پژو به مصرف‌کنندگان ارائه می‌کند. در بخش فنی هم در حالی که سوزوکی اسپلش دارای رنج پیشرانه‌های متنوعی از سه سیلندر تا چهار سیلندر بوده، اما در چین تنها با یک پیشرانه ۱.۴ لیتری چهار سیلندر عرضه می‌شود. پیشرانه ۱.۴ لیتری چانگه - سوزوکی اسپلش قادر به تولید بیشینه قدرت ۹۳ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۱۲ نیوتن متر است.

پیشینه سرعت قابل پیمایش اسپلش نیز ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. در چین اسپلش با یک جعبه‌دنده پنج سرعته دستی راهی بازار می‌شود که در نسخه‌های مجهزتر یک گیربکس خودکار CVT جای این گیربکس دستی را می‌گیرد. مصرف سوخت این خودرو دیفرانسیل جلو در سیکل ترکیبی حدود ۵.۵ تا ۶ لیتر بوده که بهتر از مدل‌های مونتاژ داخل است. با توجه به حجم صندوق بار ۲۲۰ لیتر اسپلش و گنجایش چهار نفره این خودرو، وزن ۹۶۵ کیلویی و طول ۳.۷۷ متری بدنه اصلاً عجیب نیست.

سلام چانگ‌هه به بازار ایران

قیمت و ارزش خرید

این خودرو در بازار چین قیمتی بین ۵۵ تا ۶۱ هزار یوآن داشته که چیزی بین ۷۸۰۰ تا ۸۷۰۰ دلار است، اما در صورتی که یکی از خودروسازان دولتی یا خصوصی قصد تولید اسپلش را در ایران داشته باشد، این قیمت تا حد زیادی کاهش می‌یابد و به احتمال زیاد می‌توان قیمت فروش آن را در محدوده پراید یا کمی بیشتر تمام کرد، اما در حال حاضر مشخص نیست که سرنوشت این خودرو چه خواهد شد و آیا به بازار ایران راه پیدا می‌کند یا اینکه مانند بسیاری از خودرو‌ها خاک ایران را با ناکامی و بدون هیچ دستاوردی ترک می‌کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها