کد خبر : 34557

قیمت «سلیقه ای» خودرو در بازار تا کی ادامه می یابد؟

قیمت «سلیقه ای» خودرو در بازار تا کی ادامه می یابد؟

قیمت خودرو در بازار خودرو طی هفته گذشته متاثر از کاهش نرخ ارز در شرایطی روند نزولی به خود گرفت که به گفته برخی از فعالان بازار، بسیاری از محصولات داخلی همچنان با حباب قیمتی روبه‌رو هستند. آنچه مشخص است همراه با افزایش نرخ ارز در دو هفته گذشته قیمت‌ها در بازار خودرو صعودی شد. در این بین خودروهای دوگانه‌سوز با توجه به استقبال مشتریان از محصولات گازسوز با افزایش قیمت بیشتری نسبت به بنزین‌سوزها همراه بود.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، بیش از یک ماه از افزایش قیمت بنزین می‌گذرد. این در شرایطی است که همراه با روند صعودی قیمت‌ها در دیگر بازار‌ها خودرو نیز با افزایش قیمت همراه شد. با این حال مسوولان صنعتی کشور از جمله رضا رحمانی، وزیر صنعت معدن و تجارت همزمان با افزایش قیمت بنزین و به دنبال آن صعودی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو، بر بی‌تاثیر بودن نقش بنزین در تحولات خودرویی تاکید و عنوان کرد که تورم خودرو در بازار واقعی نبوده و متاثر از سهمیه‌بندی بنزین نیست، بلکه سوء‌استفاده‌هایی در این بازار رخ داده است.

به این ترتیب وی فعالیت سوداگران در فضای مجازی و قیمت‌سازی را منجر به رشد قیمت‌ها در بازار خودرو خوانده بود. با این حال رحمانی چندان بر اظهارات خود پایبند نماند؛ چراکه همراه با افزایش حباب قیمتی خودرو، اوایل آذرماه وی در حاشیه همایش نقش فعالان اقتصادی در تحقق گام دوم انقلاب با اشاره به اینکه قیمت خودرو از سوی خودروسازان افزایش نیافته عنوان کرد که افزایش قیمت بنزین به‌صورت طبیعی بر همه چیز اثر گذاشته و نمی‌توان اثر آن را ندیده گرفت.

در هر صورت با رشد قیمت‌ها که با ثاثیرپذیری از نرخ ارز و بنزین اتفاق افتاد، خودرو نیز در بازار حبابی شد. این در شرایطی است که در هفته جاری از روند صعودی قیمت‌ها تا حدودی کاسته شده و بازار به ثبات نسبی رسیده است. آنچه مشخص است با توجه به عرضه اندک خودرو  و افزایش رو به تقاضا به دلیل رسیدن به ماه‌های آخر سال، فروشندگان بدون تبعیت از ضوابط متداول بازار، خودروی مورد نظر خود را به‌طور سلیقه‌ای قیمت‌گذاری می‌کنند.

با نگاهی به قیمت خودروها در فضای مجازی، قیمت‌گذاری سلیقه‌ای به خوبی قابل مشاهده است؛ به‌خصوص در مورد خودروهایی که دیگر امکان تولید ندارند. در این آشفته بازار خودرو اما مسوولان صنعتی به کرات تاکید می‌کنند که قیمت‌ها در کارخانه تغییری نکرده و بازار نیز تنها با وجود دلالان و واسطه گران به وضعیت فعلی رسیده است. این اظهارات در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان خودرویی معتقدند تا تولید به وضعیت مناسبی نرسد بازار در وضعیت فعلی خواهد ماند. به این ترتیب با توجه به روند کاهشی قیمت‌ها در بازار طی هفته جاری و تخلیه حباب قیمتی، فعالان بازار اظهارامیدواری می‌کنند که این روند در هفته آینده نیز تداوم یابد و از حباب قیمت‌ها کاسته شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها