کد خبر : 34397

عواملی که می توانند ترمز قیمت خودرو را بکشند

عواملی که می توانند ترمز قیمت خودرو را بکشند

در حال حاضر شرکت‌های خودروساز به دلیل چالش‌هایی که در زمینه تامین قطعات مورد نیاز خطوط تولید دارند، نمی‌توانند به عرضه مناسب خودرو بپردازند، این در شرایطی است که با توجه به روند کند عرضه، خودروسازان پاسخگوی بخش تقاضا در بازار نیستند، بدین ترتیب با توجه به عدم تعادل میان عرضه و تقاضا قیمت‌ها روند تصاعدی پیدا می‌کنند.

به گزارش خودروتک، با این حال روند تولید خودرو در دو شرکت اصلی تولید کننده خودرو کشور رو به رشد ارزیابی شده و همین می تواند دست کم از کاهش عرضه بیشتر به بازار جلوگیری کند.

با وجود مسائلی همچون تحریم صنعت خودرو و دشواری واردات برخی قطعات مورد نیاز هنوز راه هایی برای رونق دادن به تولید خودرو وجود دارد. عواملی که می توانند ترمز قیمت خودرو را بکشند.

عامل اول در این زمینه را می‌توان حرکت خودروسازان به سمت افزایش تیراژ و همچنین تسریع در تحویل خودرو به مشتریان بر شمرد. این عامل برای اینکه محقق شود نیاز به پیش‌شرط‌هایی دارد. اولین پیش‌شرط در این زمینه تزریق نقدینگی به شرکت‌های خودروساز است.

از آنجا که قیمت خودرو به‌صورت دستوری و از سوی سیاست گذار کلان خودرو به شرکت‌های خودروساز دیکته می‌شود، این شرکت‌ها همواره با چالش نقدینگی روبه‌رو هستند. دلیل این مساله این است که قیمت‌های دیکته شده به آنها چندان با قیمت تمام شده محصولات خودروسازان منطبق نیست، از این رو خودروسازان نیازمند تامین نقدینگی از سایر محل‌ها از جمله سیستم بانکی کشور هستند.

هر چند سیستم بانکی کشور چندان مایل به تزریق نقدینگی به خودروسازان نیست اما طی دوهفته گذشته اخباری مبنی بر افزایش سقف اعتباری خودروسازان و همچنین انتشار اوراق توسط ایران خودرو و سایپا جهت تامین نقدینگی قطعه‌سازان به گوش خورد. بنابراین چنانچه تامین نقدینگی از این دو محل برای خودروسازان تا پایان سال مسجل شود، این اتفاق می‌تواند، ترمز افزایش قیمت خودرو را در ماه‌های پیش رو بکشد.

در کنار این مساله به‌طور سنتی خودروسازان در نیمه دوم سال به دلیل کم شدن تعداد روزهای تعطیلی از روند تولید مناسب‌تری برخوردار هستند. چنانچه این روند در سال جاری نیز تداوم یابد، افزایش تولید در مدت باقی مانده تا پایان سال به نزدیک شدن بازار به ثبات قیمتی کمک خواهد کرد.

همچنین خودروسازان می‌توانند در ماه‌های پایانی سال با تعریف طرح‌های جدید فروش به تخلیه تقاضا از بازار کمک کنند. تعریف طرح‌های فروش جذاب، می‌تواند به طرف تقاضا جهت دهد و از این مسیر بخشی از تقاضای اضافه را از بازار خارج کند. خروج بخشی از تقاضا نیز سبب ایجاد ثبات قیمتی در بازار خواهد شد.

همانطور که اشاره شد بازار خودرو مانند جزیره نیست و در مقابل شرایط سیاسی و اقتصادی که در این سه ماه پیش رو اتفاق خواهد افتاد واکنش‌های متناسب نشان می‌دهد.

از آنجا که بخشی از این اتفاقات قابل پیش‌بینی است، چنانچه دولت پیش از بروز اتفاق، بتواند تبعات آن را به کمترین حد ممکن برساند، از این طریق می‌تواند جلوی افزایش قیمت را گرفته و ثبات را میهمان بازار خودرو کند. با توجه به عوامل یاد شده، مشاهده می‌کنیم که نقش دولت در کنترل قیمت‌ها و بازگرداندن ثبات به بازار پررنگ تر از نقش دلالان است. در واقع دلالان از خلأ مدیریتی دولت در این بخش استفاده می‌کنند.

دولت به دلیل مدیریت نکردن صحیح عوامل یاد شده سبب بر هم خوردن تعادل بازار و بی‌ثباتی آن می‌شود. در واقع سیاست گذار کلان خود را پشت دلالان به‌عنوان عامل برهم خوردن تعادل بازار مخفی می‌کند، در حالی که می‌تواند با مدیریت عواملی که یا خود به واسطه سیاست‌گذاری در بروز آنها نقش دارد و همچنین چانه‌زنی درباره عوامل اثرگذار روی قیمت خودرو که خارج از حیطه عمل آن است به ایجاد ثبات در بازار کمک کند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها